תיכוניסטים מארגנים "יום אלכוהול רשמי" דרך פייסבוק

מעל 10,000 תלמידי תיכון ישתתפו ביום "הסטלה" הרשמי של בני-הנוער בישראל, שנקבע ל-3 בינואר 2010 ■ קבוצה שהוקמה בפייסבוק כבר מוכנה עם תוכנית פעולה ונקודות מפגש ■ יותר מ-10,000 תלמידים נרשמו

העובדה כי ישנה מכת אלכוהול בקרב בני-הנוער בישראל אינה חדשה, ואפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו מודע אליה. אבל נראה כי התלמידים מצאו דרך להעלות את הנושא מדרגה נוספת והחליטו להקדיש יום שלם לשתיית אלכוהול בבתי-הספר.

קבוצה שהוקמה בפייסבוק מציינת את ה-3 בינואר 2010 כ"יום האלכוהול הרשמי" בבתי-הספר בישראל. אתר האינטרנט "לוקאל כפר-סבא" ציין כי יותר מ-10,000 תלמידים כבר הצטרפו לקבוצה, שמעודדת תלמידים להגיע שיכורים לבית-הספר ולנסות להבריח משקאות משכרים אל תוך התיכונים ברחבי הארץ.

לפי התכנית יום קודם לכן ירכשו תלמידי י"ב, שכבר חגגו את יום הולדתם ה-18, משקאות חריפים בכמות גדולה ויביאו אותם לנקודות המפגש בגנים הציבוריים או למקומות מוגדרים בסמוך לבית-הספר. בשעות הקטנות של הלילה יחלו בני-הנוער בשתיית האלכוהול, ויגיעו בבוקר לספסלי הלימודים כשהם שיכורים. את האלכוהול שלא יספיקו לשתות בלילה, ימלאו בתוך בקבוקי פלסטיק אותם ינסו להבריח לתוך שטח בית-הספר.

"אנחנו מפותחים יותר"

"זה התחיל בשנה שעברה כקטע בין חברים", מספר רפאל בן-בן מוחה, תלמיד כיתה י"ב ויוזם הקבוצה. "ואז ישבתי וחשבתי שיש עניין ואנשים, אז למה לא נתחיל עם זה ברצינות".

רפאל פתח את הקבוצה ברשת החברתית, ובמהרה הצטרפו אליה עשרת אלפים צעירים. "הבאתי בירות לבית-הספר, וכולנו הרמנו כוסית באותה השעה", הוא מתגאה. "זה היה מחתרתי. אף מורה לא ידע".

רפאל, שמבטיח כי גם השנה לא תהיה שונה מקודמתה, מסביר כי היוזמה באה בתגובה לניסיונות למנוע מבני-הנוער לרכוש משקאות חריפים. "זה לא פיתרון אלא סוג של מחאה", הוא פוסק. "הנוער של היום זה לא הנוער של פעם. ילד בן 16 שרוצה לקנות אלכוהול לא צריך לבקש מילד בן 18. אנחנו מפותחים יותר".

לטענתו, הפתרונות שמציעה המדינה לא מספיקים על מנת למגר את התופעה. "אני בא להסביר שהיום הכול שונה - ילדים כבר מוכרים סמים בגיל 15".

תמרור אזהרה להורים

מנהל תיכון "גלילי" בכפר-סבא, ד"ר רמי אמיתי, שרבים מתלמידיו אמורים לקחת חלק פעיל באירוע, אמר כי לצערו תופעת השתייה של בני-הנוער אינה חדשה, ומצביע על התרת הרסן המשפחתי ואיבוד מעמדה האיתן של המשפחה, ובמיוחד ההורים, אצל בני-הנוער.

עוד הוסיף המנהל כי על ההורים להיות תמיד עם "אצבע על הדופק", לבחון כל העת את דרכי ומקומות הבילוי של ילדיהם ואת החברים איתם הם מתרועעים, ולעצור מיד וללא היסוס כל תופעה המהווה סטייה מהדרך הנראית להם נכונה.