הכסף נגמר, החובות נערמו: אלשיך מינתה מפרק לחברה-בת של מדיס

מדיס, שמפתחת תאי דלק ונסחרה לפי שווי של יותר ממיליארד דולר עוד בטרם השלימה את פיתוח המוצר, לא מצאה משקיע ■ בין בעלי המניות הגדולים של מדיס: התעשייה האווירית, בלקרוק וסיטיגרופ

הסוף לחלומות. השופטת ורדה אלשיך מבית המשפט המחוזי בתל אביב מינתה אתמול (ג') מפרק לחברת מדיסאל, החברה-הבת של מדיס טכנולוגיות , שפיתחה תאי דלק חדשניים לשימוש כסוללות.

בשיא, נסחרה מדיס לפי שווי שוק של יותר ממיליארד דולר, עוד בטרם השלימה את פיתוח המוצר שלה, אך כיום שווי השוק שלה הוא 5 מיליון דולר בלבד ברשימת הפינק שיטס. בעלי המניות הגדולים של החברה הם התעשייה האווירית עם כ-12%, בלקרוק עם 9.3% וסיטיגרופ שמחזיקה ב-7%.

המפרק מונה לאחר שהכספים בקופת החברה אזלו, משא-ומתן עם משקיע לא צלח, והחובות האמירו. כתוצאה מכך יפוטרו כעת 70 עובדים מהחברה-הבת מדיסאל והחברה-הנכדה מור אנרגיה.

מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי למור אנרגיה יש חוב של 10 מיליון דולר, ומתוכו 4 מיליון שקל לעובדים. למדיסאל יש חוב של 400 אלף דולר.

מדיסאל הוקמה ב-1992 כמיזם משותף של התעשייה האווירית וצמד משקיעים אמריקנים - רוברט ליפטון והאוורד וויינגרו, שהם עדיין בעלי מניות קטנים בחברה. בעשור האחרון פעילות דלק בתחום תאי הדלק בוצעה באמצעות מדיסאל. למדיס היה אף ניסיון לעסוק בבפיתוח מערכת לגילוי מוקדם של סרטן, אולם היא לא הצליחה, בינתיים לפחות, למסחר את המוצר.

לאחר שנים ארוכות של פיתוח, הגיעו בשנה שעברה תאי הדלק של החברה אל המדף. הטכנולוגיה שלה קיוותה לרכוב על הגל הירוק, שכן ניתן להפיק ממנה אנרגיה רבה יותר לאורך זמן. החברה השיקה תא דלק נייד במתח של 1 וואט, המתאים למטענים סלולריים ופנסים, שקיבל את האישורים הבטיחותיים הנדרשים בארה"ב, והכוונה היתה לשווק אותו בתוך ערכות לשעת חירום.

מוצר החברה, שרבים בשוק ההון חיכו ליציאתו לשוק, יצא בדיוק עם פרוץ המשבר הכלכלי. הרשתות הקמעונאיות בחרו לעצור את השקעותיהן, וחלקן לא כיבדו את החוזה שחתמו עם מדיסאל, כאשר גם מהצד הצרכני לא ניכרו ביקושים ערים. ההכנסות היו זעומות ובחברה הוחלט לעבור לפיתוח מוצר במתח של 20-25 וואט, שמתאים לצרכים צבאיים ולפיתוחים המתאימים לחייל החי"ר העתידי.

החברה פיתחה בשנה האחרונה את המוצר ביחד עם גופים בטחוניים בישראל, ועובד בחברה אמר אתמול ל"גלובס" כי "הטכנולוגיה הוכיחה את עצמה גם ביחס של עלות-תועלת, והשאירה אנשים בתעשייה הביטחונית פעורי פה".

אלא שלחברה נגמר הכסף טרם הושלם הפיתוח, ובתחילת החודש הגישו עובדיה, בעזרת עו"ד אופיר רונן, בקשה למינוי מפרק זמני לחברה. 70 העובדים המשיכו לעבוד ב-3 החודשים האחרונים על-אף שהפסיקו לקבל משכורות באוגוסט, מתוך אמונה כי יימצא משקיע. בתחילת החודש, כאשר היה ברור כי לא יימצא משקיע, פוטרו כל עובדי החברה.

למדיסאל יש 20 פטנטים בתחומי האנרגיה החלופית, ומספר גופים בטחוניים מגלים התעניינות בטכנולוגיה. אם יהיה משקיע - הכסף יוזרם לקופת הפירוק, ומשם יילך לנושים ולעובדים. חלק מהעובדים מקווים כי עם רכישת הפטנטים, המשקיע החדש יעסיק גם אותם.