בוקר טוב עולם

בביתו של איזה 'אח גדול' סגורים הפרשנים שמכריזים שהמשבר בדובאי אינו נוגע לנו?

"ממשלת דובאי מתנצלת מעומק ליבה על שהעזה לנפץ את גל האופוריה ולעצור ולו רק לסוף שבוע את הראלי בשוקי המניות". בין שלל כותרות סוף השבוע לא מצאתי כותרת זו. לעומת זאת מצאתי אינסוף ניתוחים וניסיונות להעריך מה יהיו השלכות המשבר.

ניתן לחלק אותם לשני מחנות. מצד אחד הסקפטיים - ראשי קרן פימקו, גורו השווקים המתעוררים מארק פוביוס ושורה ארוכה של אנליסטים וכלכלנים הרואים במשבר דובאי קצה קרחון שעלול להתפתח ולגרום לחידוש המשבר בשווקים. הם מנסים להזכיר לכולנו את מה שכל כך נוח לשכוח: הזרמות הכספים האדירות הן שתרמו ליציאה המהירה מהמשבר אולם הן אלו שעלולות ליצור את המשבר הבא - המשבר הפיננסי.

מהצד שני התייצבו בזריזות מנהלי בתי השקעות והכריזו שמשבר דובאי יגרום לאפקט מקומי בלבד ולא תהיה לו השפעה על השווקים (זוכרים את הטור "כולנו מדברים מפוזיציה"?).

שר האוצר בבית האח הגדול

כל זה אינו מפתיע כלל וכלל. היחיד שהפתיע אותי היה שר האוצר שלנו שמיהר להכריז: "השלכות המשבר בדובאי זניחות עד כמעט לא קיימות". האמנם מר שטייניץ? ברוח האח הגדול הנכפית על כולנו הייתי מבין אם משפט כזה היה נאמר על ידי מעיין חודדה או מי מחבריה הספונים בבית האח הגדול, מנותקים ממה שקורה בעולם.

אמנם לא עברת משברים רבים כשר אוצר וכלכלן אולם לתפקידך האחרון נכנסת בליבה של הסערה. גם סערה זו החלה רחוק מאיתנו וגם אז נשמעו הקולות שאמרו כי המשבר מעבר לאוקיינוס לא ישפיע עלינו, אולי בשוליים. משנה זהירות לא יזיק.

העולם מאד רוצה לשמוע את צפירת ההרגעה, במיוחד עולם הפיננסים. עיתוי המשבר ממש לא טוב. בדיוק לקראת סוף השנה, התשואות הפנטסטיות, הבונוסים והאופציות. מי צריך את זה עכשיו ? כמו שזה נראה צפירת ההרגעה נשמעת, שווקי המזרח יפתחו בירוק, הדולר שב ונחלש מול היורו והכל בא על מקומו בשלום.

כשנשאלתי לקראת סוף השבוע מה יקרה, סברתי כי אין בכוחו של משבר זה לכשעצמו לגרום לשינוי המומנטום, אלא אם יתפתח וייגרר למשהו בסדר גודל משמעותי יותר. היות ולאף אחד אין תשובה לכך כל הנחה תהיה ספקולציה לשמה ומכיוון שכך כולנו צריכים להודות לדובאי על "סטירת הלחי" שמחזירה גם את האופטימיים שבקרבנו למציאות, מציאות המחייבת לעצור לרגע ולשאול שאלות.

שתי שאלות הקשורות אחת בשנייה נוגעות לגוש האירו ולישראל: אחת הסיבות המרכזיות לחולשתו של הדולר היא תוצר של הסתבכות המערכת הפיננסית האמריקאית במשבר 2007 והחשש מפני השלכות ארוכות טווח של תכניות הסיוע.

להערכתי החיסרון יהפוך אט אט ליתרון, היות ושם כבר הכל ידוע. לעומת זאת, בגוש האירו נתונים רבים אינם גלויים. גרמניה מוצבת כל העת בקידמת הבמה עד כי נוח לשכוח כי הגוש מורכב ממדינות רבות שמצבן הכלכלי, קל וחומר הפיננסי, רעוע.

בבורסת ההימורים עולה שוב ושוב שמן של הונגריה ויוון כמועמדות הבאות להכריז על חדלות פירעון. זה כבר לא דובאי. שימו לב כיצד הבנקים באירופה לא למדו דבר מהמשבר. גם השנה חולק כסף רב בדובאי באדיבות הבנקים באירופה. רק אתמול נתבשרנו על מחיקה נוספת של קרדיט סוויס, מורגן ואחרים שהלוו כספים לבנק בקזחסטן ויאלצו כנראה להיפרד מ-10 מיליארד דולר. כמה מיליארדים עוד יימחקו על השקעות כושלות באסיה ובמזרח אירופה שלבטח תתקשה עוד יותר להתרומם כעת?

וזה כבר כן קשור גם אלינו. משום מה נוח לכולם להתבשם בעודף בחשבון השוטף אולם מה בדבר המאזן של מדינת ישראל? ההתחייבויות שרירות וקיימות אולם בין הנכסים שמאזנים את המאזן נמצאות גם השקעות טייקונים ומיני טייקונים בארה"ב ובמזרח אירופה, כשהם משוערכים בערכם המלא. אם מזרח אירופה תתקשה להתאושש, קל וחומר אם יורע שם המצב, יגדל באופן משמעותי עודף ההתחייבויות של מדינת ישראל על הנכסים שבמאזנה.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • לקשר במייל Rika40@012.net.il

  1. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לשוחח עימי.
  2. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.