הברוקר הוא יזם ההיי-טק החדש

האקזיטים של מנהלי בתי ההשקעות הכניסו להם סכומי-עתק

עשיית בתי ההשקעות הישראלית הפכה להיות ה-מקום להתעשר בו בשנים האחרונות. רפורמת בכר, שהעבירה את הכסף הגדול מידי הבנקים לבתי ההשקעות ולחברות הביטוח, סייעה למנהלים בשוק המקומי להתענג על משכורות שמנות המעוטרות בבונוסים נאים, ובחלק מהמקרים גם לממש מניות ואופציות, תמורת מיליוני שקלים ולעיתים אף עשרות מיליוני שקלים.

התופעה בולטת בעיקר בקרב בתי ההשקעות הפרטיים שקמו במהלך שלושת העשורים שחלפו, ונכנסו בשנים האחרונות לתהליכי מיזוגים, רכישות וקונסולידציות. מנהליהם של בתי ההשקעות הללו - ברוב המקרים מדובר בדור המייסדים - רשמו אקזיטים מרשימים כשמכרו בשנים האחרונות את אחזקותיהם במסגרת מכירה כוללת של בית ההשקעות, או במימוש חלקי של הפעילות שניהלו.

האקזיט הגדול ביותר בתחום בכל הזמנים הוא ללא ספק עסקת מכירת השליטה בבית ההשקעות אקסלנס. בית ההשקעות נמכר על ידי מייסדיו, רוני בירם וגיל דויטש, לחברת הפניקס, והעסקה, שנחתמה ב-2005, זכתה לכותרות ענק בין היתר בעקבות הסכסוך שפרץ בין הצדדים על שאלת המחיר של בית ההשקעות. בסופו של דבר הפכו השניים למולטי מיליונרים, כשפרט לשכר ולדיבידנדים להם זכו במהלך השנים, הם שלשלו לכיסם סכום עתק של 854 מיליון שקל, ואף נותרו באחזקת מיעוט בבית ההשקעות.

צמד בעלי השליטה לא היו המנהלים היחידים באקסלנס שנהנו ממכירת אחזקות בבית ההשקעות: אבי דויטש, יו"ר הגמל של הקבוצה, הרוויח 20 מיליון שקל ממכירת אחזקותיו באקסלנס גמל באותה שנה. רוי רגב, יו"ר קסם המשתייכת לקבוצה, מכר מחצית מאחזקותיו בחברת תעודות הסל המצליחה (7.5%) תמורת 15.3 מיליון שקל.

שימריך ונויברגר, ילין ולפידות

אקזיט גדול נוסף בתחום התרחש לאחרונה, כאשר קרן brm של אלי ברקת רכשה את השליטה בבית ההשקעות דש איפקס. גם במסגרת עסקה זו זכו מנהלי בית ההשקעות לרווח מרשים. ויקטור שימריך ועידו נויברגר, שמנהלים את דש-איפקס במשותף בשנים האחרונות, הצטרפו למכירה והרוויחו כ-42 מיליון שקל כל אחד, על אחזקה של כ-4% ממניות בית ההשקעות.

גם בדש-איפקס נרשמו לאורך השנים אקזיטים של מנהלי פעילויות. כך, למשל, ניתן להזכיר את אורן חנוכה, שמימש 3% ממניות דש גמל תמורת 18 מיליון שקל, ואת רמי שלום, מנכ"ל איפקס גמל עד 2007, שמכר את חלקו בחברה (45%) באותה שנה לבית ההשקעות תמורת הקצאה של 4.2% מהמניות, שהוערכו בשעתו בכ-30 מיליון שקל.

והיו גם אקזיטים קטנים יותר. דב ילין ויאיר לפידות, שניים מאנשי ההשקעות הוותיקים והמוערכים בשוק המקומי, הקימו לפני מספר שנים את בוטיק ההשקעות הנושא את שמם - ילין-לפידות. בשלב מאוחר יותר השניים מכרו 50% מבית ההשקעות המצליח ללידר שוקי הון והכניסו לכיסם כ-10 מיליון שקל כל אחד. עבור ילין היה זה אקזיט שני, לאחר שבשנת 2003 מכר יחד עם שותפו לניהול דש ני"ע, שמחה רשף, את מניותיהם בבית ההשקעות לעמית ברגר תמורת קרוב ל-20 מיליון שקל (בסך הכל). בחודש שעבר היה זה ניר מלכה, ממייסדי בית ההשקעות פרפקט שמוזג לתוך אלטשולר-שחם לפני כשנה, שמכר את חלקו בחברה (33%) ליאיר לוינשטיין תמורת 20 מיליון שקל.

מה יהיה האקזיט הבא

הגאות בשוק ההון הייתה זו שהביאה להענקת תגמול למנהלים, גם בדרגי הביניים, בדרך של אחזקות בחברות בנות, ששוויין הגיע לעשרות מיליוני שקלים, והמנהלים הללו הפכו להיות שותפים לכל דבר ועניין בבתי ההשקעות. בלידר שוקי הון, המנכ"ל דני ברק, מחזיק בכ-15.5% ממניות בית ההשקעות בשווי של כ-26 מיליון שקל. אחזקה זו היא שדחפה אותו לנסות ולרכוש את החברה האם לידר השקעות, כשזו נקלעה למצוקה.

גם בכלל פיננסים שותפים המנהלים בדרגים השונים לאחזקות בזרועות הפעילות. כך, צחי סולטן. מנכ"ל ומייסד כלל חיתום, מחזיק היום ב-51% ממניות החברה, ולפני כחודש עלו הערכות כי החברה תנסה לרכוש ממנו בחזרה את המניות ולהשתלט על חברת החיתום, בפעולה שעשויה להפוך לאקזיט הגדול הבא בתחום.