אל על הרוויחה 12 מ' ד' ברבעון; רומנו: "לא מתוכננים פיטורים"

הרווח הנקי ירד אמנם כ-60% ברבעון השלישי בשל המשבר המתמשך בענף התעופה העולמי, אולם אל על היא מבין החברות הבודדות בעולם שסגרו את הרבעון ברווח

חברת התעופה הישראלית אל על המשיכה לסבול גם ברבעון השלישי מתנועת המלקחיים שפוגעת בענף התעופה העולמי: המשבר הכלכלי שפוגע בתיירות מחד, והתייקרות מחירי הדלקים שמגדילה את ההוצאות. בשורה התחתונה, סגרה אל על את הרבעון השלישי, שנחשב לרבעון חזק מבחינה עונתית ברווח נקי של 12.3 מיליון דולר, ירידה של 60% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הפסידה החברה 47.2 מיליון דולר לעומת הפסד של 31 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

אל על סובלת שלא באשמתה ממשבר התעופה העולמי. בהקשר זה מפרסמת החברה בדו"חותיה תחזית עדכנית של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) מחודש ספטמבר, לפיה חברות התעופה העולמית צפויות להפסיד 11 מיליארד דולר ב-2009, כלומר עלייה של 2 מיליארד דולר בהשוואה לתחזית הקודמת שפורסמה ביוני. הערכת יאט"א היא כי הכנסות ענף התעופה בעולם יקטנו ב-15% השנה ויסתכמו ב-455 מיליארד דולר. הארגון מעריך עוד, כי ב-2010 ישתפר המצב בחברות התעופה אך הן ימשיכו להציג הפסדים, אשר יסתכמו ב-3.8 מיליארד דולר. הארגון יוצא מנקודת הנחה שתנועת הנוסעים תעלה ב-3.2%, תנועת המטענים תעלה ב-5% המחיר הממוצע של חבית נפט יהיה 72 דולר.

לפי נתוני הלמ"ס, ברבעון השלישי חלה עלייה של 3% ביציאות הישראלים לחו"ל, לרמה של 1.3 מיליון איש, אולם ב-9 החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 18%, הן בגלל המשבר הכלכלי והן בשל מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. במקביל, ברבעון השלישי נרשמה ירידה של 3% בכניסות תיירים זרים לישראל ל-575 אלף תיירים. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 16% בתיירות הנכנסת לישראל.

גרף אל על

שומרים על ההוצאות

"אל על היא בין החברות הבודדות מבין חברות התעופה הסדירות המסיימת את הרבעון השלישי של 2009 ברווח", אומר המנכ"ל חיים רומנו. "אל על השכילה להתמודד במהלך הרבעון השלישי עם המשבר הכלכלי העולמי שהביא לשחיקה חריפה במחירי תנועת הפרימיום ולקריסת שוק המטענים. ההישג הוא תוצאה של הפעלת מגוון כלים שיווקיים לצד טיפול זהיר ומבוקר בהוצאות. ראויים לציון במיוחד הישגי הגידול בנתח שוק נוסעים בשיעור של כ-6% ושמירה על שיעורי תפוסה גבוהים ביחס לממוצע העולמי, זאת למרות המשך הגידול בתחרות מצד החברות הסדירות הזרות. התוצאות מעידות על יכולתה של אל על להתמודד עם השינויים בענף התעופה העולמי והמקומי ועם המשבר המתמשך בכלכלה העולמית".

פועל יוצא של המשבר הוא קיטון בהכנסות אל על, שירדו ברבעון השלישי ב-18% והסתכמו ב-496 מיליון דולר. הקיטון בהכנסות נבע בעיקר משחיקה של 20% במחיר הממוצע לנוסע, שחיקה שנגרמה בעקבות הגמשת המחירונים לנוסעים העסקיים במחלקת תיירים ועסקים וכן בגלל קריסת שוק המטענים לישראל וממנה. לפי נתוני הלמ"ס, ייבוא המטענים בשוק כולו ברבעון השלישי ירד ב-14% ל-5,000 טון וייצוא המטענים ירד ב-15% ל-6,000 טון.

