העתיד המעורפל של שוק השבבים

מניות סקטור השבבים זינקו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה, אבל גופי מחקר שונים טוענים שהחגיגה שם הסתיימה ■ בגרטנר אופטימיים לגבי 2010, אך במריל לינץ' סבורים ששוק המניות יכול להיענש "אם יתקבלו רמזים לכך שחברות רוצות להיפטר ממלאים"

שוק השבבים מעולם לא היה מקום בטוח למשקיעים. התחרות קשה, הטכנולוגיה מורכבת, כל שינוי קטן במצב הרוח של הצרכן הסופי משפיע, וההוצאות של החברות גדלות.

באווירה כזו, קשה מאוד להרגיש בטוח עם מניות החברות בתחום. אבל, דווקא בשנה האחרונה, שהייתה אמורה להיות קשה ביותר עבור הסקטור, התרחשה חגיגה מוצלחת למשקיעים, כפי שבאה לידי ביטוי במדד מניות השבבים (SOX) בוול סטריט שעלה ב-83% ב-12 החודשים האחרונים.

ב-2009 נעה התעשייה בין תחושת הקטסטרופה הצפויה בביקושים בעקבות המשבר הכלכלי לבין אופוריה בעקבות התאוששות שבוא תבוא. בשבועות האחרונים התגברה האופטימיות. מספר תחזיות של ארגוני מחקר טכנולוגי - בהן של גרטנר ושל איגוד תעשיית השבבים (SIA) - העריכו, כי את שנת 2009 תסיים התעשייה בשיפור ניכר לעומת מה שחשבו בתחילת השנה. שני הגופים הללו ואחרים, גם סיפקו צפי מעודד ל-2010.

בתחילת 2009 התחזיות הצביעו על קטסטרופה מתקרבת והעריכו ירידה של 25% בהכנסות הסקטור ב-2009. בגרטנר סיפקו תחזית קודרת במיוחד, לפיה "עד שנת 2013 אין לתעשייה סיכוי לחזור לרמת ההכנסות של 2008".

המציאות התבררה כמפחידה פחות, ובעוד הרבעון הרביעי של 2008 והראשון של 2009 היו בעייתיים, במארס החל שינוי במגמה עקב מחסור במלאים.

הערכות המעודכנות של גרטנר הן כי תעשיית השבבים, שמספקת את המנועים בתוך רוב מכשירי האלקטרוניקה הקיימים, תסבול השנה מירידה של 11.4% בלבד ל-226 מיליארד דולר. ב-2010, מוסיפים בחברת המחקר, תרשום תעשיית השבבים גידול של 17%, חזרה לרמה של 2008 - שוק של 255 מיליארד דולר.

אז הכול ורוד? לא ממש. הערה קטנה בשולי הפרסום של גרטנר העידה שחברת המחקר עוד לא השמיעה צפירת הרגעה. "בדיקות של ערוצי ההפצה בטייוואן מעידות שיש חשש כי הביקושים למחשבים אישיים מאטים מוקדם מהצפוי, ו-2010 עלולה להיפתח באופן חלש מהתחזיות", הוסיף האנליסט בריאן לואיס.

פסימיות מעורבת

24 שעות אחרי הדו"ח של גרטנר, פרסם בנק ההשקעות מריל לינץ' התרשמות הרבה פחות סימפטית, ששמה דגש דווקא על החולשה בביקושים למחשבים אישיים.

"לא ניתן להתעלם מהחולשה בשרשרת האספקה של המחשבים האישיים", הם מציינים תוך שהם מורידים תחזיות לסקטור כולו וכן את הדירוג לעשר חברות בולטות בתחום, בהן אינטל, "מרבית האלמנטים שאמורים לתמוך בגידול של הסקטור כבר התרחשו, ולכן הם נמצאים בתוך התחזיות". בסקירה נטען כי נוצר דווקא עודף במלאי השבבים שיגרום לירידה בביקושים בתחילת-אמצע 2010.

מצד המניות, חוששים בבנק ההשקעות כי "בהינתן ריצה תלולה של המניות בשנה האחרונה, כל רמז לתיקון בכמות המלאים - כלומר, שחברות רוצות להיפטר ממלאים - עלול 'להעניש' את המניות". בתגובה לסקירה זו איבד מדד המוליכים למחצה 3.6% מערכו בעוד שאינטל ירדה ב-6% ביומיים לשווי של 106 מיליארד דולר.

