צביקה בארינבוים זכה במכרז הבנק לפיתוח תעשייה: 572 מ' ש'

בארינבוים: "העסקה הזו מתאימה לנו מאוד, יש בה סיכון נמוך, תשואה נאה ופוטנציאל גבוה" ■ גורם באוצר: "מדובר במחיר יפה מאוד" ■ הכסף ישמש את האוצר לצמצום החוב הלאומי

שבע שנים לאחר שקרס וניצל על ידי בנק ישראל הופרט היום הבנק לפיתוח תעשייה. איש העסקים צביקה בארינבוים רכש הבוקר את הבנק לפיתוח תעשייה תמורת 572 מיליון שקל. הרכישה התבצעה דרך חברת בי.ג'י.איי שבשליטתו. העסקה תושלם בסוף השנה, ותמורתה תעבור לקופת המדינה ותשמש את משרד האוצר לצמצום החוב הלאומי. גורם במשרד האוצר הביע שביעות רצון ואמר כי מדובר ב"מחיר יפה מאוד".

שר האוצר, יובל שטייניץ, בירך על המכירה ואמר שהיא "בבחינת סנונית ראשונה לקראת מכירת מניות המדינה בבנק לאומי ובנק דיסקונט, שתכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים ותביא להקטנת חובות המדינה". יו"ר הבנק והאיש ששיקם אותו לאחר שהיה בפועל בפשיטת רגל משנת 2002 הוא ד"ר רענן כהן. ההערכות הן כי כהן צפוי להמשיך בתפקידו כיו"ר לפחות לתקופה הראשונה שלאחר המכירה.

לא בנק במובן המקובל

"חיפשנו במשך שנתיים וחצי לעשות עסקה בפרופיל סיכון מסוים. העסקה הזו מתאימה לנו מאוד, יש בה סיכון נמוך, תשואה נאה ופוטנציאל גבוה", אמר היום בארינבוים ל"גלובס". בי.ג'י.איי, דרכה תתבצע הרכישה, היא חברת אחזקות שבבעלותה רשת האופנה בגיר. שווי השוק של החברה הוא 120 מיליון שקל ובארינבוים הוא היו"ר ובעל המניות העיקרי (85%). את בארינבוים ייצג בעסקה עורך הדין יאיר כספי ממשרד רם כספי. בחודשים האחרונים התעניין בארינבוים ברכישת לידר אחזקות אך בעלי האג"ח העדיפו הצעה אחרת.

הבנק לפיתוח תעשייה אינו בנק במובן המקובל כיוון שבאוגוסט 2008 שלל בנק ישראל את הרישיון הבנקאי שלו. כיום זהו מוסד פיננסי עם התמחות בטיפול באשראי בעייתי, גביית אשראים וטיפול בחובות. לבנק 35 עובדים והמנכ"ל הוא אורי גלילי. בשנת 2002 נקלע הבנק לבעיית נזילות בעקבותיה ניתן לו קו אשראי מיוחד על ידי בנק ישראל ומאז התנהל ב-RUN OFF, כלומר לא קיבל עסקים חדשים והתמקד בגביית האשראי ובפירעון פיקדונות הציבור.

התמחרות לילית

ההתמחרות הסתיימה היום (ב') בבוקר. את ההפרטה ריכז מאיר שמרה, משנה למנהל רשות החברות הממשלתיות ומנהל יחידת ההפרטה. הגשת ההצעות וההתמחרות נעשו באמצעות האינטרנט. כל צד שיפר את הצעתו לפי כללים שנקבעו מראש, כך שכל מתמודד ידע בכל שלב מה ההצעה הגבוהה ביותר אך לא ידע מי המגיש.

בארינבוים הוביל בהתמחרות אתמול עם 555.5 מיליון שקל ולאחר משא ומתן אינטנסיבי שנמשך אתמול בלילה והבוקר שיפר את הצעתו ל-572 מיליון שקל. הצעת בנק ירושלים, בניהול של אבי בזורה, היתה 555 מיליון שקל; הצעת בנק מזרחי טפחות, בראשות אלי יונס, היתה 505 מיליון שקל.

