"המעבר היה טראומתי, בעיקר בגלל הצורך להמציא את עצמי מחדש"

מה עדיף להיות: מנכ"ל שכיר בכיר או יזם מתחיל? ■ היציאה לעצמאות אינה קלה גם כשמדובר במנכ"לים בכירים ועתירי ניסיון, שהחליטו לפרוש לטובת עסק משלהם ■ האם הם שלמים עם הצעד שעשו?

יציאה לעצמאות דורשת אומץ ונחישות, גם כשמדובר במנכ"לים בכירים ועתירי ניסיון, שהחליטו להמר על כל הקופה ולפרוש לטובת עסק משלהם. האם הם שלמים עם הצעד שעשו?

"קשה להבין שאתה מייצג את עצמך ולא את שטראוס"

קובי לוי / צלם: עינת לברון

קובי לוי, מנכ"ל שטראוס לשעבר ומנכ"ל רב-בריח לשעבר

גיל: 48

כיום: מבעלי עלמה די, בעלת השליטה ברשת טבע קסטל

אחרי 17 שנה, מהן חמש שנים כמנכ"ל, עזב קובי לוי את שטראוס בעקבות מיזוגה עם עלית. לאחר מכן, שימש כמנכ"ל רב-בריח, ממנה התפטר אחרי פחות משנה בשל סירוב בעלי השליטה הקודמים להצעתו להכניס שותפים פיננסיים; וכמנהל חטיבת הטעמים של פרוטרום הציבורית. במרץ 2009 סיים את החלק השכיר בחייו.

הוא הקים את "עלמה די", חברת השקעות פרטית, בשותפות עם אליצור כהן ושניים נוספים. במאי השנה ביצעה עלמה די את העסקה הראשונה: רכשה את השליטה (55%) ב"טבע קסטל" מידי כפיר נחום, לפי שווי של כ-25 מיליון שקל. הרשת מונה 10 סניפים ומעסיקה 70 עובדים. "החלטנו שאנחנו מחפשים להשקיע בעסקים שמוכרים לנו, ושהיכולות והניסיון שלנו יכולים לתרום להם", אומר לוי.

*איך המעבר משכיר לעצמאי?

"המעבר, מניהול חברה גדולה של 1,700 עובדים ומנהלים לניהול חברה מפסידה וקטנה של 70 עובדים, קשה מנטלית. לוקח זמן להתרגל. קשה פתאום לעשות הכול בעצמך. אני המזכירה של עצמי ואני עושה דברים שבעבר מנהלים תחתיי עשו. כעצמאי, אתה צריך לשלב ניהול ועבודה שוטפת".

*מה הקושי הגדול במעבר?

"הקושי המנטלי. להבין שכשאתה הולך לבנק, אתה מייצג את עצמך ולא את שטראוס. ושהבנק רוצה לדעת מה מצב העו"ש האישי שלך, ולא של שטראוס. לנתק את עצמך מזה, זה לא קל אבל זה כיף. ככל שהקושי גדול יותר, כך ההנאה גדולה יותר".

*מה עדיף: לעבוד בשביל מישהו אחר או בשביל עצמך?

"מעל 20 שנה עבדתי עבור אחרים. כעצמאי אני יכול להרשות לעצמי לעשות משהו בדרכי שלי, שמעוצב כמו שאני מאמין. קיבלתי הרבה הצעות למנכ"ל חברות, אבל היה לי ברור שעסק משלי הוא השלב הבא בהתפתחות שלי. זה שלב בחיים".

*את מי קשה יותר לרצות: את בעלי המניות או את עצמך?

"בדרך-כלל קשה לי לרצות את עצמי. הרבה פעמים היה לי קל יותר לרצות את בעלי הבית שלי ופחות את עצמי. אשר לשותפים עסקיים, אני בן-אדם של צוות ולא סוליסט. לכן, טוב לי שאני והשותפים שלי תומכים ומפרים אחד את השני. אחד הדברים שמנכ"ל הכי סובל מהם הוא שבסופו של דבר הוא לבד. הוא עם עצמו. האחריות היא שלו. כבעלים יש לך אחריות, אבל עם שותפים טובים שחולקים איתך את האחריות, זה טוב".

*אילו תובנות ניהוליות מתקופת המנכ"לות אתה מיישם היום?

