מה באמת קורה עם הרגולציה על כלי הרכב?

אחד השבועות הסוערים ביותר בתחום הרגולציה על רכב מגיע לסיומו, ורוכשי הרכב החדש יוצאים ממנו מבולבלים מתמיד ■ מורה נבוכים להתפתחויות השבוע האחרון

רבים ממתינים להתבהרות ערפילי הרגולציה סביב הרכב החדש. ציי הרכב ולקוחות הליסינג מתעניינים בעיקר בסוגיית "שווי השימוש הרציף", ואילו הלקוחות הפרטיים מגלים עניין בהשפעת מס הקנייה והמס הירוק על מחירי הרכב בתחילת השנה.

בסיכומו של שבוע בו סערו הרוחות במערכת הפוליטית-כלכלית סביב הנושא, הערפל לא התבהר. הרגולטור לא ממהר. ועדת הכספים, שדנה השבוע בנושא המיסוי הירוק, מס הקנייה ושווי השימוש, החליטה לדחות את ההחלטה.

את החלל שנוצר מילאו שלל מסרים שמבלבלים את כל הגורמים בענף. לפיכך, נסכם את ההתפתחויות השבוע הסוער ונזכיר שהכול נכון רק לנקודת הזמן הזו.

שווי השימוש הרציף

ציי רכב דוחים עד לרגע האחרון את ההחלטה האם לחדש את הצי לפני סוף 2009 או להמתין לכניסת "שווי השימוש הרציף" בינואר 2010.

כל הערכות ה"כדאי/לא כדאי" התבססו על השוואה בין עלות הליסינג לעובד בשיטת "קבוצת המחיר", שתהיה בתוקף עד סוף השנה, מול השיטה הרציפה, שמבוססת על אחוז קבוע ממחיר הרכב.

אבל מסתבר, שבזמן הקצר שנותר עד ינואר התחשיבים עלולים להשתנות שוב.

ועדת הכספים לוחצת על האוצר להעניק הקלות לקבוצה 2 (הגדולה ביותר), ובעיקר לתת "שנת חסד" נוספת שבה האחוז ממחיר הרכב המשמש לחישוב שווי השימוש יהיה נמוך הרבה יותר (כנראה 2% במקום 2.2%).

אם ההצעה תתקבל, עלות הליסינג החודשית לעובד ב-2010 תהיה זהה או אף נמוכה מבשיטה הנוכחית, ולכן אין מה למהר בחידוש חוזי הליסינג.

מס קנייה על רכב

האוצר רוצה מאוד לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפס כשהעלה את מס הקנייה ל-90%. ועדת הכספים רוצה מאוד לזקוף לזכותה את הקרדיט על הורדת מס הקנייה, שתיטיב את מצבו של העם.

לכאורה מיזוג אינטרסים אידיאלי, אלא שעדיין לא ברור כלל בכמה ירד מס הקנייה, על איזה כלי רכב הוא ירד ואיך ימומן הצעד. התוכנית המקורית של האוצר מדברת על נסיגה ל-85%, תוך מימון הפחתת מס הקנייה בביטול הטבת המס (בגובה 2,200 שקל) על מערכות בקרת יציבות.

במצב כזה ההשפעה על מחירי המכוניות המשפחתיות תהיה כמעט אפסית, כי שני המהלכים יקזזו זה את זה. מקורות בוועדת הכספים מפזרים שמועות על ירידת המס ל-80% בלבד, ואולי גם ירידת מס סקטוריאלית ל"רכבי משפחות גדולות" דוגמת מיניוואנים.

במקרה כזה עשויה להירשם ירידה משמעותית יותר במחיר הרכב כבר בינואר, שתהיה בולטת במיוחד במחיר של רכבי יוקרה.

המס הירוק

יבואני רכבי הדיזל לוחצים על ועדת הכספים והאוצר לשנות בדיעבד את נוסחת חישוב הזיהום של כלי הרכב, שנמצאת בתוקף כבר מאוגוסט וקובעת איזה רכב חדש זכאי ל"פרס ירוק" ובאיזה גובה.

אם הם יצליחו לשכנע את הרגולטור, יהיה צורך לערוך מחדש את כל "קבוצות הזיהום" הירוקות. חלק מכלי הרכב, ובמיוחד רכבי הדיזל, יזכו ל"פרס ירוק" גדול הרבה יותר ויוזלו. אחרים, בעיקר כלי רכב אמריקנים, עשויים לסבול מהשינוי ולהתייקר.

כרגע האוצר מתנגד בתוקף לשינוי, אבל הכול אפשרי.