מריל לא היה בית ההשקעות הראשון שהעריך כי מניות השבבים לא ימשיכו לדהור בזמן הקרוב. במורגן סטנלי הורידו המלצה בתחילת החודש לסקטור בעקבות חשש להיווצרות עודף במלאי הרכיבים וסימן שאלה מעל הביקושים במזרח אסיה.

מוקדם יותר השנה גם בנקי השקעות אחרים, כגון UBS, הטילו ספק לכדאיות ההחזקה במניות של חברות שבבים. הבשורה החיובית היא שלמרות הפסימיות, כולם יישרו קו על כך ש-2010 תהיה שנה של צמיחה אגרסיבית בביצועי החברות. במריל מצפים לזינוק של 18% וההערכות בוול סטריט הן לצמיחה של כ-13% בסקטור.

על עולם השבבים צריך להסתכל בפרספקטיבה היסטורית. הטרנזיסטור, אבן הבניין הראשונית של כל מכשיר אלקטרוני, הומצא ב-1947 והמעגל המשולב, שנמצא היום בליבו של כל התקן מחשוב, ב-1958. מה שהביא את התעשייה לסדרי הגודל הנוכחיים היו המחשבים האישיים, שהחל מסוף שנות ה-70 הפכו למנוע הצמיחה העיקרי של התעשייה. רק לשם הפרופורציה, תעשיית כולה הסתכמה ב-10 מיליארד דולר ב-1980 לעומת ה-255 מיליארד דולר שצפויים ב-2010.

כיום מהווים המחשבים האישיים (הניידים והנייחים) כ-40% מהתוצר הסופי של שוק השבבים כולו - פחות מעבר אבל עדיין הסגמנט המוביל את הביקושים למוצרי העיבוד. כל זעזוע בביקוש למחשבים ניכר מיד בביקוש לשבבים בעיבוד, בזיכרונות ובתקשורת.

הביקושים למחשוב האישי, שהפכו בעשור האחרון למוצר צריכה סטנדרטי, נמצאים בקורלציה גבוהה עם הגידול בתוצר העולמי (GDP). בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) מעריכים כי ה-GDP צפוי לצמוח בכ-3.1% ב-2010, שיפור לעומת ירידה של כ-1.5% ב-2009, אך לא מספיק בכדי להבטיח צמיחה משמעותית בשוק המחשוב.

התאוששות V או W

במשבר הכלכלי הקודם הייתה התאוששות של שוק השבבים דמוית W - ירידה בביקושים לאחר התאוששות ראשונית. זו, החלה באמצע 2001 אך רק באמצע 2002 באה לידי ביטוי בהתרוממות אמיתית בביקושים.

הפסימיות לגבי הביקושים בזמן הקרוב מביאה בחשבון מודל התאוששות דומה. במריל לינץ' מציינים בסקירה כי "הסכנה האמיתית להערכה שלנו טמונה בהתאוששות מהירה דמוית V".

למרות הזעזוע בסוף השבוע האחרון, הפסימיות לא הדביקה, בינתיים, את כל בנקי ההשקעות שמכסים את שוק השבבים. "אלה רק השערות", אומר דניאל עמיר, אנליסט השבבים של Lazard, על הפסימיות של מריל ואחרים. "אבל גם אי אפשר לשלול את מה שהם אומרים, ולמשקיעים יש הרגשה שעדיף למכור את המניות לאחר תקופה ארוכה של עליות".

בזמן הקרוב, יחכו המשקיעים לביקושים למחשבים שאמורים להתרומם סביב עונת החגים שתתחיל בשבוע הבא.

הדו"חות מסוף השבוע של ענקית המחשוב דל לא מבשרים טובות. החברה מכרה ברבעון השלישי ב-12.9 מיליארד דולר לעומת צפי של וול סטריט למכירות של 13.2 מיליארד דולר וגם אכזבה בשורה התחתונה.

ניתן לשייך זאת לבעיות של דל, שמאבדת נתח שוק, אבל יתכן שזו ההתחלה של תיקון בשוק שישפיע באופן שלילי על שוק השבבים במחצית השנה הקרובה.