לאחר 2 דחיות: המכרז להפרטת הבנק לפיתוח תעשייה נפתח

שלושה גורמים צפויים להתמודד: בנק מזרחי טפחות בניהולו של אלי יונס, בנק ירושלים בניהולו של אבי בזורה ואיש העסקים צביקה בארינבוים

לאחר שתי דחיות נפתח הבוקר (א') המכרז להפרטת הבנק לפיתוח תעשייה. שלושה גורמים צפויים להתמודד: בנק מזרחי טפחות בניהולו של אלי יונס, בנק ירושלים בניהולו של אבי בזורה ואיש העסקים צביקה בארינבוים. מועמד אחר, איש העסקים חזי בצלאל, החליט שלא לגשת למכרז.

הגשת ההצעות במכרז כמו גם ההתמחרות יעשו באמצעות האינטרנט כאשר כל צד יוכל לשפר את הצעתו לפי כללים שנקבעו מראש. את ההפרטה מרכז מאיר שמרה משנה למנהל רשות החברות הממשלתיות ומנהל יחידת ההפרטה.

ההערכות באוצר הן כי שווי הבנק בהפרטה יהיה גבוה יותר מהשווי המינימלי של 400 מיליון שקל שנתן פרופ' אמיר ברנע, לפני יותר משנה וחצי, ערב המשבר. במידה שהמחיר הסופי יהיה מעל 500 מיליון שקל יקבלו שלושת הבנקים הגדולים, לאומי, הפועלים ודיסקונט 10% מהתמורה העודפת.

המכרז נדחה מספר פעמים לאחר שלא נמצא פתרון מתאים לבעיית "המניות הנטושות". מדובר במניות הבנק ושטרי הון שלו המוחזקים על ידי תושבי ארצות הברית, כאשר החשיפה נובעת מכספים כמו דיבידנד שחולק, כספי ריבית שהועברו למחזיקי שטרי ההון והמניות, שלא נדרשו מזה זמן. לפי החוק בארצות הברית יש לדווח עליהם כל שנה למדינה בה היתה כתובתו האחרונה של מחזיק נייר הערך כשלמדינה זו הזכות לחלט לטובתה את נייר הערך. לרשויות בארה"ב לא דווח על כספים אלו עובדה העלולה לחשוף את הבנק לפיתוח תעשייה ואת הגוף שירכוש אותו לסנקציות פליליות וגם לקנסות גבוהים.

לבנקים המתמודדים במכרז יתרון משמעותי מאחר ורשות המסים צפויה לאפשר לזוכה לקזז את ההפסד הצבור לצרכי המס של הבנק לפיתוח תעשייה לשעבר, מול רווחים מפעילות שוטפת. לבנק לפיתוח תעשייה נכס מס של הפסד צבור בסך 400 מיליון שקל, החלטת הרשות תאפשר לרוכש לקזז רווחים עתידיים מפעילות פיננסית ובנקאית בסך 80% משווי ההפסד הצבור. הרוכש יוכל לקזז עוד 20% מהשווי כנגד הכנסות מפעילות לא בנקאית. הערכות כי במקרה של פעילות בנקאית מדובר בהטבה של כ-160 מיליון שקל.

פיתוח תעשייה אינו בנק במובן המקובל כיוון שבאוגוסט 2008 שלל בנק ישראל את הרישיון הבנקאי שלו. כיום זהו מוסד פיננסי עם התמחות בטיפול באשראי בעייתי, גביית אשראים וטיפול בחובות. יו"ר הבנק הוא רענן כהן.