השיפור של רשת הוא ההזדמנות של קשת

עבור רשת, המעבר לשלושת ימי השידור הקלים יותר לשיבוץ בתחילת השבוע, ייתן את החמצן שחסר לה בשנה האחרונה ■ בקשת, זהו ניסוי כלים לקראת העתיד הלא רחוק של 7 ימי שידור בשבוע, עם המעבר לרישיונות

אחד הדיונים שיתקיימו בקרוב ברשת, יעסוק בשאלה מה לעשות עם התוכנית "שבוע סוף", או נכון יותר - מה לעשות עם השם שלה. אחרי הכול, "שבוע סוף" זכתה בכינויה לאור שידורה בימי שישי, עכשיו צפויה תוכנית המערכונים, שנוצרה ברוח סיכום השבוע, למצוא את עצמה החל מהשנה הבאה דווקא בימי שלישי. אז מה, "שבוע אמצע"?

כפי שזה נראה כעת, "שבוע סוף" תעבור אמנם שינוי משמעותי בשורת כוכביה, אך תשמור על שמה המקורי. בזכיינית רשת שעברה שנתיים לא קלות, מוכנים לשלם את המחיר הזה, ובלבד שחילופי הימים המיוחלים יצאו כבר אל הפועל. שם מאמינים שבעוד פחות מחודשיים, כשהזכיינית תעבור לשדר שלושה ימים בלבד, השיפור המיוחל יגיע.

אמנם בינואר 2010 יתחלפו קשת ורשת בימי השידור השבועיים, אך התאריך שאליו כולם מביטים הוא ינואר 2012, כשיעבור שוק הטלוויזיה המסחרית לשיטת שידור של רישיונות. קשת ורשת, כמו גם 10, ייאלצו אז להכריע - האם יחזיקו בעצמן ערוץ המשדר שבוע ימים, או שיתמזגו לגוף אחר. בכל מקרה, הדבר יחייב את שתיהן להגיע לדד ליין הזה כשהן חסינות ואיתנות כלכלית. בין אם מדובר ביכולת להחזיק ערוץ בעצמן ולהעמיד מספיק מותגים חזקים שימלאו אותו, ובין אם הן רוצות לצאת נשכרות ככל האפשר מהתחברות לגוף אחר.

המבחן האמיתי, הוא למעשה של רשת. לא רק שהיא חלשה יותר כלכלית, גם המעבר לשידור של שלושה ימים בלבד, יקשה בהמשך על שדרוג לשידור של שבעה ימים. בניגוד לקשת, רשת מחזיקה כבר היום על המדף פחות עוגנים מניבי רייטינג. עם זאת, בזכיינית יודעים שעם התחמושת המצומצמת שיש לה בארסנל, אפשר בהחלט למלא שלושה ימים, ואף בכבוד.

מילה של סיכום על השנה האחרונה, שהביאה למצב הנוכחי. רשת לא ידעה למעשה להתמודד עם המורכבות של שידור בארבעת הימים האחרונים של השבוע (ראו טבלה). ההתייחסות אל הימים רביעי-חמישי, שונה בתכלית מהתייחסות אל יום שישי, שהוא יום בעל אופי צפייה מיוחד משלו, ואל שבת, גם הוא יום עם מאפיינים שונים. ימים ראשון-שלישי, דומים בסך הכול בהלכות שיבוץ לוח התוכניות שלהם, וקל יותר לייצר בהם המשכיות של צפייה.

רשת וקשת מתכוננות לחילופי הימים באופן שונה. בתוכנית העבודה של קשת מופיע המעבר כבר בחצי השנה האחרונה, ומרבית התוכניות שצפויות לעלות, כבר מצולמות במלואן. רשת לעומת זאת, עסקה לקראת סוף השנה בעיקר בשיקום עצמי. שנת 2010, תהיה שנה של ייצוב מערכות בזכיינית. בעוד קשת תחל לבנות את עצמה לשידור של 7 ימים, רשת תנסה להתמודד בהצלחה עם שלושה.

רשת: בידור ודרמה מדי יום

קשת, שבהתאמה מעלה את תקציב ההשקעה שלה בלוח החל מינואר ב-25%, תסתכן במותגים חדשים, בעוד רשת "תלך על בטוח" עם מותגיה המצליחים על מנת לשמור על לוח אטרקטיבי. באחרונה סיימה רשת את ניקוי המלאי שלה, בהוראת בעלי המניות של החברה ובהובלת מנכ"ל הזכיינית, אבי צבי. במחסן של רשת היו תוכניות בשווי 100 מיליון שקל, שלא תוכננו לשידור. בחודשים האחרונים רשת מילאה בתוכניות הללו את המסך, מה שהוביל לאחוזי צפייה נמוכים וללוח לא קבוע. אחרי הניקוי המסיבי, הצליחה הזכיינית לאושש את הרייטינג שלה עם תוכניות כמו "רוקדים עם כוכבים", "כלבוטק" ו"צחוק מעבודה". עכשיו המטרה היא לגלוש לחילופי הימים עם העוגנים הללו.

