אופרה אחרת

בעוד שנה וחצי, אחרי 25 שנים, תרד התוכנית של אופרה ווינפרי מהמרקע ■ זוהי מכה אנושה לרשת ABC, שתפסיד את הנכס היקר ביותר בתולדות הטלוויזיה האמריקנית ■ וינפרי, לעומת זאת, תצא נשכרת: היא תמשיך לשדר בערוץ הטלוויזיה החדש שהקימה: OWN

בספטמבר 2011 אפשר יהיה לומר כי תם עידן בטלוויזיה האמריקנית: אופרה ווינפרי נפרדת מרשת ABC לאחר 25 שנים, שבהן הפכה לתוכנית הטלוויזיה הפופולרית בארצות-הברית. בעוד שנה וחצי, אחרי 25 שנים, תרד התוכנית של אופרה וינפרי ("המופע של אופרה וינפרי") מהמרקע.

וינפרי עצמה, שהפכה בזכות התוכנית לאישה המשפיעה בעולם, מסרה את ההודעה על כך לצופיה בתוכניתה ששודרה בסוף השבוע האחרון. רמזים על כך פוזרו בכל אמצעי התקשורת, והקהל שנכח בשידור הגיב בהתאם - בזעקות אבל.

ייתכן שהיה זה מוקדם להתאבל. בכל זאת, הקריירה של וינפרי לא גוועת.

אפשר לומר שהגברת הראשונה משנה אדרת: זוהי מכה אנושה לרשת ABC, שתפסיד את הנכס היקר ביותר שלה - לבטח היקר בתולדותיה, וללא ספק הנכס החשוב ביותר בתולדות הטלוויזיה האמריקנית.

וינפרי, לעומת זאת, תצא נשכרת - ובאותה מידה גם הקהל האדוק שלה: רשת הטלוויזיה הפרטית של וינפרי, OWN, תתחיל לפעול מאותו הרגע שבו יירדו הכתוביות האחרונות מעל המרקע של ABC. "המופע של אורפה וינפרי" ימשיך, אם כי בקונסטלציה אחרת - בערוץ פרטי חדש, ובהחלט ייתכן כי מספר התוכניות ירד.

"אופרה וינפרי לא הולכת לשום מקום. בטח שלא בקרוב", מרגיע ה"ניו-יורק טיימס" ומתריע מפני שברון הלב הצפוי.

וינפרי בהחלט יכולה להרשות לעצמה להפחית את העומס. את מעמדה האיתן, כאייקון טלוויזיוני שאין שני לו, איש לא ייקח ממנה. ודאי שלא רשימת המחליפים הפוטנציאלים הדלה שמנסה הנהלת ABC לגבש. אלן דנג'רס, פופולארית אך חיוורת, בוודאי לא תהפוך לכוהנת טלוויזיה בסדר הגודל של וינפרי. כזו שההזדהות עמה חוצה קהלים ודורות.

וינפרי היא השחורה שהלבנים אוהבים, השחורה שהשחורים אוהבים ומתגאים בה. היא אלילת ה"ווייט טראש" (המעמד הנמוך של האוכלוסייה "הלבנה", בעיקר בדרום המדינה) ובאותה מידה מייצגת את מעמד הפועלים.

ממשיכת המאבק של רוזה פארקס

אופרה ווינפרי / צלם רויטרס

התקווה הלבנה של הטלוויזיה האמריקנית. וינפרי

וינפרי (55), נולדה בטנסי, מדינה שבה נולדו ונוצרו גיבורי תרבות רבים. רובם כהי עור. מהעיר ממפיס יצאו בין היתר בי.בי קינג, אלביס פרסלי ורוזה פארקס, מנהיגת האזרחים ששינתה את פני ההיסטוריה כשדרשה מעמד שווה לקהילה השחורה. פארקס סירבה לפנות את מקומה בספסל האוטובוס בעבור אדם לבן, וחוללה מהפכה.

וינפרי המשיכה את המהפכה, ובמידה רבה הביאה לכך שבכס הנשיאות בארצות-הברית יושב כיום ברק אובמה, הנשיא שחור העור הראשון בתולדות ארצות-הברית. וינפרי תמכה באובמה ככל שהיה ביכולתה. היא הרבתה לארחו בתוכנית ולראיין אותו.

ואת כוח ההשפעה של וינפרי מכיר כל אזרח וכל מנהל שיווק: וינפרי יכולה במשפט אחד, בהמלצה אחת, להפוך כל מוצר שהוא למותג, לסיפור הצלחה חוצה יבשות. מועדון הספרים של אופרה וינפרי, מוסד שאותו יסדה בעשור הקודם, הפך סופרים אלמונים למיליונרים, הביא לקדמת הבמה ספרים ששכבו חודשים - ואף שנים, במחסני ההוצאות לאור.

מן העבר השני, הופעה גרועה בתוכנית יכולה להזיק לקריירה, ראו מקרה טום קרוז, שהופעת הכרזת אהבתו הפומבית לרעייתו השחקנית קייט הולמס בתוכניתה של וינפרי, תיזכר לעד כאחת ההופעות הטלוויזיוניות המביכות וההזויות ביותר. תדמיתו של קרוז הסיינטולוג, שגם כך לא הייתה טובה במיוחד, נהרסה. הופעתו הפכה ללעג ולמקור לחיקויים ולבדיחות אין ספור, וכמעט הרסה לקרוז את הקריירה.

סיבוב ניצחון מפואר

וינפרי תפרוש החל מעוד 200 תוכניות, כשלא במקרה היא בחרה במספר עגול. וינפרי - על שלל מוזרויותיה, בעלת חיבה למספרים עגולים ומייחסת להם משמעויות שונות. שלל עסקיה וחשבון הבנק המנופח מוכיח שבמספרים וינפרי מבינה, וגם מועד ירידת התוכנית- כאמור, במלאת חצי יובל לשידורי ה"מופע" שלה, נבחנו בקפידה.

כעת, ל-ABC נותר די והותר זמן על מנת להפוך את שנת הפרישה של וינפרי למשאבת רייטינג וכסף, ולאפשר למלכה הבלתי מעורערת של הטלוויזיה האמריקנית, ואולי גם המלכה הבלתי מעורערת של אמריקה, סיבוב ניצחון מפואר ורב רושם. מרואיינים מבוקשים, קטעים מרגשים מן העבר, ומי יודע - אולי ווינפרי תהיה זו שתידרש למציאת מחליפה ראויה.

ABC לא יבחלו במאום כולל הפקת תוכנית ריאלטי שתבחר את היורש, ייתכן שהבחירה תתבצע באודישנים במהלך התוכנית. יהיה לא פשוט למצוא מישהי התפורה למידותיה של ווינפרי- אפרו אמריקנית שגדלה במשפחה קשת יום במדינה קשת מציאות. מישהי שהאמביציה שלה, האינטליגנציה שלה, היכולת העסקית שלה והכישרון הטבעי שלה יוצאי דופן.

וינפרי, שהודתה בילדות קשה שכללה אלימות וגילוי עריות, זכתה בתשואות על אומץ לבה ופתיחותה, מה שרק העצים את הפופולאריות שלה. מה שבטוח הוא, כאמור, האופרה של אופרה לא תיגמר, גם אחרי שאישה השמנמנה תמשיך לשיר. *