אין טעם לאסור שימוש במידע פנים

מה רוצים מצבי רבין? האיסור גורם לעיוות במחיר ני"ע, והגדרת העבירה היא אמורפית

רשות ניירות ערך מציגה את עצמה בתקשורת כלוחמת ב"כרישי שוק ההון" המנצלים את קרבתם למידע על חשבון "המשקיעים התמימים". אולם הגדרת השימוש במידע פנים כעבירה, מיותרת ומזיקה למשק.

מצעד הנחקרים בחשד לשימוש ב"מידע פנים" מתארך והולך. ובשבוע שעבר הצטרף אליו מנכ"ל חברת קוואן תקשורת (Kwan), צבי רבין, החשוד ברכישת מניות חברות שהיו לקוחות החברה, ובהן אבוג'ן, אלווריון ואלדין, תוך שימוש במידע פנים. חשוד מפורסם נוסף הוא ניר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון, הנחשד כי העביר מידע פנים לפעיל שוק ההון עופר איזנברג על המחיקות של בנק הפועלים בשל משבר הסאב-פריים.

האיסור על שימוש במידע פנים נובע מתפיסה פטרנליסטית; הוא נועד, לדעת התומכים בו, להגן על המשקיע הקטן מפני אלו הקרובים למידע. אינטואיטיבית, נראה כי אכן קיימת הצדקה לקיומה של עבירה זאת.

מגרש משחקים שוויוני הוא חלום

אולם, גם בהינתן האיסור על שימוש במידע פנים, תמיד יהיו אנשים שיהיו קרובים יותר מאחרים למידע מסוים בחברה, ולפיכך רצון השילטון ליצור מגרש משחקים שוויוני הוא דמיוני לחלוטין. למעשה, סוגיית השימוש במידע פנים היא עניין פנימי של התאגיד הרשאי להסדיר סוגיה זו במסגרת מארג החוזים בין התאגיד לבעלי המניות, המנהלים והעובדים.

בנוסף לכך, קיימים כשלים רבים בשיטה האוסרת שימוש במידע פנים, ובכלל זה קושי בקביעת גבולות האיסור, קשיי אכיפה ועלויות אכיפה גבוהות.

אכיפת העבירה על איסור השימוש במידע פנים מולידה תהליכים ממושכים ויקרים. המשטרה החוקרת, הפרקליטות המכינה את כתבי האישום, ובתי המשפט המנהלים את התיקים משחיתים את זמנם בבירור סוגיות אלו, על חשבון טיפול בנושאים אחרים.

ההגדרה של העבירה היא אמורפית; בחוק הוא מוגדר כ"מידע על התפתחות בחברה, על שינוי במצבה, על התפתחות או שינוי צפויים או מידע אחר על החברה אשר אינו ידוע לציבור ואשר אילו נודע לציבור היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר נייר ערך של החברה".

הגדרה אמורפית

אך מהו שינוי משמעותי והאם מדובר בשינוי ארוך טווח או מספיק עלייה חדה ביום אחד? מהו "שאינו ידוע לציבור"? מיהו אותו ציבור? מה קורה כאשר הציבור יכול להגיע למידע לאחר דרישה וחקירה? זאת ועוד, הדרישה של "אילו נודע לציבור" מחייב את בית המשפט לעסוק בנבואה ולעשות ספוקלציות ביחס להשפעת המידע על מחיר המניה.

האיסור על שימוש במידע פנים גורם לכך שמחירי ניירות הערך לא ישקפו את כל המידע הרלוונטי בכל זמן נתון, ונגרם עיוות בהקצאת המקורות במשק. מאידך, התועלת החשובה ביותר מהתרת השימוש במידע פנים הוא שזה יגרום למחירי המניות לשקף את כל המידע הרלוונטי במהירות רבה. בדרך זאת ימלא השוק באופן יעיל את תפקידו בהעברת מידע לכל השחקנים בשוק.

  • ד"ר אבי נוב הוא מומחה במיסוי בינלאומי, עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי, ומרצה בבית-הספר למשפטים ובבית-הספר למינהל עסקים של המכללה למנהל-המסלול האקדמי.
  • ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net