ועדת הפנים: נפנה לרה"מ בבקשה לדחות את הכרעת הקמת תחנה פחמית

זאת, עד שיתבררו ההשלכות הכלכליות והבריאותיות שלה ■ במידה שהדיאלוג עם הממשלה לא יישא פרי, מתכוונת הוועדה ליזום חקיקה פרטית

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ממלא מקום היו"ר, חבר הכנסת דב חנין, החליטו לפנות לראש הממשלה ולות"ל בבקשה לדחות את קבלת ההכרעה על הקמת תחנת כוח פחמית עד שינותחו ההשלכות הכלכליות והגלובליות של הקמת תחנה נוספת באשקלון.

בנוסף, הציע חבר הכנסת איתן כבל כי במידה שהדיאלוג עם הממשלה לא יישא פרי, על ועדת הפנים ליזום חקיקה פרטית למניעת הקמת התחנה.

ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת נערכה אתמול במכללת ספיר בפתיחת כנס שדרות. בין היתר נכחו בה ראש עיריית אשקלון, בני וקנין, ראש רשות שער הנגב, אלון שוסטר, ונציגים של מטה המאבק נגד תחנת הכוח הפחמית.

וקנין אמר כי הוא שמח על ההחלטה ומקווה שיש מאחוריה בסיס ויסוד: "העיר אשקלון לא תסבול לא זיהום אוויר, לא מחלות וגם לא הבטחות ריקות מתוכן, ותמשיך להלחם בתחנה בכל הכלים העומדים לרשותה".

אבי דבוש, מרכז מטה המאבק ומנהל תחום סביבה בשתי"ל: "ההחלטה על הקמת תחנה פחמית תהווה אווילות ברמה המקומית, הלאומית והגלובלית. בעוד בארה"ב ואירופה מבוטלות עשרות תחנות פחמיות, בישראל הצפופה והמזוהמת מקודמת התחנה, שתביא לנזקים בריאותיים, כלכליים וסביבתיים אדירים. על ממשלת ישראל להתעשת ולהתחיל לחשוב על חלופות".

באותה שעה, הפגינו מחוץ לחדר הישיבות עשרות תלמידים מתיכון שער הנגב נגד הכוונה להקים תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון.

ממטה המאבק נמסר עוד כי "תחנת כוח פחמית היא מקור הזיהום הגדול ביותר בישראל, הקמת תחנת נוספת תחריף את הזיהום לרבע מיליון תושבים בצפון הנגב, עוטף עזה ואזור אשקלון. מחקר של בית חולים ברזילי ומשרד הבריאות הראה כי קיימת עלייה בפניות למיון עקב מחלות נשימתיות".

ממשלת ישראל החליטה על הקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון בשנת 2002, על מנת לענות על שיאי ביקושי החשמל עתידיים. "למרות שהציפיות להפסקות חשמל יזומות בגלל עומסי יתר התבדו, ולמרות שבשנים שחלפו פותחו טכנולוגיות נקיות ויעילות לייצור חשמל, הממשלה טרם פעלה לבחינה מחודשת ומעמיקה של הקמת התחנה ושל חלופותיה" נמסר ממטה המאבגק.