שחור או אדום?

בדר"כ "יום שישי השחור" הוא ירוק, הפעם השתבשה המסורת

וול סטריט לקחה לא רע את המשבר בדובאי בהשוואה לשוקי העולם. את המשמעות נוכל לבחון עם פתיחת שבוע המסחר. יש שיאמרו שבגלל אווירת סוף השבוע הארוך לא היו מספיק שחקנים שימכרו ולכן ה"מכירה האמיתית" תגיע ביום שני. מבחינתו מדובר בטיעון לא רלוונטי. אנחנו דווקא חשבנו שאם תתפתח פאניקה, המסחר הדליל והעובדה שהיא תתפוס את כולם לא מוכנים מנטאלית וגם לא במשרד יכולה לגרום למניות להתרסק ללא הבחנה.

וול סטריט, החבוטה מ-2008 והגאה מ-2009, הפגינה מסחר מאופק יחסית והפכה להיות המקום ממנו יכולה להתפשט תחושת ההרגעה. חזון אינדיקציה חיובית לשוק האמריקאי ולאלוקצית נכסים בכיוון שלו. שווקים אחרים חשפו בטן רכה וכדאי לשים לכך לב. נתייחס לכך מחר בטור המוקדש לשווקים בעולם.

יחד עם זאת, ברור שהירידה של ה-S&P 500 ביום שאמור היה להיות חיובי מבחינתנו (ובכך ניתן לפרש את הירידה כמשמעותית יותר אם כי העובדה שציפינו לעליות לא אומרת שבהכרח היינו מקבלים עליות ללא דובאי) פוגעת בתרחיש השורי שלנו לחודשיים הקרובים. קוראים אחדים אף תהו האם מתחילה תקופת הדשדוש-ירידה עליה כתבנו ביום חמישי תוך התייחסות לניתוח של קרטר וורת', המנתח הטכני של אופנהיימר. התשובה היא שעדיין לא.

תמיכת קו המגמה היורד שנפרץ למעלה ותמיכה הממוצע הנע ל-21 יום שהוא הממוצע לטווח הקצר-בינוני מתלכדות ל-1,083. ה-S&P500 נשאר מעליהם ולפיכך במסלול של מגמת עלייה. מהלך מתחת לאזור הזה יחשב סימן דובי. את ההגנה על תיק הקניון אנחנו ממקמים לפיכך מתחת ל-1,080 (בשל חלוף הזמן והעובדה שמדובר בתמיכה הנובעת מקו יורד).

יחד עם זאת, סבלניים ככל שנהיה למגמת העלייה, ה-S&P500 יצטרך לעלות מעל 1,110 בשביל לחדש אותה. זהו מבחן מגמת העלייה לתחילת שבוע המסחר. בד"כ, יום המסחר שאחרי חג ההודיה הוא חיובי והיום שאחריו (יום שני) הוא שלילי. הפעם השתבשה המסורת. האם תשתבש גם ביום שני? נראה שהתשובה תלויה במידע על בולמוס הקניות שהפגין הצרכן האמריקאי ביום שישי ועל הפרשנות שיבחרו לתת לו.

רק זכרו שבהקשר הזה, יום שישי השחור הוא מונח חיובי שמבטא לילה ללא שינה. אדום זה הצבע המתאים לבורסה. לא להתבלבל.