ציי הרכב ניצבים על סף שינוי דרמטי: קיה פורטה - ליסינג לא-קונפורמיסטי

העיצוב הגיאומטרי המושחז, שמדגיש את ממדיה חיצוניים הנדיבים של הקיה פורטה, הוא שינוי מרענן בשוק הליסינג המקומי ■ נראה כי הצבע הנכון והתוספות הקוסמטיות ההולמות, יכולות אפילו להעניק לה תדמית ספורטיבית

ציי הרכב בישראל ניצבים כיום על סף שינוי דרמטי.

לאחר יותר מעשר שנים בהן התמקדה הבחירה בדגמים בהתאם לקבוצות המחיר אליהם הם משתייכים, יבוטלו בשנה הבאה קבוצות המחיר וכ-200 אלף מקבלי רכב צמוד יוכלו, באופן תיאורטי, לבחור בכל רכב שבו יחפצו, ובלבד שיסכימו לשלם תוספת של זקיפה חודשית ממשכורתם עבור השימוש ברכב בצמוד.

לחלופין, הם יוכלו לבחור ברכב זול יותר וליהנות משווי שימוש חודשי מופחת.

באופן תיאורטי זו הזדמנות מצוינת לחובבי הרכב לשבור את השגרה, לשדרג את איכות חייהם הממונעת ולעבור לרכב שבו חפצו תמיד.

מעשית העסק לא כל-כך פשוט. אנחנו לא מכירים הרבה ארגונים גדולים בארץ שישלימו עם מגוון "הרפתקני" של דגמים במגרש החניה שלהם; או שיסכימו שעובדים זוטרים ייסעו ברכבי חברה שמביישים את רכבי המנהלים; או שירשו להצמיד את לוגו החברה לאחוריים של איזו קבריולה אדומה.

בנוסף, חברות הליסינג עצמן לא ישמחו, בלשון המעטה, למורכבות הלוגיסטית שתהיה כרוכה בטיפול בעשרות דגמים שונים בצי אחד. ניתן להניח שהן ימשיכו להפעיל את כוחן הלא מבוטל כדי להטות (באמצעות התמחור ובשיתוף היבואנים) את בחירת ציי הרכב לכיוון "נכון", קרי הכיוון הכדאי ביותר עבור חברות הליסינג.

לפיכך, נראה שמוקדם מדי להספיד את "משפחתיות הליסינג" הקלאסיות, שימשיכו להיות הבחירה המועדפת של ציי הרכב הקונפורמיסטים גם בעתיד.

תחזית זו הביאה את יבואנית קיה להשקיע מאמצים בשכנוע חברת-האם הקוריאנית לבצע את התהליך הסבוך של הענקת תקינה אירופאית למשפחתית החדשה, פורטה, במיוחד עבור השוק הישראלי.

מושחז ועתיר זוויות

חיצונית קל להבחין בייעוד הגיאוגרפי השונה של המכונית. להבדיל מהקו האורגני-עגלגל-שרירי שמיועד להתחנף לטעמו של הקהל המערב-אירופאי, לפורטה עיצוב גיאומטרי מושחז ועתיר זוויות, שמדגיש היטב את ממדיה החיצוניים הנדיבים.

זהו שינוי מרענן לעומת המבחר הקיים, ונראה כי בחירה בצבע נכון ובתוספות קוסמטיות הולמות (חלונות כהים, גלגלים רחבים וכו') יכולה אפילו להעניק לה ערך מוסף של תדמית ספורטיבית.

מנגד, מכונית המבחן, שהגיעה בצבע לבן עם כיסויי גלגלים פלסטיים וסטיקר של "אלדן", הצליחה להיעלם בנחילי רכבי הליסינג על הכבישים.

תא הנוסעים תואם את הכיוון הרענן של העיצוב החיצוני. עמדת הפיקוד ספורטיבית-אלגנטית, עם מחוונים עגולים ששקועים ב"צינורות" עמוקים נוסח מאזדה 3, קונסול מרכזי בולט עם מתגים בשרניים ונוחים לתפעול, שלל צגים דיגיטליים מוארים בגוון כתום אופנתי, ודיפונים כסופים-שחורים.

רמת הגימור וההרכבה גבוהה, אך איכות חומרי הדיפון אינה חורגת מהממוצע.

מרחב הפנים טוב מהממוצע המשפחתי, אך עדיין לא משתווה למרחב בכמה מהמגה-משפחתיות העדכניות כמו שברולט-קרוז ורנו-פלואנס. בסיס גלגלים נדיב באורך 2.65 מ' מעניק ליושבים מאחור מרחב ברכיים הולם, והוויתור על הגג הקמור מסייע להעניק גם מרחב ראש בשפע.

בשורה התחתונה, ניתן למקם במושב האחורי שלושה ילדים מגודלים או שני כסאות תינוק פלוס ילד, מבלי להסתכן בעימותים מורטי-עצבים. נהגים משפחתיים עם תפוסה מלאה יברכו גם על תא המטען הנדיב, שמציע נפח של 416 ליטר.