"תובנות כמו בניית חזון בשקיפות מלאה, להעניק לעובדים הרגשת שייכות, גאווה וחיבור לחברה, והכנסת תהליכי מדידה ומשובים. אלה דברים שלמדתי בשטראוס ואני מיישם בטבע קסטל".

טיפ למנכ"ל שחושב לפרוש לדרך עצמאית: "לחשוב טוב-טוב לפני שהוא עושה את הצעד, כי זה שינוי ענק בחיים ולרוב אין ממנו דרך חזרה. בדרך כלל, אחרי שיוצאים לעצמאות הסיכוי לחזור אחורה לשכירות הוא נמוך. כשם שהמעבר המנטלי משכיר לעצמאי הוא קשה, כך גם החזרה אחורה קשה מאוד. לכן, עדיף להיות בטוחים לפני שמקימים עסק, לדבר עם אנשים שחוו את התהליך, להיות זהירים מצד אחד וללכת עם הלב מצד שני"

"כעצמאי אם הבנק אומר לא למי אלך, לאימא?"

דן שקל / צלם: יחצ

דן שקל, מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון לשעבר

גיל: 60

כיום: הבעלים של ארודן

דן שקל התפטר ב-91' מניהול ג'יימס ריצ'רדסון עקב חילוקי דעות קשים שהתגלעו בעניין שכרו. "הקמתי את החברה בארץ, ואני זה שהמציא את שיטת ה'קנה, שמור וקח כשתחזור' בדיוטי פרי. חשבתי שמגיע לי כסף על מהלך זה. לא קיבלתי אז עזבתי".

לדבריו, שלושה ימים אחרי שהתפטר, קנה מרש"ת טפסים להשתתפות במכרז להקמת חנות ספורט פטורה ממכס בנתב"ג. "פניתי לסולי סקאל, שלא היה אז בענייני הדיוטי פרי, והצעתי לו להיכנס יחד. הוא הסכים ויצאנו לדרך משותפת: אני עם 26% וסקאל עם 74%".

כשהדבר נודע לג'יימס ריצ'רדסון היא מיהרה להגיש נגדו תביעה בגין הפרת תקופת צינון בת תשעה חודשים. "ביהמ"ש אסר עליי לפעול בעניינים הפטורים ממכס בתקופת הצינון. כיבדתי את החלטתו. כשזו הסתיימה, לצערי, דרכיי עם סקאל נפרדו".

אחרי זה, שקל ניסה את מזלו כמנכ"ל חברת אג'נס ישראל (אחת הזכייניות של תוכנית ויסקונסין), ללא הצלחה, בשל מה שהוגדר "חוסר ניסיון בתחום ההשמה".

את הניסיון הראשון שלו כעצמאי עשה בעולמות תעשיות מדיה, עסק לעיצוב גרפי וקדם דפוס, שהקים בשותפות עם אחיו ונסגר אחרי עשר שנות פעילות. לאחר מכן, הקים עם אחיו את CMI, חברה לייצוג חברות היי-טק באירופה. ב-05' מכר את חלקו בחברה לאחיו והקים את ארודן, חברה לייבוא משקאות אלכוהוליים.

*מה ההבדל בין מנכ"ל שכיר לעצמאי?

"כשכיר, מידת האחריות שלך מגיעה עד לאותה נקודה שבה אתה מרים טלפון לבעלים. נקודה שלא קיימת כשאתה עצמאי. כשהייתי שכיר והיו חסרים לי 10 מיליון שקל והבנק אמר לי לא, הלכתי לבעל הבית. כעצמאי למי אני אלך? לאימא שלי?".

*מה הקושי הגדול במעבר?

"הקושי הוא במוטת השליטה. בג'יימס ריצ'רדסון היו תחתיי דרגי ניהול ביניים שמולם עבדתי, ואילו כעצמאי אתה עובד ישירות מול כל העובדים. זה סוג אחר של ניהול. כמנכ"ל שכיר לא מעניין אותך שעובדת חולה ולא מגיעה, כעצמאי זו סוגיה שאתה מתלבט מה לעשות איתה.

"קל יותר להיות שכיר מאשר עצמאי, בכל המישורים. זה עולם מושגים אחר לגמרי. כשעשיתי את צעדיי הראשונים כעצמאי, אני זוכר שאמרתי לעצמי 'אלוהים אדירים, קל יותר לנהל 600 עובדים מאשר שישה עובדים'".

