יונה פוגל: "במבט על שורת הרווח הנקי אני לא מתלונן"

הרווח המתואם של פז צנח ברבעון ב-64% ל-62 מיליון שקל ■ מנכ"ל פז: "השיפור במרווחי הזיקוק קשור להתאוששות בכלכלה המערבית, ובעיקר בארה"ב - ככל שזו תתאושש מהר יותר, הביקוש לתזקיקים יחזור למצב נורמלי והמרווחים יעלו"

מרווחי הזיקוק הנמוכים השפיעו בצורה משמעותית על תוצאות הרבעון השלישי של פז , המפעילה את בית הזיקוק באשדוד, וזאת בעוד מגזר הקמעונאות והמסחר רשם ירידה קלה בשל עונתיות, ובמגזר התעשייתי נרשם שיפור קל ברווח.

לתקני החשבונאות הבינלאומיים (IFRS) יש השפעה מהותית על התוצאות, עקב עסקאות גידור שהחברה מבצעת על מלאי הנפט שלה; שינוי מטבע פעילות מדולר לשקל בבית הזיקוק באשדוד; ועסקאות החלף שהחברה ביצעה על איגרות החוב צמודות המדד שהנפיקה ב-2006. לכן החברה מפרסמת לצד המספריים החשבונאיים, גם את הנתונים המתואמים המנטרלים את השפעת הגורמים הללו.

ברבעון השלישי של השנה מרווח הזיקוק, המהווה אינדיקציה לפעילות בתי הזיקוק, עמד על 1.6 דולר לחבית, ירידה חדה לעומת מרווח של 6.7 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד, ועלייה קלה לעומת המרווח ברבעון הקודם שעמד על 1.4 דולר לחבית. המרווח הנמוך הוביל לכך שהרווח התפעולי המתואם של בית הזיקוק עמד ברבעון על 16 מיליון שקל בלבד, ירידה של 91.4% לעומת הרווח התפעולי ברבעון המקביל אשתקד, וירידה של 62% לעומת הרבעון הקודם.

גם במגזר הקמעונאות והמסחר, הכולל את תחנות הדלק וחנויות הנוחות "yellow", נרשמה ירידה ברווח התפעולי המתואם לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזה עמד על 116 מיליון שקל, לעומת 134 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השנה רוב חגי תשרי חלו ברבעון השלישי, לעומת השנה שעברה בה הם חלו ברבעון הרביעי, ולכן סביר להניח שברבעון הרביעי תוצאות חטיבה זו יהיו גבוהות יותר לעומת הרבעון הרביעי אשתקד. נכון לסוף הרבעון השלישי בבעלות פז 269 תחנות דלק, מהן 235 הן בהפעלה עצמית.

במגזר התעשייתי, הכולל את פעילות פז-גז נרשמה עלייה של 26.7% בשיעור הרווחיות התפעולית, לסך של 38 מיליון שקל. סה"כ הסתכם הרווח התפעולי של פז ברבעון השלישי על 135 מיליון שקל, ירידה של 57.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה הסתכם הרווח התפעולי של פז ב-599 מיליון שקל, לעומת 879 מיליון שקל בתקופה המקביל אשתקד.

"אנחנו מרוצים מאוד מהתוצאות של חטיבת הקמעונאות והחטיבה התעשייתית" אמר יונה פוגל, מנכ"ל קבוצת פז, בשיחה עם "גלובס". "בתקופה של מרווחים נמוכים אנחנו משקיעים 140 מיליון דולר בפרויקטים שעתידים בעוד שנתיים להוסיף 40 מיליון דולר לרווח התפעולי, בהם תחנת כוח נוספת בשיטת קו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור), בנוסף לתחנה שחנכנו בחודש ספטמבר".

*אתה רואה התאוששות במרווחי הזיקוק?

"השיפור במרווחי הזיקוק קשור להתאוששות בכלכלה המערבית, ובעיקר בארה"ב. ככל שזו תתאושש מהר יותר, הביקוש לתזקיקים יחזור למצב נורמלי והמרווחים יעלו. מתי זה יקרה - כל אחד וההערכות שלו, אני לא יכול להעריך אבל אני מקווה שזה יקרה מהר".

בשורה התחתונה, הסתכם הרווח הנקי המתואם של החברה ב-62 מיליון שקל, וזאת לעומת 172 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה הרוויחה פז 363 מיליון שקל, ירידה של 30.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הירידה ברווחיות לא מדאיגה אותך?

"אנחנו רואים את עצמנו כקבוצה שדואגת לרווחיות בטווח הארוך, ואם אני מסתכל על שורת הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה אני לא מתלונן. בבית הזיקוק אנחנו מבצעים תוכנית השקעות שתבטיח את הגדלת הרווחיות תוך הקטנת השונות בין הרבעונים, ובהתייחס לחטיבות האחרות הן מראות פעילות עסקית טובה גם בסביבה מאתגרת", סיכם פוגל.