זינוק במכירות חומוס שטראוס בארה"ב: כבשה 40% מהשוק

גדי לסין: "אנחנו יצרן החומוס הגדול בעולם" ■ הירידה בדו"חות שטראוס ברבעון נרשמה בעיקר בשל היחלשות בתוצאות במדינות מזרח אירופה ובעקבות שינויי מטבע ■ לעומתן, מכירות הקפה בברזיל המשיכו במגמה חיובית

בדומה לחברות נוספות בתחום המזון, המשבר הכלכלי משפיע גם על פעילותה של קבוצת שטראוס , וניכר בעיקר בשורת ההכנסות שלה. לצד הירידה הקלה במכירות, חלה ירידה משמעותית יותר ברווח הנקי של שטראוס, לאחר שבשנה שעברה רשמה קבוצת המזון רווח הון משמעותי מהכנסת שותפים לפעילות הקפה (קרן TPG) ולפעילות החברה-הבת סברה בארה"ב (פפסיקו).

הפן החיובי של דו"חות הרבעון השלישי הוא המשך השיפור בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית. שטראוס גם ממשיכה להציג פעילות חזקה בארה"ב, באמצעות סברה ופעילות הקפה. במיוחד בולטת החברה-הבת סברה, המייצרת סלטים מצוננים (בעיקר חומוס) - פעילות שדומה לה מתבצעת בארץ תחת המותג "אחלה" - שמכירותיה צמחו ברבעון ב-36%, ל-108 מיליון שקל. ב-9 החודשים מתחילת השנה זינקו מכירות סברה ב-48.2% ל-310 מיליון שקל, והיא עברה במכירותיה את היקף המכירות של חומוס "אחלה" בישראל.

"סברה נמצאת במכירות שיא חודש אחרי חודש, למרות שארה"ב סובלת ממיתון חריף מאוד", אומר מנכ"ל שטראוס, גדי לסין. "היתרון והמזל שלנו זה שאנחנו פועלים בנישה בה אנחנו עולים בנתח שוק, וכבר הגענו בשבועות האחרונים ל-40% משוק החומוס האמריקני. אפשר לקבוע שאנחנו יצרן החומוס הגדול בעולם כיום".

כדי לעמוד בביקושים צפויה סברה להעתיק בקרוב את מפעלה מניו-ג'רזי לריצ'מונד שבווירג'יניה. שטראוס דיווחה בעבר כי העלות הכוללת של הקמת המפעל החדש תסתכם בעד 68 מיליון דולר.

אשתקד, בעקבות הכנסת פפסיקו כשותף בסברה, והנפקת 25.1% משטראוס קפה לקרן ההשקעות TPG Capital, רשמה כאמור שטראוס הכנסות חד-פעמיות בסך 265.7 מיליון שקל. אלה הזניקו את רווחיותה ברבעון השלישי ובחודשים ינואר-ספטמבר 2008.

כתוצאה מכך, ברבעון השלישי של 2009, צנחו רווחי החברה ב-75% ל-62.2 מיליון שקל, ואילו ב-9 החודשים הראשונים של השנה הם ירדו ב-55% ל-173.7 מיליון שקל.

בפעילותה השוטפת סיימה שטראוס את הרבעון השלישי עם ירידה של 1.4% בסך המכירות שהגיעו ל-1.62 מיליארד שקל, כשב-9 החודשים הראשונים של השנה הצטמצמו המכירות בשיעור קטן יותר של 0.5% ל-4.65 מיליארד שקל. בנטרול השפעת השינוי בשערי החליפין, הצמיחה האורגנית במכירות הגיעה ל-3.2% ברבעון, וב-9 החודשים ל-4.2%.

הרווח הגולמי מהמכירות עלה מ-35.7% ל-37.7%, וב-9 החודשים הראשונים של 2009 עלה מ-36.5% ל-37.2%. השיפור ברווח הגולמי הגיע בזכות מהלכי התייעלות בהם נקטה הקבוצה, והוא נרשם למרות ששערי החליפין השפיעו עליו לשלילה. הרווח התפעולי לפני הכנסות והוצאות אחרות ברבעון היווה 9.8% מהמכירות וב-9 החודשים 9.1%, לעומת 7.6% ו-8.1% אשתקד.

"אנחנו שבעי-רצון"

לצד אלה, שטראוס הקטינה במהלך התקופה את התחייבויותיה השוטפות ב-22% ל-1.44 מיליארד שקל, והונה העצמי הגיע ל-1.92 מיליארד שקל. המזומנים נטו מהפעילות השוטפת הגיעו לרמת שיא של 459 מיליון שקל.

המנכ"ל לסין אמר היום (ד') כי "אנחנו מאוד שבעי-רצון מהתוצאות, והן בהתאם להנחות העבודה איתן יצאנו לשנה זו של מיתון גלובלי. היעדים שלקחנו על עצמנו הם שמירה על רמת המכירות, ואנחנו מצליחים בכך. לא פחות חשוב מהשיפור ברווח הגולמי והתפעולי, יש שיפור דרמטי בהון החוזר ותזרים המזומנים. אנו ממשיכים להשקיע במנועי צמיחה, כי ברור לנו, כמו לכולם, שהמיתון הוא זמני".

מפילוח הפעילויות של שטראוס עולה כי מכירות החברה בישראל (לא כולל פעילות הקפה) ירדו ברבעון השלישי ב-3.4% ל-682 מיליון שקל, וב-9 החודשים ב-1.8% לכ-2 מיליארד שקל. גם פעילות הקפה של שטראוס נפגעה ברבעון, והמכירות במסגרתה ירדו ב-0.4% ל-858 מיליון שקל, למרות שב-9 החודשים הראשונים של השנה נרשמה עלייה של 1.2% ל-2.44 מיליארד שקל.

הירידה ברבעון נרשמה בעיקר בשל היחלשות בתוצאות במדינות מזרח אירופה ובעקבות שינויי מטבע. לעומתן, מכירות הקפה בברזיל, שוק הקפה הגדול ביותר של שטראוס, המשיכו במגמה חיובית וסייעו לה להציג צמיחה של 1.2% מסך המכירות בסקטור ב-9 החודשים הראשונים של השנה.