מנכ"ל האגודה למען החייל התפטר; ינהל את רפא"ל סינגפור

לאחרונה ספג ציון ספיר ביקורת על כך שעל אף שכרו הגבוה, הוא משמש במקביל כמתווך עסקאות עבור רפאל בסינגפור

ציון ספיר, מנכ"ל האגודה למען החייל, הודיע הבוקר (ב') כי הוא עוזב את תפקידו לטובת ניהול הזרוע של חברת רפאל בסינגפור (RFE). כך נודע ל"גלובס". המינוי אושר בישיבת הדירקטוריון של רפאל ביום חמישי האחרון וספיר יעבור לתפקידו החדש החל מינואר 2010. עדיין לא הוגשו מועמדויות להחליפו בתפקיד.

ספיר, תא"ל (במיל'), ספג לאחרונה ביקורת מצד חברי הוועד המנהל באגודה למען החייל שטענו כי על אף שכרו הגבוה באגודה, הוא משמש במקביל כמתווך עסקאות של רפאל בסינגפור. ספיר טען אז מנגד כי הוא עובד עבור רפאל רק בסופי שבוע ובחופשות, אולם נראה כי כעת הוא ביקש לעשות בחירה בין שני התפקידים ובחר לבסוף ברפאל.

כהונתו של ספיר באגודה למען החייל לוותה בלא מעט שערוריות. כך, למשל, במגזין G של "גלובס" נחשף לאחרונה כי האגודה למען החייל שילמה לעו"ד דודי תדמור, לשעבר הממונה על ההגבלים, שכר טרחה של 1.4 מיליון שקל בשנה. חברים בוועד המנהל טענו אז כי באגודה שפועלת למען חיילי צה"ל ניתן היה למצוא מספיק עורכי דין שיסכימו לעבוד אפילו בהתנדבות.

הפרשה האחרונה בעניינו של ספיר נחשפה בסוף השבוע האחרון בכתבה ב"אולפן שישי" של ערוץ 2, שתיארה כיצד חיילים בודדים בצה"ל, הלנים בבתי החייל של האגודה, מוצאים עצמם ללא מזון בשבת.

בתגובה לאותה כתבה אמר היום ספיר ל"גלובס" כי "היא אינה משקפת את המציאות שקשורה בטיפול האגודה למען החייל וצה"ל בחיילים הבודדים. יש 7,000 חיילים בודדים בצה"ל שמטופלים ומתוכם 5,200 שמקבלים סיוע ישיר בעיקר מצה"ל וקצת מהאגודה למען החייל. אם יעשו סקר לגבי החיילים האלה, זו לא תהיה התמונה. אבל כשמעמידים חייל שאומר 'אני רעב', יש לזה את הדים שמתבקשים".

ובכל זאת יש מקרים כאלה. אתה לא מזהה פה בעיה שצריך לטפל בה?

ספיר: "ברגע שחייל אומר 'אני רעב' זו בעיה והצבא החליט להשקיע עוד משאבים כדי לגשר עליה. כבר בימים הקרובים יימצא פתרון לסופי השבוע לחיילים הבודדים, שאין להם אפשרות לרכוש מזון בעצמם".

אתה נשמע מאוד בטוח בעצמך בעניין הזה.

"אני אומר את זה בביטחון גמור. מחר אציג את הפתרון שחשבנו עליו בכנסת, בוועדת ביקורת המדינה".

ספיר התייחס בדבריו גם לסיום תפקידו באגודה למען החייל ואמר: "אני גאה שהייתה לי הזכות להיות עובד האגודה ולהשקיע בחיילי צה"ל באשר הם ובקידום הניהול של האגודה למען החייל. זה ארגון יוצא מן הכלל שמתנהל בצורה מקצועית, שקופה ומכובדת", ציין. ספיר ציין היום כי יידע מראש את יו"ר האגודה, אביגדור קהלני, בדבר המו"מ על התפקיד, כך שההודעה מהיום לא הפתיעה את בכירי האגודה.

ספיר יחזור למעשה לסינגפור לאחר שכיהן שם בעבר, במשך שלוש שנים, כנציג צה"ל ומשם היכרותו העמוקה עם המזרח הרחוק. עם שחרורו מצה"ל בינואר 2004 ניהל במשך שנתיים חברת בנייה ותשתית בשם "וענונו ייזום 2000" ולאחר מכן העניק שירותי ייעוץ וליווי פרויקטים בסינגפור כעצמאי במשך שנה וחצי. מאז אוקטובר 2007 הוא מכהן כמנכ"ל האגודה למען החייל.