מכירה שכולה רווח: אקספון יוצאת מהשוק הישראלי, אך לא לאורך זמן

לאחר שמכרה את השליטה ב-018 תמורת 6.9 מיליון דולר - מכירה שתוכר כולה כרווח - מסמן יו"ר אקספון את היעד הבא: שיתוף פעולה בתחום המפעילים הווירטואליים

בשעה שבשוק התקשורת המקומי נחתמות עסקאות ענק של מיליארדי שקלים, נסגרה בתחילת השבוע עסקה קטנה הרבה יותר, במסגרתה רכש איש העסקים דוד סלע את השליטה בחברת 018 אקספון מידי חברת אקספון אינק . הפיקנטריה ברכישה אמנם נגעה לגיורא שפיגל, מאמן הכדורגל, שמחזיק בכ-5% ממניות 018 (ועשוי בעתיד למכור את חלקו בחברה), אך עבור הפעילים בשוק ההון את העניין הרב יותר יוצרת דווקא אקספון אינק, שנסחרת בבורסה בתל-אביב וב-AMEX האמריקנית.

אקספון אינק נוסדה בשנת 2000 על ידי גיא ניסנזון, על בסיס חברה קטנה לתשתיות תקשורת בשם סוויפטנט. החברה החלה לפעול בשוק התקשורת הבריטי, ולאחר מכן התרחבה ממנו לתוך השוק האמריקני וגם לזה הישראלי, עם הקמת 018 אקספון בשנת 2004. השבוע כאמור יצאה החברה מהשוק המקומי, תוך שהיא גוזרת קופון של 6.9 מיליון דולר תמורת מניותיה ב-018, לפי שווי חברה של 10 מיליון דולר.

ואולם, יציאה זו, על פי יו"ר אקספון, אברהם קינן ("בינה" בפי חבריו), זמנית בלבד. בראיון ל"גלובס", מסכם קינן את החוויה הישראלית של החברה עד היום. "ישראל עבורנו הייתה סיפור הצלחה מדהים. הקמנו חברה מאפס בשוק מאוד תחרותי ובסביבת מחירים קשה, ולמרות שהמליצו לנו לא לעשות זאת, נכנסנו לפעילות פה, גם בגלל הזיקה שלנו לישראל", הוא מספר. "בסופו של דבר הצלחנו יפה מאוד. הכניסה לישראל עשתה לנו רק טוב".

בשביל להבין כמה טוב עשתה ההשקעה בישראל לאקספון, צריך לבחון את המספרים שבעסקת המכירה. על פי קינן, ההשקעה בהקמת הפעילות בישראל נשענה ברובה על מימון בנקאי של בנק הפועלים וכמעט ללא מקורות עצמיים. חמש שנים לאחר שקיבלה את רישיון משרד התקשורת להפעלת שירותי שיחות בינלאומיות, הרווח מעסקת המכירה נחשב לאקזיט מוצלח במיוחד. "הרווחנו 6.9 מיליון דולר 'קארט בלאנש'", מציין קינן. "הקונה לקח את החברה As Is. זה אקזיט מעולה.

"בעסקים צריך לבחון את שתי החלופות. אם מישהו שם לך כסף על השולחן, צריך לבחון אם לקחת אותו או להמשיך לפעול לבד", מסביר קינן, וחושף עוד כי בדיונים פנימיים באקספון אינק עלתה האפשרות לעשות ספין-אוף לפעילות בישראל ולהנפיקה בבורסה, לצד החברה האם. "אני מאמין שגירדנו רק את קצה הקרחון בפוטנציאל שלנו", הוא מוסיף.

תרומה של 10% בלבד למכירות

אך לא כל פעילותה של אקספון בישראל רוותה נחת. ב-2008 ניסתה החברה להשתלט על תדיראן טלקום, שנשלטה אז על ידי עמית ברגר, כחלק מתוכניתיו של המנכ"ל דאז, רוני חליבה, להיכנס לתחום התקשורת הנייחת ולהרחיב את תחומי פעילותה מעבר לתחום השיחות הבינלאומיות. העסקה נכשלה בסופו של דבר, לאחר שאקספון לא הייתה מוכנה להיענות לבקשות העובדים שדרשו להגן על זכויותיהם, ולהבטיח את עתידה של החברה בכך שהעסקה לא תמומן מכספיה היא אלא על ידי מקורות חיצוניים.

אקספון בחנה בשנים האחרונות אפשרות להגיש בקשה לרישיון הפעלת טלפוניה קווית, כחלק מתוכניות ההתרחבות שלה, אך בעקבות דרישת משרד התקשורת לערבויות נוספות על אלו שכבר הופקדו בגין הפעילות הבינלאומית, בחרו באקספון לוותר על ההרפתקה.

בסיכומה של הפעילות תחת אקספון אינק, הצליחה 018 להגדיל את בסיס המנויים שלה ליותר מ-100 אלף ואף נכנסה לשוק שירותי האינטרנט (ISP). היא נחשבת לשחקן הרביעי בשוק השיחות הבינלאומיות, ופעילה בעיקר במגזר החרדי. לחברה יש נתח שוק של 4%.

ברמה הגלובלית, אקספון נחשבת לחברה שמתמחה בשוקי נישה, עם מחזור מכירות שנתי של כ-80 מיליון דולר. פעילותה של 018 אקספון היוותה בתשעת החודשים הראשונים של השנה כ-10% בלבד ממחזור המכירות הכולל של אקספון אינק. היא גם היחידה שבגינה רשמה החברה הפסד תפעולי, כתוצאה מהפסד חד-פעמי הקשור להפצת כרטיסי חיוג Pre-Paid.

הזיקה הישראלית נשארת

למרות ההתנתקות משוק התקשורת הישראלי, החברה ממשיכה להיות מחוברת בטבור לשוק ההון המקומי, אם דרך מניותיה שרשומות למסחר, ואם דרך איגרות החוב שהנפיקה בישראל לפני כשנתיים.

גם לאחר מכירת הפעילות המקומית, באקספון אינק אין מחשבות על מחיקת מניותיה מהמסחר בישראל. "נכון שהרישום בישראל נועד לחשוף יותר את אקספון למשק הישראלי, אך גם לזיקה שלנו לישראל הייתה חשיבות רבה בעניין", מסביר קינן.

אחד מהיעדים אליהם שאפה החברה להתרחב הוא תחום המפעילים הסלולריים הווירטואליים (MVNO), שעשוי להיפתח ב-2010 ולהעצים את התחרות בשוק הסלולרי, הנחשב רווחי במיוחד. קינן מציין, כי גם לאחר מכירת 018 באקספון לא זנחו את היעד להיכנס לשוק ה-MVNO, ואם תהיה אפשרות להיכנס לשוק הסלולר בדרך זו, החברה תנסה לעשות זאת.

אקספון קיימה בשבועות האחרונים שיחות עם מספר גורמים מסחריים שהביעו עניין בכניסה לשוק ה-MVNO, על שיתוף פעולה במסגרתו אקספון תהיה אחראית על הצד הטכנולוגי והגורם הנוסף על האספקט השיווקי. בין הגופים ששמם נקשר באחרונה לתחום נמצאים דואר ישראל, הום סנטר, המשביר לצרכן וארגון חבר, אך באקספון סירבו להתייחס לשמות ספציפיים של חברות.