גורם בטחוני בכיר: "העסקה לא תפגע במעמדו של אבו מאזן"

(עדכונים שוטפים) כך דווח בגלי צה"ל ■ עוה"ד של ברגותי: "הוא ישוחרר בעסקת שליט; הרשימה סגורה" ■ גורם פלסטיני בכיר אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי ראשי הארגון יכריעו כבר היום בנוגע להצעה האחרונה שקיבלו על-ידי המתווך הגרמני

בניגוד לחששות בירושלים ובוושינגטון, מעריך גורם בטחוני בכיר כי ממשלת הרשות הפלסטינית חזקה מספיק כדי להתמודד עם שחרור אסירים רבים מחמאס בעסקה לשחרור שליט. הוא סבור גם כי האינטרס הפלסטיני הוא להמשיך ולשמור על השקט בגדה. בינתיים, בישראל ממתינים לתשובת ארגון חמאס באשר לעסקת לשחרור שליט

גורם בטחוני בכיר מעריך הבוקר (ד') כי לא צפויה פגיעה במעמדו של ראש הרשות אבו מאזן מול חיזוק כוחו של חמאס גם אם במסגרת עסקת שליט ישוחררו אסירים רבים לגדה.

"ממשלת הרשות חזקה מספיק כדי להתמודד עם האתגר", אמר הגורם לגלי צה"ל. עוד הוא העריך, כי האינטרס הפלסטיני הוא להמשיך ולשמור על השקט השורר בשטחי הגדה.

דברים אלה נאמרים על רקע החשש בבית הלבן ובירושלים כי חילופי האסירים במסגרת עסקת שליט יביאו להיחלשותו של אבו מאזן. גורם דיפלומטי ישראלי בכיר אמר הבוקר לגלי צה"ל כי בממשל אובמה מתנגדים באופן עקרוני להבנות המתגבשות בעסקה, משום שארה"ב אינה תומכת במשא ומתן עם ארגוני טרור".

בישראל ממתינים לתשובת חמאס באשר להצעה האחרונה שהגיש המתווך הגרמני בעסקת שליט. בתום ההתייעצות עם ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, ישובו אנשי חמאס לקהיר וימסרו את תשובתם. במקביל, יתכנס אחר-הצהריים הקבינט המדיני-ביטחוני בירושלים

מרואן ברגותי עשוי להשתחרר מהכלא הישראלי

העו"ד של מרואן ברגותי, ראש התנזים לשעבר, אמר היום כי הוא ישוחרר במסגרת העסקה לשחרור גלעד שליט. כך דווח בגלי צה"ל.

מרואן ברגותי נעצר במהלך מבצע חומת מגן בשנת 2002. הוא נשלח לכלא הישראלי בעקבות שורה של רציחות של ישראלים להם היה אחראי, ומאז הוא בכלא. לאורך השנים עלה שמו לא פעם כמועמד מוביל לתפקיד היו"ר הבא של הרשות הפלסטינית.

אל-ג'זירה: החמאס יכריע היום בעסקת שליט

ימים של הכרעה בפרשת גלעד שליט. גורם פלסטיני בכיר אומר הבוקר (ד') לרשת אל ג'זירה: "בכירי חמאס שמתכנסים בדמשק יכריעו היום בנוגע להצעה האחרונה שקיבלו על-ידי המתווך הגרמני". בתום ההתייעצות עם ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, ישובו אנשי חמאס לקהיר וימסרו את תשובתם.

בחמאס ממשיכים במרתון ההתייעצויות בדמשק, בעניין ההצעה החדשה שהגיש המתווך הגרמני בעסקה לשחרורו של גלעד שליט. מקור בכיר בארגון מצוטט הבוקר בעיתון "אל-חייאת", היוצא לאור בלונדון, כמי שמגדיר את היממה הקרובה כטווח הזמן בו צפויה להתקבל החלטה. "24 השעות הקרובות תהיינה מכריעות בעניין הצלחת העסקה", אמר המקור לכתב העיתון. "ישראל עדיין מסרבת לשחרר חלק מהשמות המופיעים ברשימה", הוסיף.

גלעד שליט / צלם: רויטרס

משלחת חמאס, בראשותו של בכיר הארגון מחמוד א-זהאר, יצאה מקהיר הגיעה אמש לדמשק לסדרת התייעצויות עם ההנהגה המדינית בסוריה. על פי הדיווחים, בשלב זה עדיין קיימים חילוקי דעות בין הנהגות הארגון בעזה ובדמשק, אם כי "הם ניתנים לגישור" - על פי המקורות המקורבים למגעים.

"ישראל הציעה בפעם הראשונה לשחרר אסירים נוספים שנידונו למאסרי עולם, אולם עדיין מסרבת לשחרר אסירים אחרים שהופיעו ברשימות", הדגיש המקור בארגון בראיון לעיתון. על פי הדיווח, האסירים אותם ישראל עדיין מסרבת לשחרר הם איבראהים חאמד, שהיה מפקד הזרוע הצבאית של החמאס בגדה המערבית, וכן עבדאללה ברגותי - שנידון לעשרות מאסרי עולם בגין אחריות להירצחם של עשרות ישראלים.

בישראל שומרים על עמימות

במקביל, יתכנס אחר-הצהריים הקבינט המדיני-ביטחוני בירושלים. מדובר בישיבה שנקבעה לפני זמן רב ובנושא אחר, אבל ברגע האחרון נדחתה משעות הבוקר לשעה 15:00, אולי בשל הציפיה שתשובת חמאס תגיע עד לשעה הזו. אם אכן יגיע מסר מדמשק ידווחו שרי הקבינט על העסקה המתגבשת. בינתיים הונחו השרים להמעיט בדיבורים בעניין.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בעצמו למחאות על כך שלא ניתן לקיים דיון ציבורי בשאלה האם מדובר בעסקה ראויה כל עוד פרטיה חסויים: "אין עדיין עסקה, אבל אם תהיה, הדבר קודם כל יובא להכרעה בממשלה ואנחנו לא נחסוך במקרה הזה בדיון ציבורי".

בקרב השרים לא יהיה כנראה קושי לגייס רוב, אבל גם השרים יודעים ששחרור מאות רוצחים עם "דם על הידיים" מהווה כניעה לטרור וצפוי להביא לחיזוקו של חמאס בעזה ובגדה, ולערעור נוסף במעמדו של פתח'.

וושינגטון חוששת כי עסקת שליט תפגע באבו מאזן

הדי הדיווחים על עסקת שליט המתקרבת מגיעים עד לוושינגטון. גורם דיפלומטי ישראלי בכיר העריך שבממשל אובמה מתנגדים לעסקה; בשדולה היהודית אייפא"ק מנסים להיות דיפלומטיים יותר ורומזים שיש לאזן בין המשא ומתן עם אנשי ארגון הטרור מעזה ובין היחסים עם רמאללה.

גורם דיפלומטי ישראלי בכיר אומר כי בממשל אובמה מתנגדים באופן עקרוני להבנות המתגבשות בעסקת שליט. כך דווח בגלי צה"ל.

"ארצות הברית אינה תומכת במשא ומתן עם ארגוני טרור", אומר הגורם ועל פי הפרשנות שלו, "בוושינגטון יודעים כי כל שחרור של אסירים לגדה הוא מהלך שעלול לפגוע ביושב ראש הרשות אבו מאזן, ולהוות ניצחון לחמאס".