*מה עדיף: לעבוד בשביל מישהו אחר או בשביל עצמך?

"אני מעדיף להיות עצמאי כי זה מתאים יותר למבנה האישיות שלי. את הדין וחשבון אני נותן רק לעצמי".

*את מי יותר קשה לרצות: את בעלי מניות או את עצמך?

"את בעל הבית".

טיפ למנכ"ל שחושב לפרוש לדרך עצמאית: "אם אין לך מבנה אישיות שיודע לקחת סיכונים אל תהיה עצמאי. לקחת בחשבון שכעצמאי אתה בודד בצמרת, כמו ראש הממשלה. ההחלטות הן רק שלך לטוב ולרע. מנכ"ל שכיר שעושה פאשלה מחליף עבודה, עצמאי אם הוא לא טוב הוא לא קיים"

"המעבר היה טראומתי, בעיקר בגלל הריקנות שבאה אחרי והצורך להמציא את עצמי מחדש"

דוד זיו / צלם: עינת לברון

דוד זיו, מנכ"ל יקבי כרמל מזרחי לשעבר

גיל: 55

כיום: בעלים של דיאטה קלאב

דוד זיו סיים את עבודתו כמנכ"ל יקבי כרמל (מזרחי) באקורדים צורמים. הוא נשלח הביתה במאי 05' בעקבות מערכת יחסים עכורה עם חלק מבעלי המניות בחברה, והפסדים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים.

"זה לא סוד שלא רציתי לפרוש", הוא אומר, "בדיעבד, הטעות שלי הייתה שלא הבחנתי בפוליטיקה, ברוע ובשנאה של הדירקטוריון. הייתה לי בעיה לקרוא נכון את האנשים, גם כאלה שעבדו תחתיי".

אחרי 14 שנה ביקבי כרמל ו"פנסיה מכובדת", כדבריו, זיו (אב שכול לליאור שנפל ברפיח) חיפש מה לעשות עם עצמו. "חיפשתי משהו בתחום הניהול. התראיינתי בכמה מקומות עבודה, וראיתי שמינוי של מנהלים בכירים תלוי רק בקשרים אישיים. היו לי קשרים, אבל לא הצלחתי למצוא דרכם משהו מעניין. הייתי בררן מאוד".

מודעה שפורסמה בלוח המודעות של "גלובס" הביאה לתפנית, "צלצלתי לטלפון במודעה שהציעה למכירה חברה קטנה". חודשיים אחרי, בפברואר 06', זיו רכש את חברת דיאטה קלאב ב-2 מיליון שקל.

*איך התמודדת עם המעבר?

"המעבר היה טראומתי עבורי, בעיקר בגלל הריקנות הגדולה שבאה אחרי עשייה אינטנסיבית בכרמל והצורך להמציא את עצמי מחדש. המעבר מכרמל לדיאטה קלאב היה קשה גם בגלל שלא יכולתי להסתגל מהר מניהול ארגון גדול עם תקציבים גדולים, לניהול ארגון קטן בתחום חדש עבורי,

"על אף שהאתגרים והבעיות זהים. לקח לי שנה להבין שאני מנהל ארגון קטן יותר ושזה כסף שלי. לקח לי זמן גם ליהנות מחדוות העצמאות הזאת. עם זאת, המעבר מינף אותי בצורה בלתי רגילה. היום יש לי כלים לנהל ארגון גדול טוב יותר".

*אתה חושב לחזור להיות מנכ"ל שכיר?

"אני לא שולל חזרה לניהול חברה גדולה. אם יציעו לי, אשקול בחיוב. אני בהחלט מחפש אתגרים ניהוליים חדשים. אני רואה בדיאטה קלאב נחיתה לצורך המראה. אני לא רואה בזה חזרה אחורה, אלא הליכה קדימה עם כלים טובים יותר".

*מה הקושי הגדול בלהיות עצמאי?

"כמנכ"ל שכיר אתה מקבל החלטה ומישהו אחר מבצע אותה עבורך. כעצמאי, אתה גם חושב וגם עושה. בעסק שלך אתה הבעלים, השליח והמנקה. קושי נוסף, שאין לך עם מי להתייעץ. לעומת זאת, כמנכ"ל אתה יכול להתייעץ עם הבעלים והמנהלים בחברה".

*מה עדיף: לעבוד בשביל מישהו אחר או בשביל עצמך?

