מנכ"ל צומת ספרים: "ארגון המו"לים - דינוזאור; סטימצקי מעתיקים מאתנו"

אבי שומר אמר את הדברים בפאנל "סופרים, ספרים ומספרים" בוועידת הקניונים באילת ■ מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל: "רון לשם הוא סופר אליטיסט שמקבל 200-300 אלף שקל כמקדמה לספר"

"ארגון המו"לים הם דינוזאורים משנות ה-50" - כך תקף היום (ה') מנכ"ל ומבעלי רשת צומת ספרים, אבי שומר, את הרשת המתחרה סטימצקי ואת ארגון המו"לים הפועל לקידומו של "החוק הצרפתי" בארץ. אם חוק זה יחוקק, הוא יקבע את מחיר הספר בשנתיים הראשונות להוצאתו לאור.

שומר, שהשתתף בפאנל "סופרים, ספרים ומספרים" בוועידת הקניונים השנתית באילת, לא היסס גם לתקוף את סטימצקי - וטען כי הרשת, בראשותה של איריס בראל, עומדת מאחורי יוזמת "החוק הצרפתי", ואף שילמה את שכר הלוביסטים על מנת שיקדמו את הליך החקיקה בכנסת.

עוד טען שומר כי "סטימצקי מעתיקים מאתנו", וכי המבצע האחרון שהונהג ברשת סטימצקי של 1+2 מקורו במבצע שנעשה לפני כשנתיים בצומת ספרים.

"לא נשאר לסטימצקי במה להתעסק אלא באידיאולוגיה תרבותית שהיא מעולם לא קיימה אותה, וגם היום היא לא מקיימת אותה כשהיא מוכרת ספר ונותנת שני ספרים חינם. סטימצקי מריצה את החוק. הם נפגשים עם חברי כנסת ושרים. לא מעניין אותם באמת הסופרים. רשת סטימצקי משלמת ללוביסטים רק כדי להצר את צעדינו. זה לא יעלה על הדעת שרשת מסחרית תממן לוביסטים כדי לקדם חוק שיטיב רק אתה", אמר שומר.

בראל עצמה אישרה כי סטימצקי שילמה את שכרם של הלוביסטים, אך טענה כי ארגון המו"לים הוא העומד מאחורי יוזמת החקיקה, וכי הויכוח אינו בין סטימצקי לצומת ספרים. לדבריה, תמיכתה בחוק נובעת ממניעים תרבותיים ולא מסחריים.

בראל גם תקפה את עמדתו של הסופר רון לשם ומחבר הספר "אם יש גן עדן", שהשתתף בפאנל. "רון לשם הוא סופר שמקבל 200-300 אלף שקל כמקדמה לספר. הוא נמנה על סופרים אליטיסטים ומייצג רק חלק קטן מהסופרים", אמרה בראל.

לשם עצמו התרעם על כינויו כ"סופר אליטיסט", ואף הביע עמדה נחרצת נגד "החוק הצרפתי" במתכונתו הנוכחית. "לשחק בפסיכולוגיה של הצריכה ולכבול אותה בימים שיש הידרדרות ברמת הקריאה, זה דבר מסוכן. התערבות רגולטורית מהסוג הזה עוברת אלף ידיים ואינטרסים, ובסופו של דבר מגיעים למצב שמשחקים באש", אמר לשם. לדבריו, הוא מעוניין כי ספריו יגיעו לקהלים רחבים, לא משנה מה מחיר הספר בשוק.

בחודש האחרון עלתה התחרות בין שתי רשתות בספרים מדרגה, כאשר כנרת-זמורה-ביתן, הוצאת הספרים הגדולה ביותר בישראל המחזיקה גם בבעלות על שליש ממניות צומת ספרים, הודיעה לסטימצקי כי תפסיק את אספקת הספרים לרשת. המחלוקת נפתרה יממה לאחר פרסומה בתקשורת.

בשיחה עם "גלובס" חשפה בראל כי כבר חודשיים קודם לכן הודיעה לה הוצאת כנרת-זמורה-ביתן על ביטול שיטת המכירה בקונסיגנציה שהיתה נהוגה בין הצדדים, וכי הפיתרון למחלוקת נמצא ביוזמתם של העיתונאים והסופרים דן מרגלית ורונן ברגמן.