רמות אחרות לחלוטין

בשבועות האחרונים צצות השוואות על איזה קמפיין אירופי מוצלח יותר העונה, זה של מכבי חיפה או זה של הפועל ת"א. 6 סיבות מדוע חיפה (צ'מפיונס) לא רואה את הפועל (ליגה אירופית) ממטר

אובססיה חולנית התפתחה בתקשורת הספורט בחודשים האחרונים. אובססיית ההשוואה בין הקמפיין של מכבי חיפה בצ'מפיונס ליג לבין זה של הפועל ת"א בליגה האירופית. העיתונים מנסים להבין מי הנציגה הישראלית הבכירה ומקדישים לעניין הזה ערימות של מילים. את אלישע לוי מביכים עם שאלות על הפועל, את אלי גוטמן על חיפה.

אז הנה חשיפה שהיא לא ממש בלעדית ל"גלובס": מדובר בהשוואה מגוחכת. השתתפות בשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג, אפילו עם 0 שערים ו-0 ניצחונות, היא עדיין דבר הרבה יותר גדול משלב הבתים של הליגה האירופית.

1. למי יש יריבות חזקות יותר?

גוטמן אמר לאחר ההגרלה שהועידה להפועל את המבורג, סלטיק וראפיד וינה, שמדובר ב"בבית של צ'מפיונס ליג". האמנם?

המבורג, הקבוצה הבכירה בבית של הפועל, היא קבוצה קטנה בסטנדרטים של צ'מפיונס ליג: הופיעה במפעל הזה רק פעמיים בעשור הנוכחי (בדיוק כמו מכבי חיפה), ולא הצליחה לעבור את שלב הבתים. בבונדסליגה היא נחשבת לקבוצה בינונית, שסיימה אשתקד במקום החמישי, כאשר המיקום הממוצע שלה בגרמניה בעשר העונות האחרונות הוא 6.6. אין מה להשוות אותה כמובן לבאיירן, שלקחה שש אליפויות בונדסליגה בעשור הזה, זכתה בצ'מפיונס ליג פעם אחת והעפילה עוד ארבע פעמים לרבע הגמר של המפעל. ומה לגבי העונה הנוכחית? למרות ההייפ סביב המבורג והניסיון להציג כאילו היא עדיפה השנה על באיירן, אז נכון לעכשיו המרחק ביניהן בליגה מסתכם בשתי נקודות בלבד.

גם ניסיון להשוות בין יובנטוס לסלטיק מוציא רע מאד את נציגת הליגה האירופית. שלא לדבר על ראפיד וינה, שההישגים האירופיים והמקומיים שלה בשנים האחרונות פחות טובים אפילו מאלו של הפועל ת"א.

2. למי יש יריבות עשירות יותר?

באיירן מדורגת במקום השלישי בטבלת 20 הקבוצות המכניסות באירופה של דלויט לעונת 2007/08, עם הכנסה שנתית של 308.8 מיליון אירו. יובנטוס במקום ה-11 עם 172.9 מיליון אירו. בורדו לא נכנסה לרשימה. בבית של הפועל, לעומת זאת, רק המבורג הצליחה להיכנס לרשימה, עם הכנסות של 127.9 מיליון אירו (מקום 15).

גם שווי הסגלים, כפי שמוערך על-ידי אתר transfermarkt.de, מסביר איפה משחקת מכבי חיפה. האלופה הישראלית משחקת בבית שהשחקנים שלו "שווים" על הנייר 682 מיליון אירו (יובנטוס 288.7 מיליון אירו), לעומת הפועל שמתמודדת בבית ש"שווה" כ-244 מיליון אירו (המבורג 141.5 מיליון אירו).

3. למי בכלל אכפת?

רוב הקבוצות הבכירות או החצי-בכירות של אירופה לא לוקחות ברצינות את משחקי הליגה האירופית כפי שהן לוקחות את הצ'מפיונס ליג. קחו למשל את בית 7: ויאריאל ולאציו, בדרך כלל קבוצות מרכז טבלה לגיטימיות בספרד ואיטליה, נכנעות ללא תנאי לרד-בול זלצבורג האוסטרית שממוקמת בראש הבית עם 12 נקודות מתוך 12 אפשריות. אותה זלצבורג שמכבי חיפה פירקה לגורמים במוקדמות הצ'מפיונס השנה.

