הזדמנות במניות הכבדות

בחודשים שחלפו נרשמו שתי תופעות ששילובן ייטיב עם המשקיעים בוול סטריט

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, מזרחי טפחות

מניות אמריקניות של חברות ששירותיהם וסחורתם מיוצאת והן בעלות שווי שוק גבוה (Large Cap), מהוות כעת חלופת השקעה אטרקטיבית למשקיעים בשוק המניות האמריקני.

בחודשים שחלפו נרשמו שתי תופעות מעניינות, ששילובן עשוי להיטיב עם המשקיעים בשוק המניות האמריקאי.

תופעה ראשונה: המניות הכבדות נוטלות את ההובלה

העליות בשוקי המניות בעולם שהחלו בסוף הרביע הראשון השנה, היו מהירות והתמקדו תחילה במניות קטנות יחסית (Small Cap). והנה, ברביע האחרון של השנה השתנתה התמונה: העליות התמתנו ועברו להתמקד במניות הגדולות יותר (Large Cap).

כך, לדוגמא, עלה מדד S&P100, המכיל מניות בשווי ממוצע של 40 מיליארד דולר, בפחות מ-50% עד תחילת הרביע האחרון. לעומתו, מדד S&P Mid Cap 400, עם שווי חברה ממוצע של 2.2 מיליארד דולר, עלה כמעט ב-70%.

ברביע האחרון חל שינוי: המניות הכבדות יותר עלו ב-8% (עד כה) ואילו המניות הקטנות והבינוניות הסתפקו בעלייה בת 2.5%.

תופעה שניה: הדולר החלש גורם לכך שחברות אמריקאיות עם עסקים בחו"ל הופכות תחרותיות יותר

ייצוא הסחורות והשירותים תרם 60% לגידול בתוצר המקומי הגולמי האמריקאי ברביע השלישי של השנה, לאחר שברביע הראשון והשני הוא גרם דווקא ל-60% משיעור הירידה בתוצר. בנוסף, ההזמנות החדשות מחו"ל, המתקבלות אצל חברות התעשייה האמריקאיות, גדלות זה 4 חודשים, ובקצב מהיר.

חברות השירותים מדווחות אף הן על עלייה ראשונה בסעיף זה. העליות הללו הן אחת הסיבות הבולטות לתפנית החיובית החזקה במדד מנהלי הרכש.

שילוב השתיים מתבטא היטב בשוק המניות

מניות החברות המתמקדות בחו"ל מציגות תוצאות טובות יותר: לפי נתוני בלומברג, בין החברות המופיעות במדד S&P 500, מניותיהן של אלו שלמעלה ממחצית מהכנסותיהן מגיעות מחו"ל עלו 30% יותר מאלו שהכנסותיהן מגיעות אך ורק מארה"ב.

המניות הללו בדרך כלל גדולות יותר: החברות הגדולות יותר בארצות הברית משיגות שליש מהכנסותיהן ממכירות בחו"ל, בהשוואה ל-20 אחוז בלבד בחברות הקטנות ביותר.

אם הדולר לא יתאושש

בחודשים הבאים לא מסתמנת התאוששות של ממש בדולר, בין השאר משום שהריבית בארצות הברית תישאר נמוכה במידה יוצאת דופן. יחידת המחקר של The Economist, לדוגמא, צופה שתעמוד על 1% בלבד בסוף 2010 ו-1.25% בסוף 2011. השווקים לא צופים עלייה בריבית לפחות במחצית הראשונה של 2010.

ניתן לנצל את המצב למטרות השקעה

מניות מוטות ייצוא, בעל שווי שוק גבוה (Large Cap), תהוונה חלופת השקעה אטרקטיבית למשקיעים המאמינים באחד או יותר מהתרחישים הבאים:

  1. הדולר ימשיך בחולשתו
  2. לא יתחולל מיתון חוזר בכלכלה הגלובאלית
  3. ארה"ב לא תוליך את ההתאוששות הגלובאלית
  4. העליות החדות בחצי השנה האחרונה מיצו עצמן ותהיינה מעתה סלקטיביות ועם אוריינטציה כלכלית יותר.

גורם הסיכון רגישות גבוהה לשער החליפין ולכלכלה הגלובאלית.
במקרה בו שנאת הסיכון תגדל שוב, כפי שראינו לאחרונה בעקבות פרשת דובאי, או בעקבות משברים פוטנציאליים נוספים, תינזקנה החברות הללו פעמיים:

  1. היקף הסחר העולמי עלול ליפול שוב במהירות, כפי שהתחולל בעיצומו של המשבר הנוכחי.
  2. ריצה לנכסים בטוחים, ואג"ח של ממשלת ארה"ב בראשם, תעמיד ביקוש חזק לדולר ותגרום להתחזקותו.

גם במקרה בו תיטול ארה"ב בחזרה את הובלת הצמיחה העולמית, צפוי הדולר להתחזק.