דמרי לקבלנים: "תנו לקבוצות הרכישה לבנות. האמת עליהן תתגלה כשיצטרכו לאכלס את הפרויקטים"

עוד מדמרי, בכנס הקבלנים באילת: "אין בועת נדל"ן במדינת ישראל. מישהו טועה, אם הוא בונה על המשך עליית מחירים" ■ אורי דורי: "המחירים יחזרו תמיד לרמות שבהם אנשים יכולים לקנות את הדירות ולהחזיר את המשכנתאות" ■ שאול לוטן, מנכ"ל משולם לוינשטיין: "המחירים הגבוהים מתייחסים לכמה דירות על הים בת"א"

"אפשר להתנגד למכירת הנסון ישראל", כך אמר יגאל דמרי, מנכ"ל חברת הנדל"ן י.ח דמרי לרכישת יצרנית הבטון השנייה בישראל בידי קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר".

"אם יתנגדו לנושא של הנסון - אם כל הקבלנים יתארגנו ויקנו מניה קטנה - נוכל לקחת את העסק הזה בידיים ואף אחד לא יעשה עלינו מונופול". את הדברים אמר דימרי במסגרת כינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו ובת ים המתקיים באילת.

יצוין, כי ההיתר לרכישה נמצא כרגע בטיפול הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן. נשר, יצרנית המלט היחידה בישראל מבקשת לרכוש את הנסון תמורת 450 מיליון שקל. נשר נמצאת בבעלות משאב, חברה בבעלות כלל תעשיות (75%) והיתר בבעלות CRH, והיא עשויה ליצור מצב בו היא מספקת מלט לכל ספקי הבטון וגם להתחרות מולם.

בתגובה אמר נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, שישב בקהל כי לא יסייע לרכישה משותפת שכזו.

כזכור, בתחילת החודש רמזה רונית קן, הממונה על ההגבלים, כי היא עשויה שלא לאשר מיזוג נשר מקבוצת אי.די.בי עם הנסון. בדיון שהתקיים בוועדת הכספים תקפה את ההחלטה להטיל ערובה על יבואני קרטון, ובכך לחזק את כוחה של נייר חדרה , מקבוצת אי.די.בי, המהווה מונופול בתחום ייצור קרטון.

מהפאנל עולה כי הקבלנים תמימי-דעים שתחול עלייה, גם אם מתונה, במחירי הדירות בשנה הבאה. "הם יעלו קודם כל בגלל עלויות השכר", התייחס אורי דורי, מנכ"ל א. דורי לעליית שכר העובדים הזרים מ-2010. "זה הנושא הכי אקוטי מבחינתי", הסכים גם יגאל דמרי שצופה התייצבות במחירי הדירות במרכז הארץ, אך תחול עלייה בפריפריה "כדי להתיישר עם השוק".

שמשון הראל מעריך כי המחירים לא יעלו ביותר מ-2%-3% מעבר לעליית המדד, "בגלל התייקרות מחירי עלויות הבנייה". שאול לוטן, מנכ"ל משולם לוינשטיין, צופה עלייה גדולה יותר (5%-6% מעבר למדד), ולדברי דורי, עליות של 5%-6% לפה או לשם ברמה לאומית זה לא עלייה מטורפת".

"אין בועת נדל"ן במדינת ישראל"

"אין בועת נדל"ן במדינת ישראל", קבע דמרי. "מישהו טועה, אם הוא בונה על המשך עליית המחירים. הריבית בסך הכל הוסיפה אש למדורה", המשיך אותו הראל, שציין ש"יש ביקוש נורמלי ואין היצע נורמלי". "המחירים הגבוהים מתייחסים לכמה דירות על הים בת"א. יש מקרים חריגים, אבל הם נדירים", אמר לוטן.

לדברי דורי, "המחירים יחזרו תמיד לרמות שבהם אנשים יכולים לקנות את הדירות ולהחזיר את המשכנתאות". דמרי התרגש פחות מעליית הריבית במשק. "אתם שוכחים שאנשים שילמו גם ריבית של 12% לשנה על משכנתא. ההשפעה היא 50-60 אלף שקל, סכום מינורי בפריסה ל-20 שנה".

דורי העריך את שיעור הדירות להשקעה בכ-5% מהשוק, והסביר: "בבנק אי אפשר לקבל הלוואה של מיליון שקל כדי לקנות מניות. לדירה אפשר, והיום המשכנתא זולה".

דמרי התייחס גם להנפקה הקרוב של החברה בשוק ההון. "אנחנו הולכים לגייס אג"ח בשוק בלי שום בעיה. על-פי נתונים שהציגו לוטן ודמרי, הבנקים מגמישים את דרישות ההון העצמי במימון הבנקאי - ומסתפקים ב-15%-20%. "יש רצון אדיר מהבנקים לתת לחברות טובות", אמר לוטן. "באג"חים משלמים ריבית גבוהה יותר, אבל אתה לא צריך לשעבד נכסים. מצד שני, עם יישום באזל 2 בבנקים בשנה הבאה הריביתו ועמלות הקצאות האשראי יתייקרו. יהיה רטט קל, ואנחנו נתרגל לזה".

הקבלנים בפאנל התייחסו גם לקבוצות הרכישה. "אם הבנק מאשר את הקבוצה, מבחינתנו הם לקוח לכל דבר", אמר איתן כוכב, משנה למנכ"ל לתפעול וביצוע בדניה סיבוס, הזרוע הקבלנית של אפריקה ישראל. דמרי: "עושים יותר מידי רעש לגביהן. מי שמחזק אותן זה אנחנו, עם כל הבלה-בלה בתקשורת. תנו להם לבנות, האמת תתגלה בהמשך, ברגע שהם יצטרכו לאכלס את הפרויקטים. וואלק, אנחנו כקבלנים לא כל כך מצליחים, אתה רוצה שהם יצליחו?"

"גם H&M וגאפ נכנסו לארץ, ולא סוגרים את פוקס או את קסטרו. הם מתייעלים", אמר הראל מאמריקה ישראל. כשאני הולך היום לבחור קבלן, אני רואה סכנה בקבלנים שבונים הרבה בסל הבנייה שלהם לקבוצות רכישה". לדברי לוטן, "זה מפריע לנו ומגלח את לנו את הרווח היזמי, אבל זו כלכלה חופשית".