רפורמת "מיסוי ירוק 2": המס על רכב יופחת ל-60% בתוך כמה שנים

האגרה השנתית תתייקר ■ מחירי האגרה ייקבעו על-פי רמת הזיהום של כלי הרכב ■ בענף הרכב מעריכים כי בתום התהליך המחירים עשויים לרדת ב-15%

הדו"ח של ארגון ה-OECD עושה את שלו. משרד האוצר בוחן רפורמת המשך למיסוי הירוק, שבמסגרתה מס הקנייה על רכב חדש יופחת בהדרגה על פני מספר שנים ובמקביל יועלו אגרות הרישוי השנתיות באופן יחסי לרמת הזיהום של כלי הרכב. המטרה הסופית היא להפחית את מס הקנייה עד סביבות 60% מ-90% כיום במהלך השנים הקרובות.

המטרה היא להגיע לאיזון תקציבי באמצעות מימון הפחתת מס הקניה באמצעות האגרות. את היוזמה מקדם היועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר, פרופסור עומר מואב, וככל הידוע היא זוכה לתמיכת רשות המיסים.

הרפורמה, המכונה "מיסוי ירוק 2", תדרוש להקים מערך חדש של אגרות רישוי יחסיות, שיכללו ככל הנראה מרכיב שנתי קבוע ומרכיב שישתנה בהתאם ל"קבוצות הזיהום הירוקות" המשמשות החל מאוגוסט השנה לצורך חישוב הזיכוי היחסי והמס הכולל על דגמי רכב שונים.

גירעון זמני

בישיבה שנערכה לאחרונה באוצר ובה הוצגה התוכנית, נכח גם סגן הממונה על אגף התקציבים, אייל אפשטיין, שהביע הסתייגויות מהיוזמה. עמדת אגף התקציבים היא, שהפחתת שיעור מס קנייה תפחית את ההכנסות ממסים, שכן התקבולים שיגיעו מאגרות רישוי יהיו נמוכים בהרבה מהתקבולים שיגיעו בגין מסי קניה - דבר שיגרום לירידה בהכנסות המדינה ויתרום לגרעון.

באגף התקציבים הובע גם החשש כי במערכת הפוליטית ידרשו החרגות ופטורים עבור קבוצות מיוחדות. עוד חוששים באגף התקציבים כי העלאת האגרה תוריד את הגבייה בפועל מכיוון, שנהגים רבים יתחמקו מתשלום.

מנגד, יזמי המהלך טוענים כי מדובר ביצירת גירעון זמני לטווח קצר ולמשך תקופת מעבר, שכן הירידה בשיעור של מסי הרכישה תביא עימה לעליה בהיקף המכירות של כלי רכב חדשים, שתגדיל את התקבולים ממס זה.

הרפורמה עולה בקנה אחד עם המלצות ה-OECD, שנחשפו לראשונה ב"גלובס". הארגון ממליץ לישראל להפחית את מיסי הקנייה הגבוהים על רכב ולהסב אותם למיסוי יחסי בהתאם להיקף השימוש בכלי הרכב. על פי הערכות, היוזמה החדשה עשויה להיות מוצגת בפני ה-OECD במסגרת הדיונים בהצטרפות ישראל לארגון בשנה הבאה.

בענף הרכב מעריכים כי היוזמה לא תיצור זעזועים משמעותיים בשוק מכיוון שהיא תיפרש על פני 5 שנים לפחות והפחתת המסים תתבצע בהדרגה. בענף מציינים כי בתום התהליך המחירים עשויים לרדת ב-15%. בכל מקרה, בכירים בענף אמרו היום כי קיימים משתנים רבים שעשויים להשפיע על המחירים כמו שערי החליפין, אפשרות לפתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל ושינויי רגולציה נוספים.

יש לזכור כי גם הפחתת המס ברפורמה הקודמת, שהחלה ב-2005 והפחיתה את המס בהדרגה מ-95% ל-75%, לא גרמה לירידה דרמטית במחירי הרכב החדש והמשומש בשוק אך במקביל העלתה את המכירות. עם זאת, בענף מציינים כי הפחתת המס המתוכננת עשויה להקטין את תמריץ המס היחסי על רכב חשמלי.

יצוין כי באוצר קיימת כבר תוכנית מגרה להפחתה מיידית של מס הקניה ל-85%. אם תתקבל תוכנית "מיסוי ירוק 2" ההפחתה עשויה להיחשב בתור "הפעימה הראשונה" של התוכנית הכוללת.