בין אם ישלוט לבדו - ובין אם לא: נועם לניר ידפוק קופה בבבילון

כשרכש את השליטה בחברה נתן לניר למוכרות, פורמולה ויז'ן ומוניטין עיתונות, אופציה לרכוש ממנו בחזרה עד מחצית מהמניות שנמכרו במחיר כפול מששילם - ואם לא, לשלם להן 4 שקלים נוספים למניה ולשמור על השליטה בחברה ■ כרגע לא נראה שמי מהשניים יממש את האופציה

1. לפני קרוב לשנתיים, כשאיש העסקים נועם לניר רכש את השליטה בחברת בבילון , מפתחת תוכנות התרגום, מידי פורמולה ויז'ן ומוניטין עיתונות (שבבעלות איש העסקים אליעזר פישמן), נראה היה כי הוא קיבל מתנה ליד. בבילון, שלא חוותה עד אז ימים טובים, תומחרה (בדיעבד כמובן) בחסר, ולניר השכיל לרכוש את השליטה בחברה במחיר שנראה כיום כמו מחיר מציאה.

לניר ושותפיו לרכישה (דרך חברת חנפ"ק ניהול שהוקמה לשם כך) שילמו 3 שקלים למניית בבילון (מחיר שתאם אז את מחיר המניה בשוק ההון), וקיבלו 33.3% מהון החברה. בחלוף הימים התברר כי לניר עשה עסקה חלומית. אלון כרמלי, גיסו ובעבר סמנכ"ל בכיר בחברה, מונה לתפקיד המנכ"ל (במקום דב פאר, אביה של הטניסאית שחר פאר), לניר מונה ליו"ר, והשניים הפשילו שרוולים והחלו לעבוד.

שנתיים אחרי, מחיר מניית בבילון מוכיח כי השניים עבדו נכון. בבילון נסחרת כיום לפי מחיר של 5.8 שקלים, המשקף לחברה שווי של 65 מיליון דולר ותשואה של 93% ללניר ושותפיו לרכישת השליטה בחברה.

2. אך אליה וקוץ בה. לניר אכן רכש את בבילון במחיר מציאה, אך המוכרות, פורמולה ויז'ן ומוניטין, כנראה הבינו כי הן מוסרות את החברה לידיו של איש עסקים שיידע מה לעשות עימה. לכן, הן כללו בהסכם הרכישה סעיף שיאפשר להן ליהנות מעליית ערך המניה למשך תקופה של שנתיים מרגע העברת הבעלות על החברה - 3 בינואר 2008.

לפי ההסכם, למוכרות ישנה האופציה לרכוש מחנפ"ק ניהול חלק מהמניות שנמכרו (ולא יותר ממחצית) לפי מחיר של 6 שקלים למניה (כפול מהמחיר לפיו מכרו אותן). אם בחרה אחת המוכרות לממש את האופציה, ללניר ושותפיו יש 20 יום להודיע להן האם הוא מאפשר להן לממש את האופציה, ואם לא - הוא חייב לשלם להן 4 שקלים נוספים עבור כל מניה שכלולה בהסכם המימוש. או במילים אחרות - לשלם 7 שקלים במקום 3 שקלים למניה.

לפי בדיקת "גלובס", אם אכן ימצא לניר את עצמו במצב שכזה, חנפ"ק תצטרך להזרים סכום מקסימלי של 28 מיליון שקל (בהנחה ששתי המוכרות יבקשו לרכוש בחזרה מחצית מהמניות שמכרו). עם זאת, אם חנפ"ק לא תממש את האופציה של עצמה בתוך 20 יום מקבלת ההודעה משתי המוכרות, יהיו חייבות פורמולה ויז'ן ומוניטין עיתונות לרכוש את מספר המניות שדרשו לפי מחיר של 6 שקלים למניה, וזאת בתוך שבוע ימים מתום התקופה שניתנה ללניר ושותפיו. במקרה שכזה, יאבד לניר את השליטה הבלעדית בחברה, וייאלץ לנהל אותה יד ביד עם פורמולה ויז'ן ומוניטין עיתונות - מצב שאינו אידיאלי מבחינתו.

3. וכך נוצר קונפליקט, ולא רק עבור לניר ושותפיו. מניית בבילון עדיין לא עברה את רף 6 השקלים, ולכן לא בטוח ששתי המוכרות תהיינה מעוניינות לרכוש מניות לפי מחיר הגבוה ממחירן בשוק ההון. לניר ושותפיו, באופן דומה, לא יהיו מוכנים לשלם 7 שקלים למניה שנסחרת כיום לפי 5.8 שקלים.

עם זאת, לשני הצדדים ברור כי עדיין קיים פוטנציאל רב ב-בבילון, ועם רוח גבית של השווקים, מחיר של 6 שקלים או 7 שקלים עלול להתברר כבר-השגה, וכך האופציות שניתנו לשני הצדדים - הן למוכרות והן לרוכשת - יהפכו לאטרקטיביות.

ל"גלובס" נודע, כי בחודשים האחרונים גיששו המוכרות אצל לניר כדי "לחוש" האם יהיה מוכן למכור להן בחזרה חלק מהמניות, או להוסיף 4 שקלים לכל מניה ולשמור את בבילון בחיקו. לפי הידוע, מדובר היה בגישושים ראשוניים שלא הבשילו לכדי הסכמים בין הצדדים.

בנוגע ללניר ושותפיו, מכירת מחצית מהמניות שרכש לפי מחיר של 3 שקלים, ומכירתן לפי מחיר של 6 שקלים, אכן תותיר אותו עם אחזקה קטנה יותר בהון החברה, אך תאפשר לו לבצע אקזיט חלקי ולרשום רווח (לפי בדיקת "גלובס") של 21 מיליון שקל - לא רע עבור השקעה שבוצעה רק לפני שנתיים.

4. כך או אחרת, ללניר ושתי המוכרות נותרו עוד קצת פחות מחודשיים כדי לנוע בתוך הקונפליקט שלעיל. במהלך תקופה זו יכול מחיר מניית בבילון לרדת או לעלות (תלוי גם במצב השווקים), אך דבר אחד יישאר בטוח - לניר יישאר מורווח, ירשום לזכותו את אחת ההשקעות המוצלחות בחייו ויצדיק את ראשי התיבות של חנפ"ק - חבר'ה, נדפוק פה קופה! (זה אמיתי, בדקנו).

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".