ארה"ב תשלם 4.8 טריליון ד' בעשור הבא על תשלומי ריבית

כך עולה מתחזית של ועדת התקציב של הקונגרס ■ הוועדה לוקחת בחשבון העלאות ריבית בשנים הבאות אשר יגרמו לייקור עלויות גיוס החוב העתידי של הממשל ■ בינתיים בבית הלבן: אובמה מתכנן קיצוצים

זה לא סוד גדול שארה"ב לווה חובות באופן אגרסיבי על ידי הנפקת אג"ח על מנת לממן את תוכניות הסיוע הממשלתיות שנועדו לחלץ את הכלכלה האמריקנית מהבוץ. אך בעוד שהקברניטים מתמקדים בהווה, תשלומי העתיד אורבים מעבר לפינה - כולל תשלומי הריבית. והם צפויים להיות כבדים.

לפי תחזית שהכינה ועדת התקציב של הקונגרס, הממשל האמריקני ייאלץ לשלם כ-4.8 טריליון דולר בתשלומי ריבית בלבד בעשור הבא, וזאת על רקע יותר מ-9 טריליון דולר של חוב שהוא יצבור בשנים הבאות. לצורך ההשוואה, בשנת 2015 תשלומי הריבית לבדם צפויים להסתכם ב-533 מיליארד דולר - השווים לכשליש מסך הכנסות הממשל ממסים. במילים אחרות, שליש מהמסים שישלם העם האמריקני יילכו לתשלומי ריבית על החוב.

כשהוועדה ערכה את החישובים והגיעה לסכום האסטרונומי הזה - 4.8 טריליון דולר - היא לקחה בחשבון גם העלאה של ריבית הפדרל ריזרב. כידוע, ריבית ה'פד' עומדת היום על 0-0.25%, משפיעה על שוק אגרות החוב הממשלתיות ומאפשרת לממשל ללוות כספים בזול. אך ההערכה הרווחת היא כי אי שם במחצית השנייה של 2010 הריבית תתחיל לעלות, והדבר ייקר את עלות גיוסי החוב של הממשל.

בינתיים, ממשל אובמה מנסה להקטין את הגירעונות התקציביים בשנים הבאות. יעד הגירעון של הממשל עומד על כ-3% לשנים הבאות, לעומת כ-11% השנה. ההערכה היא כי אובמה ייאלץ לבצע קיצוצים בתקציב לשנת 2011 ויעלה את המסים, על מנת להתקרב ליעד גירעון של 3%.