היועמ"ש יחווה דעתו: האם מותר לפטר עובד כ"א סמוך לתום 9 חודשים

ביה"ד הארצי הורה ליועמ"ש, להסתדרות ולהתאחדות התעשיינים להגיש את עמדתם בסוגיה האם מעביד רשאי לפטר עובד קבלן המועסק אצלו קרוב ל-9 חודשים - זאת בעקבות פסק דין תקדימי שניתן בביה"ד האזורי

בית הדין הארצי לעבודה הורה ליועץ המשפטי לממשלה, ההסתדרות הכללית והתאחדות התעשיינים להגיש בכתב את עמדתם בסוגיה העקרונית, האם מעביד רשאי לפטר עובד קבלן המועסק אצלו קרוב ל-9 חודשים, כדי שלא ייחשב לעובד שלו לפי החוק.

סעיף 12א לחוק קבלני כוח-אדם, שנכנס אשתקד לתוקף, אוסר על מעביד להעסיק עובד של קבלן כוח-אדם למשך יותר מ-9 חודשים, וקובע כי בתום תקופה זו העובד ייחשב לעובד בפועל של המעביד.

בפסק דין תקדימי שניתן ביולי בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, קבע השופט אייל אברהמי כי "פיטורים על רקע הרצון שלא להגדיל את מצבת העובדים במפעל אינם ניסיון לעקוף את הוראות החוק", וכן כי "אין מדובר בחוסר הוגנות". הוא דחה תביעה של שני עובדי כוח-אדם ברשות השידור נגד פיטוריהם.

באמצעות עוה"ד עידו אקרמן ואלעד שביון עירערו העובדים לבית הדין הארצי, וטענו כי פיטורים שנועדו רק לעקוף את הוראות החוק הם חסרי סבירות באופן קיצוני וחסרי תום-לב.

סגנית הנשיא, השופטת נילי ארד, ציינה כי לשאלה העקרונית עשויות להיות השלכות רחבות היקף על יחסי העבודה במשק ולכן יש לזמן את היועמ"ש, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים להציג את עמדתם בכתב, בטרם יכריע בית הדין בנושא.

כן ציינה ארד כי ארגוני חברות כוח-אדם, שאינם מיוצגים על-ידי התאחדות התעשיינים, יוכלו גם הם להגיש את עמדתם העקרונית. (ע"ע 472/09).