קודקס, מאחוריך: שני עורכי דין וכלכלן מקימים חברה להשמת מתמחים

באמצעות מערכת אינטרנטית שתאפשר לכל משרד עורכי דין, קטן כגדול, לנהל באופן עצמאי ויעיל את תהליך השמת המתמחים - מתכוונים שני עו"ד צעירים וכלכלן מתחיל לשבור את המונופול של חברות ההשמה בתחום

כל סטודנט למשפטים מכיר את השם "קודקס", חברת השמת המשפטנים השולטת ללא עוררין כמעט בשוק ההשמה במקצוע. במהלך 10 השנים מאז הוקמה סיפקה קודקס שירותי השמה ללמעלה מ-24,000 עורכי דין, 2,300 מעסיקים ו-22,000 סטודנטים למשפטים. בשנה החולפת, 87% מהסטודנטים למשפטים בארץ נעזרו בשירותי קודקס בתהליך מציאת ההתמחות, נחשפו למידע במרכז המידע באתר קודקס, והשתמשו ב-6,950 משובים של מתמחים על המשרדים השונים. 1,251 סטודנטים מכל מוסדות הלימוד ומכל טווח הציונים מצאו את ההתמחות שלהם באמצעות החברה. בשוק השמת המשפטנים פועלים גם מרכז ההשמה של לשכת עורכי הדין, ולחברות השמה שונות יש מחלקות להשמת מתמחים ועורכי דין, דוגמת "חבר LEGAL" של חבר-הון אנושי, אך בפועל קודקס נהנתה מהנתח הגדול ביותר בעוגה ובהפרש גדול מכולם.

כעת, שני עורכי דין צעירים וכלכלן מתחיל - שחר ביאליק, יונתן מגן ואהוד פרי - מבקשים להפר את האידיליה של "קודקס". 3 היזמים הצעירים החליטו לתת פייט ולפתוח את השוק המונופוליסטי כמעט של השמת משפטנים לתחרות משמעותית יותר. בראשית 2009 הקימו השלושה את SmartEQ, סטארט-אפ שמתיימר לשבור את השוק, באמצעות מערכת אינטרנטית שתאפשר לכל משרד עורכי דין, קטן כגדול, לנהל באופן עצמאי ויעיל את תהליך השמת המתמחים.

מהפכה בענף ההתמחות

"אנחנו רוצים לעשות מהפכה בענף ההתמחות בעריכת דין - במקום שהסטודנט יחפש מעסיק, המעביד יחפש מתמחה", אומר ביאליק. כמו הרבה "מהפכות", גם זו של ביאליק החלה מחוויה אישית. ב-2007 החלו שני סטודנטים למשפטים, ביאליק ומגן, לחפש התמחות. קודקס היתה שם, אך כמצטיינים הם לא נזקקו לשירותיה. המשרדים איתרו אותם והוצע להם להתמחות במספר משרדים מובילים. הבעיה היתה שהם לא ידעו כיצד לבחור בין האופציות שהוצעו להם. לבסוף הם בחרו בגורניצקי, אך תחושת חוסר הוודאות המשיכה ללוות אותם. "התראיינתי במשרדים הגדולים, אבל לא ידעתי לאיזה מהם אני רוצה ללכת", מספר ביאליק. "מבחינתי, כולם היו גדולים וטובים".

ואז נפל להם האסימון. הם צריכים להקים חברה שתאפשר למתמחים ולעורכי הדין לעשות בחירה מושכלת יותר של מקום עבודה. ביאליק: "גילינו עד כמה מורכב תהליך ההשמה בענף עריכת הדין, וכמה מידע צריך לאסוף, כגון איזה משרד נחשב יותר, מהם תנאי השכר ומהן הדרישות הבסיסיות. הבנו, שכמו שאנחנו רצינו פרטים על המשרד שאנחנו עומדים לעבוד בו, כל סטודנט ועורך דין אחר צריך את אותו מידע כדי לקבל החלטה".

אם לא די בכך שאין להם מספיק מידע, את ההחלטה המשמעותית הזו - היכן להתמחות - מקבלים מרבית הסטודנטים כשהם בתחילת התואר, כשהם אינם מגובשים דיים על המסלול שבו הם רוצים להתמחות. מהצד השני, גם משרדי עורכי הדין נכנסים לעניין בעיניים חצי עצומות, כיוון שהם נאלצים לבסס את החלטתם רק על בסיס ציוני שנה א' ומוסד הלימוד של המועמדים להתמחות.