אולם החברה קיצצה גם בהוצאותיה ונקטה בפעילות שיווק אגרסיבית שהביאה לגידול של 6% בנתח השוק שלה בנתב"ג (הנתח עלה ל-35% בהשוואה ל-33% ברבעון המקביל). החברה השיגה גם גידול קל של 2% בנתח השוק בתנועת המטענים. החברה שמרה על אותה רמה של הוצאות שכר כמו ברבעון המקביל, כאשר תיסוף השקל מול הדולר קיזזה בחלקה קיטון של 140 משרות במצבת העובדים של החברה. הוצאות ההנהלה קטנו ל-21 מיליון דולר מ-24 מיליון דולר ברבעון המקביל. הוצאות המכירה הצטמקו גם הן ב-23% והסתכמו ב-49 מיליון דולר.

ירידה נרשמה גם ברווח הגולמי וברווח התפעולי. הראשון ירד ב-29% ל-95.4 מיליון דולר והאחרון צנח ב-53% ל-23.8 מיליון דולר. מצד שני, שיעור הרווח הגולמי עלה ל-22.2% מ-15.8% ברבעון המקביל. אל על יכולה גם להתנחם בכך שתזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת עלה ב-66% ל-18.8 מיליון דולר וכי ההון העצמי שלה גדל ב-9% ל-129 מיליון דולר (בעיקר בגלל עלייה בשוויין של עסקאות גידור למחירי הנפט והדולר). יתרת המזומנים של החברה בסוף הרבעון הסתכמה ב-115.4 מיליון דולר.

רומנו: "פיטורי עובדים לא עומדים על הפרק"

רומנו, מנכ"ל אל על ב-5 השנים האחרונות, יפרוש כידוע מתפקידו ב-1 בינואר ולא ילווה את החברה בשנה הבאה, שאמורה להיות שנה טובה יותר מבחינת תעשיית התעופה העולמית.

"אם השוק העולמי יתאושש ויהיה שקט גיאו-פוליטי באזור שלנו, נראה מגמת שיפור והתאוששות", אומר רומנו בשיחה עם "גלובס". "תלוי מאוד מה יקרה בכלכלה העולמית ובסביבה שלנו. שנת 2009 הייתה מסתיימת אחרת לגמרי אלמלא מבצע 'עופרת יצוקה', מבצע שחתך לנו 40-50 מיליון דולר בהכנסות. אם נמשיך במדיניות של אגרסיביות שיווקית ושמירה על ההוצאות, ובמקביל מחיר הדלק לא ירקיע שחקים, השנה הבאה תהיה טובה יותר".

רומנו מדגיש את מצבה הטוב של אל על ביחס לחברות התעופה העולמיות, שכן החברה היא היחידה באירופה שהרוויחה ברבעון השלישי, למעט לופטהאנזה הגרמנית. "עם כל הצרות והאילוצים שלנו, ובכללם הוצאות הביטחון והגידול בתחרות, סיימנו את הרבעון השלישי ברווח מבלי לנקוט בפיטורים המוניים. חברות התעופה עוסקות היום בהישרדות".

גרף אל על 2

חלק מאותה הישרדות הוא, כידוע, שליטה הדוקה בהוצאות החברה. אל על, כאמור, הצליחה לשמור על אותה רמה של הוצאות שכר ברבעון השלישי. "קיצצנו בכמות כוח האדם בשל התייעלות וצמצום בשעות נוספות ואי גיוס עובדים חדשים בפעילות העונתית", מדגיש רומנו. ברבעון השלישי רשמה החברה הוצאה חד פעמית של כ-5 מיליון דולר בגין הוצאות רכב לעובדים. הסיבה: בהסכם השכר של עובדי אל על ישנו סעיף המצמיד אותם לעובדי המדינה בכל הקשור להוצאות רכב. "לא נראה את המספרים האלה יותר", מבטיח רומנו.

* האם מתוכננים פיטורים או פרישה מרצון של עובדים בחברה?

"אני ממתין להבטחה של יו"ר ועד העובדים ויו"ר ההסתדרות בהמשך להקפאת סכסוך העבודה בקיץ וכניסה לתהליך התייעלות. יו"ר ההסתדרות עומד במילה שלו ויהיה מהלך, שהוא לא בהכרח פיטורים אלא של הירתמות העובדים וההנהלה, כפי שהיה עד היום. פיטורי עובדים לא עומדים על הפרק. החברה צריכה בסופו של יום למצוא את הדרך לפעול ביעילות התפעולית המקסימלית, ולא דרך פגיעה בשירות ובעובדים".