ויאריאל עלתה למשחק הראשון בבית (מול לבסקי) עם הרכב שכולל שבעה שחקנים שלא פתחו בהרכב אפילו במשחק אחד בליגה הספרדית העונה. לאציו עלתה למשחק מול זלצבורג עם חמישה שחקנים כאלו.

בצ'מפיונס ליג רוטציה מתבצעת רק לאחר שהעלייה כבר הובטחה ב-100%, או כשלמאמן של הקבוצה קוראים אלכס פרגוסון ויש לו ביטחון מלא בכל שחקני הסגל שלו.

4. אבל למה לא אכפת להם?

הסיבה העיקרית שבגללה הקבוצות האירופיות הבכירות לא סופרות את הליגה האירופית היא כספית. מכבי חיפה, גם אם לא תוציא נקודה אחת בשני המשחקים שנותרו לה, תקבל מאופ"א צ'ק של 7.1 מיליון אירו כבונוסים על הישגים. הפועל ת"א, נכון לעכשיו, אמורה לקבל 1.6 מיליון אירו מסעיף דומה. גם אם האדומים ינצחו את שני המשחקים שנותרו להם בבית, ידהימו את אירופה ויגיעו עד לחצי הגמר המפעל, הם יקבלו סכום כולל של 3.5 מיליון אירו.
מבחינת הכסף שמתקבל מזכויות שידור יש פערים של פי 6-7 בין המפעלים.

5. מי בכלל מגיע?

ראפיד וינה מכרה 45 אלף מנויים למשחקים שלה בליגה האירופית, אבל זה נובע מכך שהיא קבוצה שבקושי משתתפת במפעלים אירופיים בשנים האחרונות ולאוהדים שלה יש רעב גדול למפעל. לעומת זאת, האוהדים של הקבוצות הבכירות לא מתעניינים בליגה האירופית.

ב"סלטיק פארק" של סלטיק יש 60,837 מקומות. שני המשחקים שסלטיק אירחה השנה בליגה האירופית הביאו כ-40 אלף איש בממוצע. למשחקי הצ'מפיונס של סלטיק בעונה הקודמת הגיעו יותר מ-58 אלף אוהדים בממוצע. במשחקי הליגה של סלטיק הגיעו בעונה שעברה 57,671 בממוצע.

גם אוהדי המבורג לא מפגינים עניין רב בקמפיין של הקבוצה שלהם בליגה האירופית. למשחק מול הפועל ת"א הגיעו 29,976 צופים, בעוד המשחק מול סלטיק משך 45,037 צופים; בבונדסליגה, ממוצע הקהל של המבורג בעונה הנוכחית עומד על 56,422. לשלושת משחקי הצ'מפיונס ליג של המבורג ב-2006/07 הגיעו 56,820 צופים בממוצע.

אפילו קבוצה כמו פולהאם, חסרת ניסיון לחלוטין במעמד כמו הליגה האירופית, לא האמינה ביכולת שלה למלא את אצטדיון קרייבן קוטג' הקטן (25,678 מקומות) והחליטה להוזיל מחירים. כרטיס ממוצע העונה למשחק פרמיירליג של המועדון הלונדוני עולה 35 ליש"ט, ולמשחקי הליגה האירופית - 19 ליש"ט בלבד. למרות זאת, רק 16 אלף איש טרחו להגיע למשחק של הקבוצה מול פ.צ באזל.

6. המבחן האולטימטיבי.

אם כבר עוסקים בהשוואות, אז אולי פשוט נרד למקום בו באמת אפשר להשוות בין השתיים. מכבי חיפה עם מאזן מושלם העונה בליגה, הפועל ת"א כבר איבדה 9 נקודות. אז יש בכלל מקום להשוואה?