המחיר נחשב להישג יפה למשרד האוצר. ההערכות המוקדמות היו כי שווי הבנק יהיה 400-500 מיליון שקל. הערכת השווי של פרופ' אמיר ברנע, לפני יותר משנה וחצי, ערב המשבר היתה של 400 מיליון שקל.

"מניות נטושות"

מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, אמר לאחר המכירה כי "העבודה המאומצת והמוצלחת של הנהלת הבנק וצוות העובדים בראשותו של היו"ר רענן כהן, הפיחה חיים בהשקעה, אשר היה חשש כבד כי תרד לטמיון עקב המשבר שפקד את הבנק בשנת 2002. תהליך ההפרטה המוצלח הביא לכך שהמשקיעים בבנק זוכים היום לקבל החזר על השקעתם".

העסקה כפופה להשגת הסדר שיביא למציאת פתרון מתאים לבעיית "המניות הנטושות". מדובר במניות הבנק ושטרי הון שלו המוחזקים על ידי תושבי ארצות הברית, כאשר החשיפה נובעת מכספים כמו דיבידנד שחולק, כספי ריבית שהועברו למחזיקי שטרי ההון והמניות, שלא נדרשו מזה זמן.

לפי החוק בארצות הברית יש לדווח על כספים אלו כל שנה למדינה בה היתה כתובתו האחרונה של מחזיק נייר הערך כשלמדינה זו הזכות לחלט לטובתה את נייר הערך. לרשויות בארה"ב לא דווח על הכספים, עובדה העלולה לחשוף את הבנק לפיתוח תעשייה ואת הגוף שירכוש אותו לסנקציות פליליות וגם לקנסות גבוהים. *

"המחיר לא גבוה מדי; אשביח את הפלטפורמה הפיננסית"

צביקה בארינבוים, ביצעת רכישה של 572 מיליון שקל דרך חברה הנסחרת בשווי של 120 מיליון שקל. איך תממן את העסקה?

"מבנה המימון טרם סוכם. בשלב זה ניתן לומר כי העסקה תמומן על בסיס המקורות העצמיים של בי.ג'י.איי, אליהם נוסיף מימון בנקאי ומימון חוץ-בנקאי. ייתכן גם שננפיק איגרות חוב. אני שוקל עוד חלופות כמו קבלת מימון מקרנות מנוף והכנסת שותפים".

האם המחיר ששילמת לא גבוה מדי?

"אני חושב שמדובר במחיר טוב אבל אני לא בעניין תמחור. המחיר בפירוש לא גבוה מדי ופיננסית זו עסקה נכונה גם כעסקה בודדת שעומדת בפני עצמה".

לגוף שרכשת קוראים הבנק לפיתוח תעשייה אך אין לו רישיון בנקאי אלא הוא רק פלטפורמה לאשראי. מה תעשה בו?

"רכשתי פלטפורמה לפעילות בתחום הפיננסי שתמשיך לפעול כפי שהיא פעלה עד היום ואני אפעל להשבחתה. בהמשך נבחן פעילות נוספת, למשל אוכל לרכז את פעילות הנוסטרו שלי, לעשות פעילות חיתום, ניהול אשראי ומיכון".

מה לגבי ניהול נכסים פיננסיים כמו קופות גמל, וקרנות נאמנות?

"בשלב זה אני לא יודע לומר".

אז חוץ מפלטפורמה מה רכשת בעצם?

"רכשנו חברה עם ארבעה נכסים עיקריים. ראשית יש בקופה מזומן בסך כ-300 מיליון שקל. שנית יש לבנק תיק הלוואות בהיקף של מיליארד שקל מתוכם 400 מיליון שקל הם חוב פעיל המייצר הכנסה שוטפת ומשלם קרן וריבית. יש עוד אשראי של כ-600 מיליון חובות מסופקים שהופרשו. להערכתי ניתן שם לעשות רקוברי (החזר חובות שהופרשו בעבר - ע.פ). מעבר לכך קיים גם נכס מס - מדובר ב-550 מיליון שקל של הפסדים צבורים לצורך מס שעברו פרה רולינג ברשות המסים ומוכרים לקיזוז. להערכתי שוויו של הנכס כ-100-150 מיליון שקל שניתן לקזז מול פעילות פיננסית".

האם בכוונתך לבקש מבנק ישראל את חידוש הרישיון הבנקאי?

"אין כוונה כזו, לפחות בשלב זה".