שינוי עמדה: בן אליעזר תומך בערובה על יצוא גרוטאות ברזל

בהגבלים העסקיים מתנגדים ■ הטלת הערובה תחזק את יצרניות הפלדה המקומיות על חשבון יצואניות הברזל; הערכות: גם האוצר יתנגד להטלת הערובה; מדובר במהפך בגישתו של בן-אליעזר שלפני כחצי שנה ביטל החלטה להטיל ערובה על יבוא הברזל, שהיה בה כדי להגן על היצואניות, על חשבון היצרניות

מחלוקת בתמ"ת. שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר החליט להיעתר לבקשתן של יצרניות הפלדה המקומיות ולהטיל ערובה על יצוא גרוטאות הברזל שמהן מיוצרת הפלדה. הסיבה לכך היא שבחו"ל (ובטורקיה בפרט) משלמים על הגרוטאות הרבה יותר מאשר פה בארץ, והיצרניות המקומיות מתקוממות כנגד יוקר המחירים. באמצעות הערובה שתוטל על יצוא הגרוטאות הן מתכוונות להגיע לכך שיצואניות הגרוטאות ימכרו את הסחורה להן ובמחירים המקובלים בישראל.

מילים אחרות, התהפכו היוצרות. לפני כחצי שנה החליט השר לדחות המלצה של הממונה על הסחר בתמ"ת, ראובן פסח, להטיל ערובה על יבוא ברזל, ובכך תמך באינטרס של יצואניות הברזל. כעת, הוא מעוניין כעת לקדם הטלת ערובה על יצוא גרוטאות ברזל, ובכך הוא תומך באינטרס של יצרניות הפלדה המקומיות, כשמדובר בשני מחנות עם קונפליקט ביניהם.

כך או כך, בן-אליעזר העביר לידי האוצר את המלצתו בנושא. אולם, הגורם המקצועי במשרד התמ"ת, הרשות להגבלים עסקיים (הכפופה לתמ"ת) רואה את הדברים אחרת וסבורה שלהטיל ערובה על יצוא הגרוטאות יהיה טעות.

כתף קרה לתעשייה המקומית

בתחילת השבוע העבירה הרשות את עמדתה לאוצר ולראובן פסח, הממונה על היטלי הסחר בתמ"ת. לטענת הרשות, היא מתנגדת להטלת היטל על יצוא גרוטאות, כפי שהתנגדה בזמנו להטלת היטל על יבוא ברזל. בשני המקרים רואה רשות ההגבלים מהלך של חיזוק השוק המקומי, מה שיש בו לטענתה כדי לפגוע בתחרות ולתרום לעליית מחירים. להבנתם, הקשחת העמדה כלפי יצואניות גרוטאות, תעודד אותן מחוסר ברירה למכור לשוק המקומי, מה ש"יתרום" לצינון התחרות.

על-פי ניסיון העבר סביר שגם האוצר יתנגד להטלת הערובה, שכן האוצר מעוניין לקדם תחרות חופשית במשק. לכן, סביר להניח שלא תאושר המלצתו של שר התמ"ת ושהעדפת הייצוא של הגרוטאות על פני מכירתן לשוק המקומי תימשך. בשורה התחתונה, התעשייה המקומית ממשיכה לספוג כתף קרה מהרגולטור לטובת עידוד היצוא.