ביהמ"ש דחה ניסיון של טבע לחמוק מאגרה של 190 אלף שקל

סילק תביעה שהגישה טבע לפסק דין הצהרתי וקבע כי מדובר בתביעה כספית ■ טבע דרשה החזר מס קנייה בסך 7.6 מיליון שקל, כאשר האגרה בגין תביעה כזו היא 190 אלף שקל - בעוד האגרה בסעד הצהרתי היא 1,029 שקל

בית המשפט המחוזי מרכז סילק על הסף תביעה לפסק דין הצהרתי שהגישה קבוצת טבע, לאחר שקבע כי מדובר בתביעה כספית במהותה וכי היא הוגשה כתביעה לסעד הצהרתי רק כדי להימנע מתשלום אגרת משפט.

.

קבוצת טבע (טבע תעשיות, אסיא תעשיות כימיות, פלנטקס ואביק) רוכשת כמויות גדולות של כוהל, בין היתר לצורך שימוש כממס ניקיון וכממס שטיפה במסגרת ייצור מוצרים המיועדים לייצוא. על הכוהל היא משלמת מכס ומס קנייה. חוק מס קנייה קובע הסדר בשם "הישבון", שבו המדינה משיבה ליצרן את המס ששילם בגין מרכיבים הדרושים לייצור מוצרים המיועדים לייצוא.

טבע ואגף המכס חלוקים בשאלה האם הכוהל מהווה חלק מהמוצר בתהליך הייצור. באמצעות עו"ד יצחק מרציאנו ביקשה טבע להצהיר כי היא זכאית ל"הישבון" של מס הקנייה. אגף המכס ביקש למחוק את התביעה מחמת אי-תשלום האגרה, שכן מדובר בתביעה כספית במסווה של תביעה הצהרתית.

השבת מס

השופט בני ארנון מחק את התביעה על הסף, לאחר שקבע כי אופן ניסוחה אינו רלוונטי, וכי בחינה מהותית של הסעד המבוקש מעלה כי מדובר בהשבת מס קנייה ששולם. הוא ציין כי בית המשפט העליון פסק לא אחת כי אין להיעתר לתובענה שעניינה סעד הצהרתי בלבד, אם התובע יכול להשיג את מבוקשו בתובענה שבמסגרתה יתבע סעד ממשי אופרטיבי.

עוד ציין השופט כי מתן פסק דין הצהרתי ממילא יוביל, במקרה של מחלוקת בין הצדדים ביחס לסכום, להתדיינות נוספת ביניהם, ואז "ההליך הנוכחי יהא בגדר התדיינות עקרה המטילה עומס מיותר, הן על המבקשת והן על המערכת השיפוטית".

השופט קבע כי מאחר שאין מניעה שטבע תגיש כבר כעת תביעה כספית, ואין צורך בפסק דין הצהרתי קודם - "ניתן לקבוע כי בפועל נותר רק רצונה לחסוך בתשלום האגרה הכרוכה בהגשת תביעתה הכספית".

קבוצת טבע חויבה ב-15 אלף שקל הוצאות משפט. (ה"פ 09-05-6341).