שטרן הסיר את מועמדותו לתפקיד היועמ"ש; גוברים סיכוייו של עו"ד וינשטיין

פרופ' ידידיה שטרן הסיר את מועמדותו בשל היעדר ניסיונו בתחום הפלילי ובשל עמדתו העקרונית כי יש לפצל את סמכויות היועמ"ש ■ השר נאמן יכריע ביומיים הקרובים בין עו"ד יהודה וינשטיין לפרופ' דפנה ברק-ארז

גוברים סיכוייו של עו"ד יהודה וינשטיין להתמנות ליועץ המשפטי לממשלה. זאת, בעקבות הודעתו של פרופ' ידידיה שטרן, שהיה אחד משני המועמדים המובילים לתפקיד, על הסרת מועמדותו בשל היעדר ניסיונו בתחום הפלילי ובשל עמדתו העקרונית כי יש לפצל את סמכויות היועץ.

שר המשפטים, יעקב נאמן, צפוי לקבל את החלטתו מחר (ה') או לכל המאוחר מחרתיים ולהביאה לאישור הממשלה ביום א' הקרוב.

נראה כי התלבטותו של נאמן בבחירה כעת נובעת מהיתרונות והחסרונות של שני המועמדים שנחשבים כעת למובילים - וינשטיין ופרופ' דפנה ברק-ארז. הראשון הוא בעל ניסיון מעשי רב, אך התמחותו היא בפלילים בלבד. הוא חסר מומחיות בתחום המינהלי והחוקתי, המהווים נתח ניכר מעיסוקו של היועץ. אי-התאמתו של וינשטיין אף תגבר את התפקיד יפוצל והסמכויות הפליליות יועברו לתובע הכללי.

ברק-ארז, מנגד, היא מומחית בתחום החוקתי, המינהלי והאזרחי, אך לא בתחום הפלילי. מעבר לכך, היא נעדרת כל ניסיון מעשי בכל התחומים.

"אני מאוד רוצה בתפקיד היועץ", אמר היום (ד') שטרן ל"גלובס", "אבל אני חש כי עירוב התחומים בתפקיד הופך אותו למאוד קשה לביצוע. אין אדם שהוא מומחה ברמה הגבוהה ביותר בכל התחומים - אזרחי, כלכלי וחוקתי וגם פלילי. זו טעות להעמיד בראש המערכת פליליסט - מוכשר ככל שיהיה - כי כבר יש את פרקליט המדינה. אם שני הקודקודים יהיו פליליסטים - מי יטפל בבעיות העצומות של המדינה בשאר התחומים?"

קושי בביצוע

מנגד, הוסיף שטרן, "אם יקחו אדם בעל רקע כלכלי וחוקתי כמוני, הוא לא יכול לקחת בצורה רצינית אחריות על יישום הדין הפלילי. אינני רוצה לשאת באחריות להחלטות שאיני כשיר לקבלן, לא הייתי רוצה לחזור על הטעות של מני מזוז בפרשת האי היווני".

שטרן נקט באקט ציבורי בו ויתר בהצהרתיות על תפקיד בו חפץ, במטרה לקדם עיקרון חשוב בעיניו. "במשך שנים הבעתי את עמדתי בעד הפיצול. רוב בכירי האקדמיה המשפטית, כולל דיקאני האוניברסיטאות, תומכים בפיצול. קיוויתי כי הדיון הציבורי ישפיע על היוזמה, ולכן הסכמתי להעמיד את עצמי בפני ועדת האיתור. אך מרגע שהממשלה סתמה את הגולל, מסרתי לשר את המכתב".

לדבריו, נאמן "הופתע והצטער, אבל הסכים עם תוכן מכתבי".

שטרן מדגיש כי בעיניו פיצול התפקיד יחזק את שני ראשיו. "יש לשמור על עצמאותו המוסדית והפונקציונלית של התובע הכללי, שכיום כפוף ליועץ, שנבחר על-ידי הממשלה שהיא פוליטית. במקביל, יש לקבוע בחוק כי פרשנות היועץ לחוק היא המחייבת עד לקביעה אחרת של בית המשפט, וכי המלצותיו מחייבות את הממשלה. כך נקבל אמנם תפקיד מפוצל, אבל הרבה יותר חזק מהנוכחי".

רייכמן בעד ברק-ארז

נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופ' אוריאל רייכמן, קרא היום לנאמן למנות את ברק-ארז, אותה הוא מכיר מאז היתה סטודנטית מצטיינת שלו. "דפנה בורכה בידע מקיף בתחומי המשפט הציבורי ובמיוחד המינהלי. כן עסקה במשפט האזרחי ובנושאים נוספים בעלי חשיבות לאומית, כמו נושא הלוחמה בטרור באספקלריית המשפט הבינלאומי. דפנה מצטיינת בתפיסת עולם לאומית ובאחריות ממלכתית. היושר שלה, האינטליגנציה והידע המשפטי, לצד התבונה המעשית והאחריות הלאומית, עושים אותה בעיניי למועמד הטוב ביותר האפשרי לתפקיד היועץ".

גם ח"כ פרופ' יולי תמיר קראה למנותה, לא רק בשל כישוריה יוצאי הדופן אלא גם משום היותה אישה. "הדבר מתחייב מהמדיניות המוצהרת של הממשלה לשלב נשים בתפקידים בכירים".