"תלוי מה המטרה שלך. אם זה לעשות כסף, אז כדאי להיות עצמאי של עסק משגשג. אם זה אתגר ניהולי, אז מנכ"ל של ארגון גדול. אבל בסופו של דבר, גם כשאתה עובד בשביל מישהו אחר אתה עובד בשביל עצמך".

*את מי יותר קשה לרצות: את בעלי המניות או את עצמך?

"במקרה שלי, קשה יותר היה לרצות את בעלי יקבי כרמל".

טיפ למנכ"ל שפורש לדרך עצמאית: "לעשות את כל מה שהתביישת לעשות כמנכ"ל כמו לשיר ולרקוד. מנכ"לים עוטים מתוקף תפקידם תחפושת, וכעצמאי אפשר להשתחרר מזה"

"כל אחד צריך לנסות להקים עסק, אבל לדעת שזו דרך מלאה סימני שאלה"

עדו מזורסקי / צלם: תמר מצפי

עדו מזורסקי, מנכ"ל בסט ביי לשעבר, מנכ"ל טויס אר אס לשעבר

גיל: 50

כיום: מבעלי שידוני, רשת חברתית לילדים

שמו של עדו מזורסקי עלה לפני מספר חודשים כשניסה לעשות עלייה למותג מרקס אנד ספנסר, ללא הצלחה. ניסיון זה עשה מטעם חב' השקעות אנגלית, שהוא משמש כנציגה הבלעדי בישראל, ונמצאת בבעלותם של כמה יהודים אנגלים אותם הכיר בשנתיים בהן עבד בקרן היסוד ובארגון UJIA (United Jewish Israel Appeal) בלונדון.

בינואר 08', עם חזרתו ארצה, הפך, בראשונה, לבעלים של עסק. הוא הקים בשותפות עם המשקיעים האנגלים וחברו מימי הצבא, נחשון פלד, את שידוני, עולם וירטואלי לילדים, בהשקעה של כמיליון דולר וחצי.

"בשידוני ילדים יכולים לצייר דמויות שהופכות לאנימציה מתקשרת עם תנועה וקול", הוא מסביר. לפני כשבועיים הם השיקו את בובת Shidonni One-of-a-Kind. "הילד נכנס לאתר, מצייר וצובע דמות מדמיונו, ואנחנו הופכים אותה לבובה אמיתית".

לדבריו, הבובות נתפרות ביד ונשלחות לילדים הביתה תמורת 249 שקל לבובה. לפני כן, מזורסקי כיהן כמנכ"ל בסט ביי במשך שנה וחצי, ולאחר מכן כמנכ"ל טויס אר אס במשך ארבע שנים. "כשנחשון בא אליי עם הרעיון מיד נדלקתי", הוא אומר.

*היית נדלק אילולא החשיפה לעולם הילדים בטויס אר אס?

"אני אוהב מאוד יצירתיות ומאמין בה אצל ילדים. ללא ספק, החשיפה לעולם הילדים במסגרת טויס אר אס תרמה. זה עולם שמוכר לי, ולכן היה לי קל להידלק על שידוני".

*מה עדיף: לעבוד בשביל מישהו אחר או בשביל עצמך?

"כל אחד צריך לנסות להקים עסק. יש פה חוויה, יצירתיות וניהול אחר. כל יום דברים חדשים. אבל, ביום שאתה מחליט ללכת על זה, אתה צריך לדעת שזאת דרך מלאה סימני שאלה. אגב, הלויאליות לעבודה כשכיר וכעצמאי היא אותה לויאליות. כשכיר נלחמתי להצליח, כשם שאני נלחם כדי להצליח כעצמאי".

*מה הקושי הגדול במעבר?

"כמנכ"ל טויס אר אס, ההחלטות שקיבלתי, כמה שזה ישמע מוזר, לא היו חדשות. הדברים די חזרו על עצמם. הייתה רוטינה. לעומת זאת, כשאתה מקים עסק, כל ההחלטות שאתה מקבל הן חדשות וראשונות ויש בזה משהו מאתגר ואחר. בעסק חדש יש הרבה ניסוי וטעייה, אבל גם כיף גדול מאוד".

