הערת 'עסק חי' לסקורפיו בדו"חות הרבעון השלישי

(עדכון) באסיפת מחזיקי האג"ח שנערכה היום קודם לפרסום הדו"חות ביקשה החברה במפתיע לדחות את תשלום הריבית הקרוב ■ היו"ר, גרנות: "זה יפגע בפעילות העסקית של החברה ובפעילות מול הספקים"

מחזיקי האג"ח של חברת סקורפיו הנמצאת בשליטת בני שטיינמץ הופתעו היום מבקשת החברה - תאשרו לנו את דחיית תשלום הריבית הקרוב או שרואי החשבון של החברה יצרפו הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים. הדברים נאמרו במהלך אסיפת אג"ח סוערת שמתקיימת עכשיו במלון סיטי בתל-אביב, ואכן לאחר שהצדדים לא הגיעו להבנות פירסמה החברה הערב את דו"חותיה ובהם כלולה הערת 'עסק חי' מטעמם של רואי החשבון שביקרו את הדו"חות.

את הרבעון השלישי של 2009 סיימה זרוע הנדל"ן שבשליטת בני שטיינמץ עם הפסד נקי של 19.8 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות של החברה. ואת תשעת החודשים הראשונים של 2009 מסיימת סקורפיו עם הפסד כולל של 243 מיליון שקל, לחברה גירעון של 519 מיליון שקל בהון החוזר, וגירעון בהון העצמי בגובה של 179 מיליון שקל.

מוקדם יותר היום אמר יו"ר החברה דוד גרנות: "הערת 'עסק חי' תפגע בפעילות של החברה ומול הספקים וכך גם מחזיקי האג"ח יפגעו".

לפי מתווה הסדר החוב, כפי שנחשף ב"גלובס", כנגד דחייה בהחזר חוב של כמיליארד שקל לבעלי האג"ח ולבנק הפועלים, יעביר שטיינמץ חברת נדל"ן פרטית וישעבד נכסים כנגד אשראי נוסף בסך 60 מיליון דולר בעלי האג"ח צפויים להמיר חלק מהחוב למניות סקורפיו שיירשמו למסחר לעת עתה דוחים מחזיקי האג"ח את ההצעה.

שטיינמץ מבקש דחייה של חמש שנים בפירעון קרן האג"ח, מינואר 2010 לינואר 2015, ובמקביל לדחות את מועדי הפירעון של האשראי הבנקאי. סקורפיו תפעל על מנת לחזק באופן מהותי את ההון העצמי של סקורפיו ואת הבטוחות שישרתו את הבנק ומחזיקי האג"ח, וכן להנפיק לציבור את מניות החברה בבורסה בתל-אביב או לרשום אותן למסחר.

את סקורפיו נדל"ן, שנקלעה לקשיים בשל פעילותה הענפה בשוק הנדל"ן המוכה של מזרח אירופה, מייצגים במו"מ עורכי הדין רם כספי ופיני רובין. את מחזיקי האג"ח מייצג עו"ד גיל אורן ממשרד יגאל ארנון. נציגות מחזיקי האג"ח מורכבת מכלל, מגדל, פסגות, ומנורה-מבטחים. בעל השליטה והמנכ"ל שמעון מנחם לא הגיעו לאסיפה ושלחו את נציגם עו"ד רם כספי ואת היו"ר דוד גרנות.

חיזוק ההון יתבצע באמצעות יציקת חברת נכסים פרטית של שטיינמץ, ששווייה מוערך ב-400 מיליון דולר, לתוך סקורפיו. שם החברה אינו ידוע, אולם סקורפיו מפרטת כי היא עוסקת בייזום, תכנון, פיתוח ובנייה של פרויקטים במקרקעין ונכסים מניבים במערב ובמזרח אירופה. סכום השווי של החברה הפרטית יירשם בספרי סקורפיו כהלוואת בעלים נחותה.

סקורפיו גייסה בתחילת 2007 אשראי של 516 מיליון שקל באג"ח הנושאות ריבית שנתית של 6.25%. הקרן של איגרות החוב עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שווים בשנים 2010-2014, והריבית משולמת מדי חצי שנה, בחודשים ינואר ויולי, החל משנת 2007. התשלום הקרוב, בינואר 2010, מסכם בכ-133 מיליון שקל, והוא גבוה מהסכום שהיה בקופת החברה בסוף יוני 2009 (120 מיליון שקל).

סקורפיו נדל"ן עוסקת בייזום, תכנון, פיתוח ובנייה של פרויקטים במקרקעין בפולין, סלובקיה, רומניה, אוקראינה, בולגריה, רוסיה וצ'כיה. את המחצית הראשונה של 2009 סיימה בהפסד של 223 מיליון שקל, עיקרו בשל ירידת ערך נדל"ן להשקעה. לדוחות האחרונים צירפו רואי החשבון הערה המצביעה על גירעון בהון החוזר בסך של 443 מיליון שקל, וגירעון בהון העצמי של 117 מיליון שקל. במחצית הראשונה נבע לה תזרים מזומנים שלילי של 88 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות הכולל של החברה עצום, ומגיע לכמעט שני מיליארד שקל.

כפי הנראה המוסדיים מאמינים ששטיינמץ ישלם את החוב ושכרגע הוא רק מבקש דחייה של חודשיים כדי להגיע להסדר חוב, אך יש גורמים שונים שמתנגדים לכך במטרה להפעיל לחץ על שטיינמץ כדי שיכניס כסף מיידי.

עד כה הוחלט להעמיד להצבעה האם להסכים לדחות את התשלום הקרוב. ההצבעה תתבצע בכתב אך כאמור עדיין אין תוצאות. אסיפת האג"ח אמורה הייתה להיות סגורה למחזיקי האג"ח בלבד, אך היום הוחלט לפנות לחברה ולבקש ממנה שתשלח נציגות.