הערכות: פרשת פנאן לא תניב כתבי אישום ותסתיים בגביית מס

מהחקירה עולה כי לרוב לא ניתן לאתר העברות חריגות של כספים, שכן הרווחים הועברו לשחקנים במזומן, במנות קטנות ■ במקרים שהתגלו העלמות מס - התיק עשוי להיסגר בכופר ■ רשות המסים: "החקירה עדיין בעיצומה"

פרשת מוני פנאן לא תניב כתבי אישום ותסתיים ברמה האזרחית בלבד. כך מעריכים גורמים מקורבים לחקירה המתנהלת ברשות המסים. לדברי הגורמים, כבר כעת, כחודש לאחר תחילת החקירה, נראה כי הממצאים לא יניבו כתבי אישום, ולכל היותר ניתן יהיה לגבות מס ברמה האזרחית. עם זאת, במספר מקרים, תוך כדי חקירת הפרשה, עלו ממצאים בדבר העלמות מס - במקרים אלה - או שיוגשו כתבי אישום או שהתיקים ייסגרו בכופר.

הגורמים מסבירים כי להערכות אלו יש מספר סיבות:

*הגורם המרכזי והחשוד המרכזי בפרשה, מוני פנאן ז"ל, כבר לא בין החיים, כך שלא ניתן לעמתו עם חומרי החקירה ברשות המסים.

*רבים מהגורמים שנחקרו, בעיקר שחקנים, הפסידו את כספי הקרן אצל פנאן, כך שלמעשה לא נוצר להם כל רווח. ככל הידוע, החוקרים לא הגיעו עד כה לכל תיעוד של הכספים שקיבל פנאן מהשחקנים, והכספים שהעביר להם כרווחים. בהיעדר מסמך שכזה, לא ניתן לעמת את השחקנים עם נתונים מפלילים.

*בחלק גדול מהמקרים גם לא ניתן לאתר העברות חריגות של כספים, שכן הרווחים הועברו לשחקנים במזומן, במנות קטנות. באותם מקרים שניתן לראות העברה כספית חריגה, השחקנים טענו כי מדובר בסכום המהווה קרן פלוס רווח, כך שלכאורה הרווח קטן בהרבה. ברמה הפלילית - אם אין ממצא הסותר גרסה שכזו, הרי שהסיכויים להפיק כתבי אישום - קלושים.

הכנסה חריגה

לעומת זאת, ברמה האזרחית, אם נראית הכנסה חריגה של כסף לחשבון, על בעל החשבון להסביר את ההכנסה - אם לא ייתן הסבר מניח את הדעת, יידרש לשלם מס על מלוא הסכום.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", הרשות לאיסור הלבנת הון ורשת המסים פנו באחרונה למדינות שבתחומן נמצאו חשבונות של פנאן, בכדי לקבל גישה לחשבונות אלה, דרכם בוצעו העברות הכספים בין השחקנים לפנאן. ואולם, ההערכה בקרב גורמים המקורבים לחקירה היא, כי גם אם יימצאו כספים בחשבונות, לא יהיה ניתן להוכיח כי מדובר בכספים השייכים לשחקנים, שניתנו לפנאן לצורך השקעה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "החקירה בתיק עדיין בעיצומה וצפויות עוד פעולות חקירה רבות ומגוונות. אשר על כן, אין כל מקום להתייחסות כל שהיא באשר להתפתחות החקירה ותוצאותיה".