משרד הפנים: אכלוס עיר הבה"דים - שנה לאחר שתיקבע רמת איכות האוויר

תוקם ועדת מעקב שתפקח על איכות האוויר ומטרדים סביבתיים במתחם עיר הבה"דים ■ עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"לית אדם, טבע ודין: " זה צעד ראוי, אך יש לבחון אם הוועדה היא בעלת סמכויות אופרטיביות להבטיח את המטרות שלשמן הוקמה"

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום של משרד הפנים, הכירה הבוקר בטענת הארגונים הירוקים ובראשם זו של אדם טבע ודין, כי האיזור המיועד להקמת עיר הבה"דים בנגב עדיין איננו בטוח לשהיית חיילים, בשל הזיהום שמגיע מרמת חובב, ולכן מצאה לנכון להתנות בתוכנית תנאים להבטחת הטיפול בזיהום הסביבתי.

הוועדה התנתה הוראה מחייבת לפיה לא תאוכלס עיר הבה"דים אלא אם שנה לפני מועד האיכלוס תהיה איכות האוויר ברמה המבטיחה את בריאות הציבור במרחק של 6 ק"מ מרמת חובב.

תנאי נוסף שקבעה הוועדה לאיכלוס עיר הבה"דים הוא הצגת נוהל חירום והרתעה בעת אירוע חומרים מסוכנים, ובכך הכירה למעשה בטענת אדם טבע ודין לפיה החומרים המסוכנים הכרוכים בפעילות רמת חובב יוצרים סיכון לאירוע חומרים מסוכנים בצומת הנגב, היכן שצפויה לקום עיר הבה"דים.

נזכיר כי עיר הבה"דים היא תוכנית להעתקת כל בסיסי ההדרכה של צה"ל לצומת הנגב, מרחק 9 ק"מ מרמת חובב. בעיר הבה"דים אמורים לשרת 11 אלף חיילי חובה וקבע, והיא עתידה להוסיף לנגב מגורים ותעסוקה עבור כל המשפחות שיעתיקו את מגוריהם לאזור.

ובחזרה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. היא החליטה בד בבד עם כניסתה לתוקף של תוכנית הקמת המתחם, על הקמת ועדת מעקב שבה יהיו חברים נציגי משרדי ממשלה, מועצת רמת חובב, מועצה איזורית רמת נגב ומתכנן המחוז, אשר תפקידה יהיה לפקח על מצב איכות האוויר ולקבל נתונים באופן שוטף על המטרדים הסביבתיים בשטח התוכנית. הנתונים אודות הניטור בשטחי התוכנית יובאו בפני מוסד התכנון, שישקול אותם בעת הוצאת היתרי בנייה.

בתגובה לדברים אמרה עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"לית אדם, טבע ודין:

"מדובר בהחלטה חשובה המעידה על הכרה בקיומם של המטרדים הסביבתיים עליהם התרענו, ובסיכונים שהם יוצרים לבריאות הציבור. ההחלטה אמנם מנסה לתת מענה לסיכונים אלה בתוך מסמכי התוכנית, וזה בהחלט צעד ראוי. עם זאת, יש לבחון אם הוועדה הינה בעלת סמכויות אופרטיביות להבטיח את המטרות שלשמן הוקמה, ובהתאם למסקנות נשקול את המשך צעדינו".