במהלך ינואר, תמשיך רשת לשדר את שלושת העוגנים הללו ואיתם גם את תוכניתו של אברי גלעד ואת "משפחה חורגת". בפברואר, יחל השינוי האמיתי. המגמה ברשת היא לשדר בכל אחד משלושת הימים תוכנית בידור בפריים-טיים ואחריה דרמה, בלייט-פריים. במרכז השידורים של רשת תתמקם תוכנית בידור מרכזית, בסגנון "משחק מכור" בהובלתו של ליאור שליין, שמונה גם למנהל מחלקת הבידור של הזכיינית. לצד שליין יככבו בתוכנית גורי אלפי והרכש החדש מרשת, אורנה בנאי.

אחרי תוכנית הפאנל תשובץ, ככל הנראה, עונה חדשה של "הכל דבש", במארס תשוב למסך גם "שבוע סוף". עד אז יעלו גם עונה חדשה של "אחד העם 1" ותוכנית דוקו חיפוש הקרובים "אבודים" (שרשת חשבה לגנוז אך התגובות להן זכתה לאחר שידור חד-פעמי הביאו להחלטה לחדש את ההפקה). את "המירוץ למיליון", נראה ככל הנראה רק לקראת הקיץ, לצד עוד שש סדרות דרמה שהזכיינית מפתחת.

השאלה הנשאלת כעת ברשת, היא האם לקראת המעבר לשלושה ימי שידור, תפטר הזכיינית מעובדיה. מאז פרץ המשבר הכלכלי בנובמבר 2008, נפרדה רשת מעשרות עובדים. כשקשת עברה לשלושה ימים, אף היא עשתה התאמות במצבת העובדים. ברשת סירבו להתייחס לנושא.

בקשת אגב, לא הוגדלה מצבת העובדים עם המעבר לארבעה ימים והיא נותרה עם כמות כוח אדם זהה.

קשת: בידור, תחקירים ודוקו

גם קשת תגלוש לימים החדשים של ינואר עם הלוח הנוכחי שלה. בראש, כמובן, תוצב "האח הגדול" שתימשך עד לסוף החודש הראשון של שנת 2010. כמו כן ימשיכו בשידורן "עובדה" (עד אפריל) והדרמה "מעורב ירושלמי".

בימי שישי, צפויה קשת להעלות במהלך הרבעון הראשון של השנה את "ארץ נהדרת". עדיין לא ברור אם גם בעונה זו התוכנית (שלראשונה תוכר על ידי מועצת הרשות השנייה) תשודר בשידור חי או לא. שידור חי, יגדיל באופן מהותי את הצורך בהגדלת משאבים מצד הזכיינית.

בפרה-פריים של יום שישי תעלה תוכנית חדשה בהגשת מרינה מקסימילאן-בלומין והשף חיים כהן, שישירו ויבשלו, בהתאמה.

בהמשך תעלה קשת תוכנית דוקו חדשה בהגשתו של חיים הכט, שכבר צולמה, ואמורה לבחון את התנהגות ותגובות הציבור במצבי יומיום שגרתיים יותר או פחות. גם עונה חדשה של "סופר נני" כבר צולמה ומוכנה לאור ירוק, וכן בתוכנית דרמה אחת חדשה.

בראשית השנה יחלו צילומי עונות חדשות של "פולישוק", "עבודה ערבית" ו"רמזור", וכן צילומיהן של מספר דרמות חדשות, ובהן "חטופים" בכיכובם של אסי כהן ויעל אבקסיס.

באחרונה קבעה ועדת הכלכלה של הכנסת, כי אם זכייניות ערוץ 2 לא יעמדו במחויבויותיהן בשנתיים הקרובות, הן לא יוכלו לבקש לעצמן רישיון בשנת 2012. בדיוק כמו לפני המכרז שקדם לזיכיון של שנת 2005, אנחנו, הצופים, צפויים להיות המרוויחים העיקריים מההחלטה הזו. בשנתיים הקרובות נראה על המסך הרבה מאוד סוגה עילית - דרמות ותוכניות תעודה. רק בלוח הקרוב צפויה קשת להשקיע בסוגה עילית כ-150 מיליון שקלים, ורשת מעט פחות.