שר האוצר של גרמניה מזהיר מפי הדולר החלש

ההיחלשות יוצרת בועות נכסים חדשות ■ "מטבעות כמו הדולר משמשים כבסיס למסחר המשך במט"ח. היפוך המגמה עלול להוביל לזעזועים"

שר האוצר הגרמני החדש, וולפגנג שוובלה, הצטרף שלשום לביקורת של סין לפיה שערי הריבית הנמוכים בארה"ב, בשילוב עם חולשת הדולר מגבירים את האיום של היווצרות בועות נכסים חדשות בעולם. דבריו של שוובלה משקפים את החששות הרשמיים באירופה מן הסיכון לזעזועים נוספים בשוקי ההון בעקבות הצעדים החריגים שנקטו בנקים מרכזיים וממשלות ברחבי העולם כדי לבלום את המשבר.

איך תיראה הבועה הבאה

בשבוע שעבר אמר המפקח הראשי על הבנקים בסין, ליו מינגקנג, שהפדרל ריזרב האמריקני מלבה את המגמה של לקיחת הלוואות בדולרים בריביות נמוכות מאוד כדי להשקיע בנכסים בתשואות גבוהות יותר במטבעות אחרים. בדברו בכנס בנקאי בפרנקפורט אמר שוובלה ש"נאיבי" להניח שבועת המחירים הבאה תהיה דומה לקודמתה.

"כיום סביר יותר תרחיש שבו עודפי הנזילות העולמיים יוצרים סוג חדש של בועות נכסים". שוובלה המשיך ואמר ש"העובדה שמטבעות הריבית הנמוכה כמו הדולר האמריקני משמשים יותר ויותר כבסיס למסחר המשך במט"ח צריכה לגרום לנו לחשוב. אם יהיה היפוך פתאומי במגמה הזו, השווקים עלולים להיות מאוימים בזעזועים אדירים, כולל שוקי המט"ח".

יו"ר הפד האמריקני, בן ברננקי, אמר בשבוע שעבר שהבנק המרכזי האמריקני עוקב מקרוב אחרי המתרחש בשוקי המטבע, וכי מדיניותו "תסייע להבטיח שהדולר יהיה חזק". הוא הוסיף שלא יוציא מכלל חשבון שימוש בריבית כדי להיאבק בבועות נכסים חדשות, אך אמר גם שהוא אינו מבחין בתמחורים מופרזים בשוק האמריקני בשלב זה.

צופים דפלציה?

ממארס השנה עלה האירו ב-18% מול הדולר. בתקופה זו, מחירי נכסים מסוכנים גאו: מדד 500 המניות של S&P זינק ביותר מ-60% ומחיר חבית נפט עלה בכ-125% ל-76 דולר לחבית.

התנאים הבלתי-רגילים בשוקי ההון באו לביטוי קיצוני בשבוע שעבר, כאשר הריבית על שטרי ההון קצרי המועד של האוצר האמריקני הפכה לשלילית - כלומר שהמשקיעים היו מוכנים לרכוש ניירות ערך כאלו בהפסד מסוים.

ריבית שלילית עשויה להיות סימן לכך שהמשקיעים צופים דפלציה. אנליסטים קישרו גם את הריבית השלילית לפעילות המסחר של בנקים לקראת סוף השנה, פעילות המאופיינת בהצטיידות בניירות ערך בטוחים במאזנים. השווקים מעריכים כי האסטרטגיה הזו אמורה לשאת חן בעיני המפקחים ובעיני המשקיעים שסולדים מסיכונים.