סקורפיו מנהלת מו"מ לדחיית פירעון האג"ח ב-5 שנים

גלובס-לפני כולם היקף החובות של סקורפיו נדל"ן - מעל חצי מיליארד שקל ■ כל המעורבים בגיבוש הסדר החוב - כלל, מגדל, פסגות ומנורה-מבטחים - הוחתמו על הסכם סודיות ■ המוסדיים דורשים נתח ממניות סקורפיו בתמורה לאישור ההסכם

חברת הנדל"ן סקורפיו, שבשליטת המיליארדר בני שטיינמץ, מנהלת משא ומתן עם מחזיקי האג"ח שלה לדחיית פירעון האג"ח שהנפיקה לתקופה של חמש שנים, כך נודע ל"גלובס". המשמעות היא שבמקום להחזיר את הקרן החל מחודש ינואר הקרוב, כפי שאמור לקרות על פי תנאי האג"ח, תחילת הפירעון תידחה לשנת 2015.

נציגות מחזיקי האג"ח בסקורפיו נדל"ן מורכבת מכלל, מגדל, פסגות, ומנורה-מבטחים - כולם הוחתמו על הסכמי סודיות בכדי למנוע דליפת פרטים מההסדר לתקשורת.

ל"גלובס" נודע שמלבד דחיית פירעון הקרן, שטיינמץ הביע נכונות להכניס לחברה נכסים פרטיים בהיקף משמעותי. המוסדיים דורשים נתח ממניות סקורפיו בתמורה לאישור ההסכם, ונושא זה, כמו גם גובה הריבית על האג"ח שתינתן כפיצוי על הדחייה, מצוי בימים אלו במו"מ בין הצדדים.

את בני שטיינמץ מייצגים במהלך המו"מ עורכי הדין רם כספי ופיני רובין, ואת מחזיקי האג"ח מייצג עו"ד יגאל ארנון ממשרד יגאל ארנון. נאמן האג"ח היא חברת הרמטיק נאמנויות. בשלב זה, נציגות מחזיקי האג"ח מנהלת בדיקות כלכליות והערכות שווי לנכסי החברה, הפועלת במזרח אירופה, ולשם כך גייסה את שירותיו של רו"ח עופר כהן.

השוק דווקא אופטימי

בשוק שוררת ככל הנראה אופטימיות לגבי הסיכויים לגיבוש הסדר חוב. בחודש האחרון בלבד זינק מחיר האג"ח של החברה ב-26% למחיר של 59 אגורות. סקורפיו לא הנפיקה מניות בבורסה אלא אג"ח בלבד. בינואר 2007 גייסה החברה 516 מיליון שקל באג"ח הנושאת ריבית שנתית של 6.25%. הקרן של איגרות החוב עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שווים בשנים 2010-2014 והריבית משולמת מדי חצי שנה, בחודשים יולי וינואר, החל משנת 2007.

בתחילת החודש הורידה S&P מעלות את דירוג האג"ח של החברה בבת אחת ב-5 רמות מ-B ל-CC - דירוג עם תחזית שלילית, הנחשב לנמוך מאוד. חברת הדירוג ציינה כי "התמשכות המשבר העולמי על פעילות ייזום הנדל"ן של החברה, בעיקר במדינות מתפתחות במזרח ומרכז אירופה באה לידי ביטוי בקשיי נזילות ויכולת החזר החוב. השפעות המשבר יצרו עיכוב בהשלמת הפרויקטים המתוכננים ומכירתם, ירידה מהותית בשווי הפרויקטים, קושי במכירת קרקעות והפרה של ההתניה הבנקאית (על אף שניתן לחברה "וייבר" עד לרבעון השני של 2010".

על פי דוחות החברה לרבעון השני יש בקופתה רק כ-120 מיליון שקל וכבר כמעט ברור שלא תצליח לעמוד בתשלום הקרוב בחודש ינואר בסך של 133 מיליון שקל. המשקיעים הגדולים בחברה הם: מנורה-מבטחים, כלל, פסגות מגדל והראל. אסיפת האג"ח שנקבעה לתחילת החודש, נדחתה לחודש הבא בכדי לאפשר לצדדים להתקדם במו"מ להסדר חוב.

היקף ההתחייבויות הכולל של החברה עצום, ומגיע לכמעט שני מיליארד שקל, כשמתוכו אשראי מבנקים בהיקף של כ-800 מיליון שקל, שאמור להיפרע בתוך שמונה חודשים. החברה מנהלת בחודשים האחרונים מגעים עם הבנקים במטרה למחזר את ההלוואות, ושטיינמץ כבר העמיד ערבות אישית בגובה של 320 מיליון שקל לבנק הפועלים. על החברה יש מגבלה מצד הבנק, לפיה ההון העצמי שלה (כולל הלוואות בעלים) לא יפחת מ-25% מהמאזן.

לדוחות הכספיים האחרונים של סקורפיו נדל"ן, צירפו רואי החשבון הערה המצביעה על גירעון בהון החוזר בסך של 443 מיליון שקל, וגירעון בהון העצמי של 117 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של השנה סיימה עם תזרים מזומנים שלילי של 88 מיליון שקל.

בתחילת החודש דיווחה סקורפיו על כוונתה לנהל מו"מ עם מחזיקי האג"ח לצורך בחינת הסדר. החברה פעילה בשוקי הנדל"ן של צ'כיה, פולין, אוקראינה, לטביה, רומניה, רוסיה, סלובקיה ובולגריה, והיא נקלעה למשבר קשה בעקבות מסע רכישת קרקעות שביצעה, שהגדיל משמעותית את פורטפוליו הנכסים שלה. תזרים המזומנים הדל של החברה והיעדר היכולת להשיג מימון לבניית הפרויקטים הביאו לקיפאון כמעט מוחלט בפעילות.