עם סטודנטים ממכללה

ב-2008, החליטו שני הסטודנטים הצעירים, ביאליק ומגן, אליהם הצטרף גם חברם הכלכלן, פרי, להקים פורטל שיאפשר לבצע חיפוש התמחויות, InternRate - במסגרתו הם תמרצו את הגולשים לדרג באנונימיות את המשרד שבו הם מתמחים. "המטרה הראשונית שלנו היתה לעשות משהו סטטיסטי. לבקש מהמתמחים לדרג את ההתמחות שלהם, כדי שסטודנטים יוכלו להיכנס ולקרוא את הדירוג", מסביר ביאליק.

מהר מאוד הם הבינו שזה לא מספיק. ביאליק: "פיתחנו בהתחלה מערכת בסיסית מאוד של הגשת קורות-חיים, כמו שיש לקודקס, עם סינון בסיסי של פסיכומטרי, מוסד לימודים וציון ממוצע בתואר. הבעיה היתה שעדיין הרגשנו שאין מספיק מידע. הרגשנו שגם אם למועמדים יש יותר מידע מבעבר, עכשיו למעסיק אין מספיק מידע על המועמד כדי לדעת אם לזמן אותו לראיון או לא".

בעיה נוספת שגילו היתה הפרדה מלאכותית ולא עניינית, לטעמם, שנעשית בין סטודנטים במכללות לסטודנטים באוניברסיטאות. "סטודנטים במכללות בטוחים שכשהם פונים לחברת השמה מובילה, קורות-החיים שלהם נחשפים לכל המעבידים הפוטנציאלים. בפועל, קורות-החיים שלהם לא הוצגו בפני מעבידים מובילים, גם לא של המצטיינים מביניהם. הסינון הראשוני של מרבית המשרדים המובילים היה 'ללא סטודנטים ממכללה', כך שגם המוכשרים לא זכו להיחשף למעסיקים מסוימים".

הכשלים הקיימים בשוק השמת המשפטנים הניעו את היזמים הצעירים לפתח פתרון טכנולוגי, שיאפשר למעסיקים לעשות הערכה מעמיקה למועמדים, ואילו המתמחים יקבלו נראות למשרדי עורכי הדין, בהתאם לרמת ההתאמה בין השניים ועל בסיס הכישורים האישיים. מתחילת 2009 ועד היום עמלו על הפיתוח, ראיינו עורכי דין בכירים לגבי הצרכים שלהם, ובחנו מהם המכשולים שעדיין עומדים בפני מתמחים במסגרת הליך ההשמה. היקף ההשקעה העצמית בפיתוח המערכת מוערך בכמה מאות אלפי דולרים.

המטרה של ביאליק, מגן ופרי היתה ש"כולם יכירו את כולם", המידע יהיה מלא, מדויק ונוח לשליפה, וגם שאף מועמד לא ייפסל מלכתחילה על בסיס נתון לא רלוונטי כמו מוסד הלימוד שלו.

* מה מציע המוצר שלכם?

ביאליק: "המערכת מאפשרת לייעל את תהליך גיוס כוח האדם, כשכל משרד עורכי דין יתפקד כחברת השמה מקוונת ועצמאית. כך, כל משרד מגדיר את הדרישות שלו מהמועמדים, ונותן משקל שונה לכל פרמטר. האלגוריתם שפיתחנו יודע להציע רק את קורות-החיים הרלוונטיים ביותר, על-פי רמת ההתאמה למשרד. בנוסף, מעסיקים יכולים להיעזר במאגר מבחנים שנמצאים במערכת, כדי לבחון און-ליין מועמדים בתחומים שונים".

* למה שמשרדים ומועמדים פוטנציאלים יעדיפו לפנות אליכם ולא ל"קודקס"?

ביאליק: "כיוון ש-InternRate מתקנת כשלים שקיימים היום בשוק. כיום תהליך ההשמה מתבסס על מידע חלקי בלבד ומייצר עלויות מיותרות עבור המשרדים. הממשק האינטרנטי מאפשר להוזיל עלויות למעסיק, ונותן הזדמנות שווה לכל הסטודנטים".

המערכת תושק למשרדים בתחילת דצמבר, ולדברי ביאליק, 70 משרדי עורכי דין ומרבית מוסדות לימוד המשפטים בארץ, קיבלו לידיהם את המערכת וצפויים להשתמש בה בתקופת ההשמה שמתרחשת בחודשים הקרובים. המערכת עולה למשרדים כמה אלפי שקלים לשנה, ולדברי היזמים, לחברה יש כבר הכנסות.

* תגלשו לתחומי תעסוקה נוספים?

ביאליק: "מדובר במערכת מודולרית שמתאימה לכל תחום. אני מעריך כי בעוד שנה נזלוג לענף רואי החשבון".