כמה משפיעה בועה שמתפוצצת

דובאי נראית כרגע כגיהוק, אחרי התאומים נרשמו עליות וליהמן קרס הרבה אחרי הנדל"ן

מי שצופה בדרך קבע בערוצי הטלוויזיה הפיננסיים, כמו CNBC ו-Bloomberg, לא היה מופתע מהחדשות שהגיעו בשבוע שעבר מדובאי. הצורך בפיתוח אלטרנטיבה לנפט כאמצעי לשגשוג כלכלי, עודד פזרנות בלתי מרוסנת. מגמת חיפוש מקורות הכנסה נוספים לנפט, החיובית לכשעצמה, נופחה למימדים אדירים בתחומי הנדל"ן, הפיננסיים, התיירות ועוד.

אבל לא התפוצצות עוד בועה, היא נושא סקירה זו אלא התהייה בדבר השפעתה האפשרית על השווקים הפיננסיים.

מהו הטריגר האפשרי לעוצמת השלב הגדול הבא במשבר (שלב C, היורד)? בגלל שאינני נביא וגם לא בנו, אני יכול לומר בוודאות גמורה שאיני יודע אותו. ההשערה הכי קרובה שלי, כיום, מתמצאת באירוע מוניטארי, הקשור לדולר, אבל אני משער שהטריגר עצמו לא יהיה אירוע חד פעמי, הדומה למה שקרה עם דובאי. אירוע כזה לא יכול להפוך מגמה ראשית ב-180 מעלות. אירועים דומים מהווים בדרך כלל רק מאיצים לתהליך התחלתי קודם.

תיאוריית ה"ברבור השחור" של נאסים טאלב מתייחסת לאירוע יוצא דופן, בעל השפעה גדולה מאוד, שלכאורה לא היה ניתן לצפייה מראש. טאלב טוען שיש לצפות שאירועים מסוג זה יקרו אחת לזמן מה שואת רוב האירועים המכוננים בהיסטוריה שהיו בלתי צפויים בשעתם, היתה אפשרות לכאורה לצפות אותם.

לדעת טאלב, אין אקראיות בעולם - המציאות אמנם מורכבת ומבלבלת, אך גם הבלתי צפוי ניתן לצפייה מראש, אם כי לא באמצעות התפלגות נורמאלית. שיטות אחרות יתארו טוב יותר את המציאות: פרקטל, הזנב הארוך ועוד.

ועכשיו ננסה לראות האם בעשר השנים החולפות, שינו אירועים מכוננים מהתחום הגיאופוליטי או הפיננסי, או האיצו, מגמות ראשיות. לשם כך אני אציג את גרף מדד SP500 מ-1999 ועד היום:

משה שלום ברבור שחור

  1. אירועי 11 בספטמבר (1 סגול) היוו המשך להתפוצצות הבועה, ולא תחילתה. אם נחפש בחדשות הפיננסיות של מרץ-אפריל 2000, לא נמצא אירועים חריגים אשר יצדיקו היפוך דרמטי כפי שקרה.

    למעשה, אירועי הטרור והפלת מגדלי "התאומים" בניו-יורק, גרמו לסגירת הבורסות ולירידות מידיות, אולם בחודשים שלאחר מכן, נרשמו עליות והתאוששות לתקופת מה. המגמה הראשית, התחדשה המגמה היורדת ומגמת הירידה נמשכה עד תחילת 2003.
  2. במקרה קרוב אלינו יותר בזמן, קריסת הבנקים להשקעות בר-סטרנס (סגול 2) והאחים-ליהמן (3 סגול) הופיעו רק בשנת 2008, הרבה אחרי קביעת שיא בועת הנדל"ן והאשראי.

    אמנם אירועים אלו האיצו בצורה משמעותית את הירידות (במיוחד נפילת ליהמן), אבל ברור לעין, שהם לא היו הטריגר לתחילת המגמה היורדת.
  3. וכאן אני חוזר לימים אלו - האם בכוחן של חדשות כמו כשלונה של דובאי להפוך מגמה? הניסיון ההיסטורי מצביע על תשובה שלילית. על השוק להתהפך בגלל מצבי הביקוש, וההיצע הטבעיים והמשנים את מאזן הכוחות הבסיסי בו.

    כאשר זה יקרה, אירועים מאיצים, יכולים בהחלט לייצר תנועת מחיר בעלת עוצמה יתרה (בדרך כלל בדמות גלי 3 או 5).

וכעת נסתכל על הגרף היומי של מדד ה-S&P500 כדי לבדוק האם לפנינו תקופה כזו של תחילת היפוך מגמה:

משה שלום גרף יומי סנפ500

  1. לאחר העלייה הדרמטית במדד מאז תחילת נובמבר, ניתן להבחין בהיווצרות פסגה כפולה באזור 1113.

    אירועי דובאי, הצליחו להוריד ביום אחד את המחיר מן השיא הזה, לבסיס תבנית ההיפוך (פסגה כפולה נכנסת לקטגוריה זו), אולם שם, באזור 1085 ,קיבלנו תגובה טכנית צפויה של תיקון מעלה (2 סגול).
  2. ירידה זו, שברה את קו המגמה העולה, אשר נבנה על בסיס השפלים מאז נובמבר, דבר המאותת על חולשה מסוימת, במיוחד אם נסתכל על הקו הזה כגבול התחתון של יתד עולה (קווים כחולים). כל עוד המדד לא יצליח לחזור מעל קו מגמה זה, ואח"כ מעל 1113, נראה אותו כמועמד לתחילת מגמה יורדת.

  3. הסטייה השלילית של מתנד RSI עדיין מתקיימת (סטייה שלילית מוגדרת על ידי שיאים יורדים במתנד, כאשר מתקיימים שיאים גבוהים כל פעם במחיר) (1 סגול), ביחד עם סטייה שלילית דומה נוספת ב-CMF (4 סגול), המורה על כניסה קטנה יותר, ויותר של כסף חדש למדד זה.

התהליכים אשר יצביעו לשינוי במגמה יהיו כדלקלן:

שבירה מטה של בסיס תבנית הפסגה הכפולה (1185).

ירידה מתחת לרמת התמיכה החזקה באזור ה-1065.

שבירת הגבול התחתון של התעלה העולה (1030-40).

כל אלו כאשר נראה סדרה של שיאים ושפלים יורדים בגרף היומי והשבועי.

ציירתי את רמות התיקון Fibonacci מתחילת יוני ועד השיא האחרון, ויש לשים לב לכמה עובדות מעניינות על כך:

התחתית של אוקטובר נמצאת בדיוק ברמת ה-38.2% (1020)

התחתית של ספטמבר נמצאת בדיוק ברמת ה-50% (991)

רמת ה61.8% נמצאת בתחילת יצירת התעלות (יתדות) (961).

שורה תחתונה

אירועי דובאי עדיין לא שינו דבר. המגמה עדיין עולה, אבל הרבה אלמנטים טכניים, שהבאתי, ושלא הבאתי כאן, מצביעים על סברה גדלה והולכת לשינוי קרוב במגמה היורדת. חזרה של המדד מעבר ל-1113, פשוט יאמר לנו לחכות עוד קצת.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.