מסתמן: רוב בממשלה לאישור עסקת שליט; 16 בעד ו-5 נגד

(עדכונים שוטפים) - 9 שרים עדיין מתנדנדים, כך עולה מבדיקת חדשות ערוץ 2 ■ משלחת בכירים מהחמאס יצאה לקהיר במטרה: לדון עם חמאס דמשק על עסקת שליט ■ אל-ג'זירה: ב-3 בתי סוהר בישראל החלו לרכז שמות אסירים פלסטינים לשחרור

לאחר דיווחים אינטנסיביים בתקשורת הזרה על התקדמות משמעותית בעסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט, מאשר לראשונה שר בכיר בממשלה כי העסקה מתקרבת לסיומה: עם נחיתתו אמש (א') בטורקיה, אמר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר כי "הסיום של התהליך קרוב. בניגוד לבעבר, אני חש שנכנסנו לתהליך כדי לסיים אותו".

הערב דווח בחדשות ערוץ 2 כי מסתמן שישנו רוב בממשלה לאישור עסקת שליט: 16 מהשרים צפוים להצביע בעדה, 5 צפוים להתנגד ו-9 מהשרים עדיין מתנדנדים וטרם החליטו כיצד יצביעו.

נתניהו: "עדיין אין עסקה, כשתהיה היא תובא לאישור הממשלה"

בישראל מנסים לצנן את ההתלהבות ומנסים למזער את האופטימיות. "פרטי מידע רבים שמקורם בחו"ל ובתקשורת הזרה, אינם מוסמכים ומעוותים במתכוון", הודיעה היום לשכת ראש הממשלה. "המאמצים לשחרורו של שליט נמשכים כל העת הרחק מעין התקשורת - ואין בכוונתנו להתייחס מעבר לכך".

בהמשך התייחס נתניהו עצמו למו"מ לקראת העסקה, זאת בישיבת סיעת הליכוד. "עדיין אין עסקה, כשתהיה היא תובא להחלטת ממשלה ולדיון בכנסת", אמר ראש הממשלה בתשובה לשאלתה של ח"כ ציפי חוטובלי. "ההחלטה היא בין שני קטבים. מצד אחד, רצון לדאוג לחיילים שלנו ולהחזירם, לעתים גם במחיר של סיכון חיים - ערך גדול מאוד בעמנו ובמורשת היהודית - ומצד שני, הימנעות מעידוד חטיפות עתידיות. זה מתח קשה מאוד. אני נמנעתי מלדבר על זה עוד כראש אופוזיציה, ונמנע מזה עכשיו".

במקביל, רשת "אל-ג'זירה" מדווחת כי ב-3 בתי סוהר בישראל כבר החלו לרכז שמות אסירים פלסטינים לקראת שחרורם - רמלה, הדרים ובאר שבע. רשת גלצי צה"ל דיווחה כי בחמאס מעריכים שהעסקה לשחרור שליט תצא לפועל בעוד כשבוע, בתום חג הקורבן המוסלמי. בכירים בארגון ייפגשו בקהיר עם המתווך הגרמני, כדי לבחון סופית את רשימת האסירים המתוקנת שהציעה ישראל לחון בתמורה לחייל החטוף. על-פי פרסומים זרים, מכילה הרשימה כ-70 שמות מחבלים - בצירוף תנאים מדויקים לשחרורם.

מוקדם יותר היום נפגשו הוריו של גלעד שליט עם המתווך חגי הדס בקריה בתל-אביב. בסיום הפגישה סירב שליט לדבר עם התקשורת ואמר כי "אנחנו לא יכולים לדבר בשלב זה; נשמח לשתף אתכם בשמחתנו, אם תהיה כזו". משם המשיכו הוריו של שליט לסדרת פגישות עם שרי ממשלה במטרה לשכנע אותם לתמוך בעסקה, אם אכן תהיה כזו.

מאתמול בבוקר החלו כלי תקשורת ערביים לדווח באופן שוטף על העסקה הנרקמת. היום, בכירים מהחמאס בעזה יצאו לקהיר, שם הם ייפגשו עם בכירי חמאס מדמשק וידונו בפרטי הצעת ישראל האחרונה. כך דווח בגלי צה"ל.

"מי שיחון רוצחים היום עלול להצטרף מחר לצבא החברים של החטוף הבא"

שר התמ"ת, שהגיע לביקור בן יומיים באיסטנבול ואנקרה, צפוי להיפגש עם בכירים בממשל הטורקי ולקיים פגישות מדיניות וכלכליות. בן אליעזר ידגיש לטורקים את חשיבות קיום משא ומתן עם סוריה במטרה לרתום את הטורקים למאמצי התיווך בין ישראל לשכנתה. מחר בערב צפוי השר להיפגש עם בכירים בדרג המדיני במטרה לקדם את הנושא. "בעבר הלא רחוק היתה לנו מערכת יחסים מצוינת עם טורקיה שאפשרה לנו לפתוח בדו שיח רצוץ שבמסגרתו פתרנו כל בעיה", אמר שר התמ"ת. "אני לא משלה את עצמי שמערכת היחסים נמצאת בתוך עננה", הוסיף, "כאשר אתה דן בגורלות של עמים, צריך לזכור שיחסים בין מדינות הם לא יחסים בין בני אדם", אמר שר התמ"ת.

הגעתו של בן אליעזר לטורקיה מגובה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "לא באתי בשם עצמי, אלא בשם ממשלת ישראל ומדינת ישראל", אמר בן אליעזר על רקע ההתבטאויות אתמול של שר החוץ, אביגדור ליברמן שהסתייג מקיום פגישות מדיניות עם הממשל הטורקי, ואלו של נתניהו שטען שראש ממשלת טורקיה, טאיפ ארדואן, אינו יכול לשמש מתווך בין ישראל לסוריה.

רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת השבויים במוסד, הזהיר היום (ב') כי שחרור אסירים המוני יתברר כשגיאה חמורה - ש"תשנה את פני המזרח התיכון", כלשונו.

"מי שיחון רוצחים היום, עלול להצטרף מחר לצבא החברים של החטוף הבא" - אמר איגרא בראיון לתוכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגלי צה"ל.

"עסקת שליט הזאת, כפי שהיא מוצעת כרגע, תשנה את פני המזרח התיכון. אנחנו משחררים את גדולי הרוצחים ומראים לציבור הפלסטיני שהדרך הנכונה להתנהל מולינו היא בכוח ולא בשלום ובפשרה", הסביר, "בנוסף אנחנו מחלישים את אבו מאזן ואת מי שכן רוצה שלום איתנו. אנחנו מחזירים לשטח רוצחים שאיתם אנחנו עוד נתמודד".