הביקושים לדירות חדשות ירדו ב-14% באוקטובר

הלמ"ס: בחודשיים האחרונים ירד הביקוש לדירות חדשות בישראל ב-24.7% ■ מתחילת השנה נרשמה ירידה של 9% בביקושים לדירות בת"א ■ קבוצות רכישה אחראיות לכמעט מחצית מהתחלות הבנייה במרכז

שוק הנדל"ן בישראל ממשיך להתקרר, אך במקביל מלאי הדירות החדשות ממשיך להצטמצם. לאחר שמשרד האוצר דיווח השבוע על ירידה ברכישות הדירות בחודש אוקטובר, מדווחת היום (ה') הלמ"ס על ירידה בביקושים לדירות חדשות זה החודש השני ברציפות.

הביקוש לדירות חדשות בחודש אוקטובר הסתכם ב-2,488 דירות, ירידה של 13.9% לעומת ספטמבר. בחודשיים האחרונים ירד הביקוש לדירות חדשות בישראל ב-24.7%. זאת, על רקע התייקרות של 1.5% במחירי הדירות בספטמבר (לפי סקר מחירי הדירות בבעלות של הלמ"ס). מחירי הדירות בישראל עלו ב-13.7% בשנה האחרונה וב-29% מאמצע 2007. משרד השיכון, בראשות השר אריאל אטיאס, השיק תוכנית להצפת השוק בקרקעות על מנת להוזיל את מחירי הדירות, כאשר בחודשיים האחרונים שיווק המשרד כ-10,000 יח"ד, ושיווק נוסף של 5,000-6,000 יח"ד מתוכנן לחודש הבא.

ביקוש דירות אוקטובר

סיכום של חודשים ינואר-אוקטובר מראה כי הביקוש לדירות עלה ב-9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר הודות לפעילות חזקה יותר בשוק מוקדם יותר השנה. קבוצות הרכישה היו אחראיות ל-47% מהתחלות הבנייה במחוז ת"א, לעומת 39% בירושלים ו-30% באזור יהודה ושומרון. כמו כן, מחוז המרכז ממשיך להוביל את טבלת הביקושים מתחילת השנה, שכן 34% מסך הביקוש לדירות חדשות השנה היה במרכז, לעומת 19% בחיפה. בת"א נרשמה מתחילת השנה ירידה של 8.9% בביקושים לדירות חדשות.

רק 957 דירות חדשות בבנייה ביוזמה פרטית נמכרו בחודש אוקטובר, ירידה של 40% מאז השיא השנתי שנרשם בחודש יוני. אך במקביל להאטה בביקושים לדירות חדשות, הקבלנים בונים פחות. מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד בסוף אוקטובר על 7,846 דירות בלבד, ירידה של 3.2% בהשוואה לספטמבר. מתוך מלאי הדירות בסוף אוקטובר, 35% מהדירות מוצעות למכירה במחוז המרכז וכ-33% במחוז תל אביב. מחוז הצפון ממשיך להתאפיין במלאי מצומצם למדי - 3.7% מהדירות בלבד.

מלאי דירות אוקטובר