להנמיך את רף הציפיות

הפורטה נמכרת בארה"ב עם מנוע 2 ליטר בנזין בהספק מכובד של 156 כ"ס שמשודך לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות, ואפילו עם מנוע 2.4 ליטר ספורטיבי בהספק 174 כ"ס. בישראל היא מתספקת במנוע 1.6 ליטר בהספק 124 כ"ס, שכבר הכרנו ביונדאי I30, המשודך לתיבה אוטומטית עם 4 מהירויות.

למרות ההספק המכובד של המנוע ביחס למקובל בפלח המשפחתי, צריך להנמיך את רף הציפיות.

זהו מנוע יעיל ונמרץ שמעניק תחושה זריזה בזינוק, מספק דחף ראוי בעליות ארוכות, ולא יתקשה לצלוח בשלווה את כביש 6 ב-140 קמ"ש פלוס. אבל כמו רבים מאחיו האסיאתיים הוא מוחה בקול על כל ניסיון לסחוט ממנו את 20% העליונים באמצעות קיק-דאון ורגל עד לרצפה. על הקצוות המחוספסים מחפה בידוד רעשים מצוין, שמפחית את ייסורי המצפון של הנהג.

אחותה האירופאית של הפורטה, סיד, כבר הוכיחה לנו שהקוריאנים יודעים להעניק תחושה אירופאית מדויקת לשלדות ולמערכות ההיגוי של המשפחתיות שלהם. הידע הזה לא יושם (עדיין?) בפורטה, ותחושת הנהיגה הזכירה לנו את השורשים הקוריאנים.

יש לה נוחות נסיעה טובה, שלדה קשיחה שמנטרלת רבים ממפגעי האספלט, ומתלים ששומרים על נטיית גוף מבוקרת ומהוקצעת בפניות הדוקות. אבל ההגה שלה מרגיש מלאכותי ולא מדויק, ושולל ניסיונות לתקשורת מדויקת בין הנהג לשלדה.

ספק אם הדבר יפריע לרוב נהגי הציים, שדרישותיהם מהרכב מסתכמות בתשלום חודשי נמוך, אבל מי שמחפש ערך מוסף של חדוות נהיגה ימצא אותו במקומות אחרים.

מחירה הרשמי של הקיה פורטה עומד בגרסת הבסיס על 114 אלף שקל לצרכן, כולל אבזור מקובל. אבל ה"צרכן" במקרה זה הוא וירטואלי.

זוהי מכונית שתוכננה מבראשית לפנות אל הפלח הרחב של ציי הרכב בישראל, ולצרכנים האמיתיים שלה היא מגיעה עם מדיניות תמחור סופר-אגרסיבית שמאפשרת להציע אותה לעובדים במחיר חודשי מקביל למכוניות קטנות יותר דוגמת יונדאי אקסנט.

מדיניות החדרה זו מעניקה לה יחס מרשים של תמורה לכסף, והיא תקשה מאוד על המתחרים להתמודד איתה. בהינתן המרחב הפנימי הנדיב, האבזור המקיף ומוניטין האמינות של קבוצת-האם יונדאי, כלל לא נופתע אם הפורטה תטפס השנה לעבר צמרת טבלת המכירות בפלח הציים.

קיה פורטה

המתחרות החדשות שבדרך

טויוטה קורולה

טויוטה קורולה 2010

קורולה, אחת משתי המכוניות הנמכרות ביותר בפלח המשפחתיות בישראל, צפויה לקבל במחצית הראשונה של 2010 את "שדרוג אמצע החיים" שלה.

מקורות בחו"ל מדווחים כי שינויי העיצוב יהיו מתונים, כמקובל בטויוטה, ויכללו סט עדכני של פגושים ופנסי חזית וגריל.

גם תא הנוסעים יעבור שדרוג איכות. טויוטה כבר סיפקה כמה רמזים חזותיים לגבי המכונית העתיד בגרסת התצוגה ההיברידית של ה"אוריס"

הונדה סיוויק

הונדה סיביק 2010

בקיץ/סתיו 2010 צפויה החברה להשיק את הדור החדש של הסיביק סדאן, למרות שהדור הנוכחי עדיין נראה עדכני ומודרני יותר מרוב המתחרות.

ההשקה המוקדמת תהיה בארה"ב, עפ"י המסורת.

מדובר ברכב חדש לגמרי, עם בסיס גלגלים ארוך לא פחות מהנוכחי ועיצוב מתקדם. מעט פרטים ידועים כרגע, אך נראה שלסיביק תהיה גרסה היברידית "אמיתית" עם טווח נסיעה משופר

רנו פלואנס

רנו פלואנס

שבועיים לאחר השקת הפורטה תושק בארץ יורשת המגאן-סדאן, פלואנס, שגם היא ממוצבת ומתומחרת במחשבה על ציי הרכב.

זוהי מגא-משפחתית עם אורך שאינו נופל מזה של מכוניות מנהלים ובסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. היא מציעה עיצוב פנים מתקדם ושיק אירופאי אם כי, בינתיים לפחות, היא שומרת עם המנוע והתיבה האוטומטית של היוצאת