ב-UBS חוששים מחובותיה החוץ-מאזניים של דובאי

חשיפת הבנקים הבריטיים לחובות האמירות: HSBC הוא המלווה הגדול ביותר לאיחוד האמירויות מהמפרץ הפרסי, RBS שימש כחתם בהפצת 17% מההלוואות של חברת האחזקות הריבונית של דובאי

ב-UBS חוששים כי חובותיה החוץ-מאזניים של דובאי, הנסיכות השנייה בגודלה מקרב איחוד האמירויות הערביות במפרץ הפרצי, עולים על 80 מיליארד דולר. חברת "דובאי העולמית" (World Dubai), חברת האחזקות הממשלתיות של הנסיכות, הודיעה שלשום כי היא דוחה את פרעונות החובות שלה לחצי שנה.

כעת, מעריכים בבנק השוויצרי המאוחד (שספק הפסדים גדולים לכשעצמו במשבר הפיננסי העולמי, כידוע), כי היקף ההתחייבות שנטלו משקיעים הקשורים בחברה נע בין 80 ל-90 מיליארד דולר. היקף ההתחייבויות במאזן מסתכם ב-59 מיליארד דולר.

דובאי מתכוונת לגייס 20 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח ממשלתיות כדי להחזיר חובות. בכוונתה לנהל מו"מ להאריך את מועד פרעונות ההתחייבויות, כשבמהלכו תקפיא את הפרעונות השוטפים. על זרוע הנדל"ן של חברת דובאי העולמית, נאחיל, לפרוע אג"ח איסלאמיות ("סוקוק") בהיקף 3.52 מיליארד דולר עד ה-14 בדצמבר. "זוהי ההנפקה הגדולה ביותר של סוקוק", אמר כלכלן UBS. "לשווקים יקח זמן מה לעכל את המכה".

חשיפת הבנקים הבריטיים לחובות האמירות כוללת בין היתר את HSBC , שהוא המלווה הגדול ביותר לאיחוד האמירויות מהמפרץ הפרסי, ואת RBS , או בשמו המלא, "הבנק המלכותי של סקוטלנד" - אשר שימש כחתם בהפצת 17% מההלוואות של חברת האחזקות הריבונית של דובאי. כך סבורים בבנק ההשקעות האמריקני JP מורגן-צ'ייס.

הבנק המלכותי, שהוא הבנק המולאם הגדול ביותר בממלכה המאוחדת, הפיץ הלוואות של חברת האחזקות הריבונית של דובאי בהיקף 2.3 מיליארד דולר מאז ינואר 2007. לעומתו, לבנק הבריטי/הונג-קונגי חשיפה גבוהה יותר במונחים אבסולוטיים לאיחוד הפדראלי של הנסיכויות מהמפרץ. בצטטם את איחוד הבנקים באמירויות, הם מציינים כי ל-HSBC חשיפה של 17 מיליארד דולר בהלוואות, נכון ל-2008. לעומתו, הבנק המסחרי המסחרי המקומי באבו דאבי, PJSC, לווה לחברה "רק" 1.9 מיליארד דולר.

דובאי צברה התחייבות חוץ-מאזניות כה גבוהות באמצעות הרחבת פעילויותיה בתחום הבנקאות, נדל"ן ותחבורה לפני הקיפאון בשוקי האשראי במסגרת המשבר הפיננסי העולמי. רק בפברואר האחרון הנפיקה קרן לסיוע חברות ממשלתיות בנסיכות אג"ח תמורת 10 מיליארד דולר לבנק המרכזי הפדראלי של איחוד האמירויות.

שלשום לוותה דובאי מהנסיכות השכנה אבו-דאבי (הגדולה בנסיכויות המפרץ) 5 מיליארד דולר נוספים, ולדעת מנהיג דובאי, השייך מוחמד בן-ראשיד, מדובר בחצי מסכום הגיוסים המתוכנן עד סוף השנה. מחזיקי הסוקוק של נאחיל עשויים לבקש "סוכריות" להמתקת הגלולה המרה, ובוחנים אפשרות להשתלט על אחדים מנכסי המקרקעין שלה.

יצוין, כי בקרב קרנות השקעות מהמפרץ גוברת ההתעניינות ברכישת נכסים המוחזקות כיום בידי ישויות של דובאי, לרבות נכסיה של נאחיל, שעשויה להיוותר ללא ברירה אלא להעמיד למכירה נכסים על מנת להקטין את מצבת חובותיה. כך, לדעת מייקל אטוול, ראש מחלקת הפעילות במזה"ת של סוכנות התיווך הידועה קושמן וווקפילד.