מעוז: "משבר דובאי יכול להשפיע על מע' הבנקאות בישראל"

גלובס tv הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה: "ישראל אמנם לא מעורבת במשבר, אך המחירים היחסיים כאן יהיו יותר גבוהים ויכול להיות תיקון" ■ "המשבר ידחה העלאת ריבית באירופה ובארה"ב ועשוי לדחוף השווקים מעלה"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, התייחס היום (א') למשבר החוב של דובאי, שהודיעה על הקפאת החזר חובותיה בסך 59 מיליארד דולר למשך חצי שנה.

מעוז מציין כי לנעשה בדובאי היתה השפעה של ירידה בשווקים. "לדעתי ירידה מוגזמת - אני רואה את הדבר הזה נמוג בהמשך השבוע. ההשפעה תהיה בעיקר על מערכת הבנקאות באירופה. עיקר ההלוואות, החובות, הם בסביבות 80 מיליארד דולר לדובאי וורלד, שהם בעצם זרוע ההשקעות של דובאי. כרגע הם לא עמדו בתשלומים של 59 מיליארד דולר, ועיקר ההלוואות הן לאירופה, חלק למדינות ערב. הבנקים האמריקנים כמעט ולא מעורבים בכך ולכן אני לא רואה שום סיבה בעצם להמשך הירידות בארה"ב. למעשה ארה"ב יוצאת מחוזקת יחסית, לעומת המדינות האחרות".

במבט קדימה איך יושפעו השווקים בעולם ואולי גם בישראל ממה שקורה עכשיו בדובאי?

"ההשפעה המאוד מעניינת על השווקים בעולם היא שאם עד עתה כולם היו בטוחים שהשווקים המתעוררים הם חזקים ובטוחים והביאו לעלייה בשערי מניות בשווקים מתעוררים ב-70%, 80%, 90% ו-100% בשמונת החודשים האחרונים, אנחנו נראה יותר היסוס לגבי השווקים המתעוררים. דווקא לטובת ארה"ב, כי ארה"ב לדוגמא במשבר הזה לא היתה מעורבת. הריבית בארה"ב מאוד נמוכה. הכלכלה האמריקנית מתאוששת והנכסים וני"ע באמריקה, הם במונחי מטבע זר, שהוא לא אמריקני, אם באירו, אם בוואן קוריאני, אם בין יפני, הנכסים האמריקנים זולים ודווקא אמריקה יחסית יש לה יתרון כרגע ונראה נהירה של הון לארה"ב על חשבון השווקים המתעוררים".

"יכול להיות שזה ישפיע על שערי המניות של המערכת הבנקאית בישראל. לא בגלל שמערכת הבנקאות הישראלית מעורבת בכך, אלא בגלל שהמחירים היחסיים יהיו בישראל יותר גבוהים ויכול להיות שיהיה לנו תיקון לתקופת מה".

מי הם הסקטורים שייפגעו הכי הרבה מהמשבר הזה?

"הסקטורים שיכולים להיפגע וכבר נפגעו מכך בעצם, הם מה שנקרא באנגלית 'סיביל אנג'ינרינג', חברות ההנדסה האזרחית. החברות שבעצם מארגנות עובדים בתחנות פרויקטים. יש כמה חברות כאלה בדרום קוריאה, ביפן. וכמובן החזר הכספים של העובדים של פקיסטן בנגלדש והודו שעובדים שם במאות אלפים, שבעצם חלק מהם יצטרך לחזור הביתה וזה יפגע במדינות האלה. זו הכנסה גבוהה מאוד למדינות האלה".

"הסקטור הבא שייפגע כמובן, אמרנו, זה הבנקים האירופאים. בעיקר בנקים בריטיים שנתנו הלוואות בסכומים ניכרים לדובאי וחברת ההשקעות שלה. גם יש לה חברת השקעות נחיל שזו חברת השקעות בתחום הנדל"ן. אנחנו נראה גם ירידה באמון, אולי נדבר על זה לאחר מכן, באמון בהשקעה בשווקים מתעוררים".

היית אומר שהתגובה החזקה של השווקים ביום שישי היתה במידה מסוימת היסטרית, אולי על רקע המשבר הכלכלי שאנחנו נמצאים בו?

"לא. האמת שיש היסטריה על רקע העלייה החדה מאז ה-9 במארס. עלייה חדה של 60%, 70%, 80% בשערי המניות בעולם. העלייה הזאת בעצם מחכה לסיבות ותירוצים להביא לכך ששערי המניות ירדו בעולם. כל פעם שיש ידיעה כזאת כמו ידיעה של פשיטת רגל של חברת הנדל"ן או זרוע ההשקעות של דובאי, מביאה לכך שיש לנו ירידות. אבל האמת היא שאין לזה שום השפעה לטווח ארוך, והם פשוט חיכו לתירוץ לעשות איזה תיקון בשווקים. ייקח כמה ימים והשווקים לדעתי ימשיכו לעלות. אני לא רואה כרגע סיבה להפסקת החגיגות של סוף השנה. לדעתי שערי המניות ימשיכו לעלות גם בדצמבר. גם לפחות בחצי הראשון של ינואר. הדבר היחיד שאנחנו רואים, שאם חשבנו לפני כן שיש סיכוי להעלאת ריבית בעולם כרגע, משבר שכזה דווקא יכול להביא לדחיית העלאת הריבית באירופה ובארה"ב ואז דווקא ידחוף את שוק המניות עוד יותר כלפי מעלה. כמובן שיש לזה השפעה על מקומות אחרים על הסל, איפה שמים היום את ההשקעות, אבל על זה נדבר בהמשך".

איך דובאי צפויה לצאת מהמשבר הזה?

"אני חושב שדובאי תצטרך להגיע לאיזה סוג הסדר של החובות שלה. כנראה שאבו דאבי השכנה העשירה שנמצאת באמירויות, תצטרך לעזור לה. יש לדובאי הרבה נכסים, בתי מלון מפורסמים, איים מפורסמים. כולם מכירים את התמונות עם הפנטזיה. הם יצטרכו לתת חלק מהנכסים האלה לאבו דאבי. חלק מהבנקים, כמו חברת האחזקות של HSBS וסטנדרט צ'רטד הבריטיים כמו רויאל בנק אוף סקוטלנד, כל אלה יצטרכו אולי למחוק חלק מהחובות, או להגיע להסדרים, או לדחות חובות. אבל המשבר לדעתי תוך שבוע יהיה מאחורינו. מבחינת החדשות, ההסדרים יימשכו תקופה ארוכה. אבל זה לא דבר שישאיר שום רישום תוך זמן קצר.