טיפ למנכ"ל שחושב לפרוש לדרך עצמאית: "לא להסס לרגע בגלל החוויה האדירה הכרוכה בעניין. שייקח את כל הניסיון שצבר ושיישם אותו בעסק. גם אם ניהלת עסק גדול ועכשיו יש לך עסק קטן, דע שהעקרונות הן אותן עקרונות. כל שעליך לעשות, זה להעתיק ולצמצם. כלומר, לחשוב אותו דבר רק בקטן. למשל, אם צריך לעשות ישיבת צוות, אז תעשה אותה גם אם יש לך רק שני עובדים"

"קשה לעבור משליטה בארגון רחב ועתיר פונקציות לארגון קטן ומצומצם"

דובי שניידמן / צלם: עינת לברון

דובי שניידמן, מנכ"ל טיב טעם לשעבר, מנכ"ל סקאל ספורט לשעבר

גיל: 37

כיום: מבעלי ריטיילורס, בשותפות עם רוני ורטהיימר (בעלי ספורט ורטהיימר)

אחרי שלוש שנים כמנכ"ל סקאל ספורט, מינכ"ל דובי שניידמן את קבוצת טיב טעם. אחרי ארבע שנים וחצי בתפקיד התפטר. עם עזיבתו קיבל מענק פרישה של 1.8 מיליון שקל והקים בשותפות עם רוני ורטהיימר את ריטיילורס, חברה המפעילה שש חנויות נייקי ועוסקת בפיתוח קונספטים קמעונאים.

"אחרי תקופה ארוכה ומוצלחת ברשת הגעתי לצומת. שאלתי את עצמי לאן אני ממשיך, והחלטתי לממש כמה רעיונות פרטיים".

*איך אתה חווה את המעבר?

"אני נהנה מהדרך ומהעשייה הן כשכיר והן כעצמאי. יש אתגרים ואחריות בשניהם. אולם, כשכיר יש לך הנאות והטבות שאין לעצמאי מתחיל: משכורת בטוחה, שדרת ניהול משמעותית וגדולה שכפופה לך, משאבים כספיים משמעותיים ועוד.

"עם זאת, הפעם הראשונה שהצלחתי באמת להתנתק מעבודה במהלך חופשה הייתה כעצמאי. יש לך אחריות, אבל אתה אדון לעצמך".

*מה הקושי הגדול במעבר?

"כעצמאי אתה הופך להיות איש התפעול, איש הסחר, איש הכספים וכל פונקציה אחרת בעסק. אתה עושה הכול כי זה עסק שלך, וזה דבר שצריך להתרגל אליו. קשה לעבור משליטה בארגון רחב ועתיר פונקציות לארגון קטן ומצומצם בפונקציות".

*מה עדיף: לעבוד בשביל מישהו אחר או בשביל עצמך?

"אני מאושר מאוד בדרך העצמאית שבחרתי בה ובמקום שבו אני נמצא היום".

*איזה לקח אתה מיישם מפרשת כולבוטק וטיב טעם בעסק שלך?

"אירוע כמו כולבוטק הוא אירוע שמגבש, מחדד והופך חברה להיות טובה יותר, אם היא משכילה להפיק לקחים ולמנף את הסיטואציה למקום טוב יותר. כמו שזה שיפר וחידד את טיב טעם, זה גם שיפר וחידד את דובי האדם והמנהל. הלקח העיקרי שלי הוא לייחס פרופורציות נכונות לאירועים. כלומר, זה לימד אותי להסתכל על הדברים בצורה הרבה יותר רגועה, מתונה ונכונה".

*את מי יותר קשה לרצות: את בעלי המניות או את עצמך?

"אני המבקר הכי גדול של עצמי. לרצות את עצמי זה לא דבר קל. אני ביקורתי מאוד, עוצר, חושב ובוחן איפה אפשר להשתפר בכל זמן נתון. ברגע שאתה שלם עם העשייה שלך, אתה מגיע לתוצאות טובות יותר ובהתאם לזה גם הסביבה שלך, בין אם זה בעל בית ובין אם זה שותף עסקי".

טיפ למנכ"ל שחושב לפרוש לדרך עצמאית: "החשוב ביותר זה לברור את הפעילויות, היזמויות והרעיונות הנכונים. האפשרויות הן רבות מאוד וצריך לחשוב טוב ולבחון טוב, ובהתאם לכך להחליט מהי הפעילות הנכונה ביותר עבורך. כי הפעילות הנכונה יכולה למנף ולקחת אותך קדימה"