הערכות: משרדי עוה"ד רון גזית וגורניצקי יתמזגו בשבוע הבא

המו"מ למיזוג בין "שאריות" משרד רון גזית-רוטנברג, לאחר הפיכת החצר שהתחוללה בו השבוע, לבין משרד גורניצקי נמצא בשלבים מתקדמים ■ גורם המעורב במו"מ: המשרדים עשויים להודיע על מיזוג תוך ימים ספורים

השבוע, ביום שני, הונחתה מהלומת מחץ על משרד עוה"ד רון גזית-רוטנברג: 7 שותפים ו-18 עורכי דין - 25 עובדים - עזבו את המשרד יחד עם חלק מלקוחותיו והקימו משרד עצמאי.

בעוד המשרד החדש מתחיל את דרכו עם 25 עורכי דין ומתברג במקום של כבוד בקרב המשרדים הבינוניים, צנח משרד רון גזית-רוטנברג צניחה חופשית, ישירות אל המשרדים הקטנים המעסיקים 10 עורכי דין ופחות. אולם הבעיה האמיתית של המשרד אינה בעיה של גודל, אלא החשש מבריחת לקוחות משמעותיים, שירגישו כי מצבו של המשרד כיום אינו יציב כתמול-שלשום, וכי הוא אינו יכול לספק להם את כל השירותים כבעבר.

עו"ד רלי לשם, ראש משרד מיתר-ליקוורניק-גבע&לשם-ברנדווין, אומר כי הוא "לא חושב שהיה דבר כזה בהיסטוריה של עריכת הדין בארץ. למעשה, פרט לשמות על הדלת כולם קמו והלכו. זה מצב מאוד חריג. המשרד חייב לנקוט צעד מיידי של מיזוג, משום שבהנחה שנשארים לו לקוחות עוגן, ברור שהצוות שנותר אינו מסוגל לתת להם שירות, ושלא ניתן לגייס בחיפזון צוות מלא. לכן, אני חושב שלמשרד כזה - שיש לו שם ולקוחות מהשורה הראשונה - אופציית המיזוג היא היחידה שיכולה באמת לשמר את לקוחותיו ולמנף את השם שהיה לו".

וזה אכן מה שקורה כעת. הגם שהשותפים הנותרים במשרד גזית-רוטנברג ניסו להימנע מלתת תגובות והתייחסויות לתקשורת, הבעייתיות במצב הובילה גורמים עלומים להדליף את עצם קיומו של משא-ומתן למיזוג בין המשרד לבין משרד עוה"ד גורניצקי, המדורג במקום העשירי בגודלו בישראל.

מגעים חשאיים

אתמול (ג') בשעות הערב המוקדמות התקיימה פגישה ארוכה בין ראשי משרד רון גזית המפורק לראשי משרד גורניצקי. הפגישה היתה המשך ישיר למגעים חשאיים שהתקיימו בין המשרדים בשבועות האחרונים, ואף המשך למגעים קודמים יותר מתחילת השנה. כבר בחודש פברואר השנה חשף "גלובס", כי משרד עוה"ד גורניצקי, בראשות עו"ד פיני רובין, ומשרד רון גזית-רוטנברג, מנהלים משא-ומתן מתקדם למיזוג ביניהם. בין הצדדים הוחלפו אז טיוטות הסכם, שבמסגרתן הוסכם, בין היתר, כי שם המשרד יישאר גורניצקי, ומשרד רון גזית-רוטנברג ייכנס לשותפות בכ-20%.

המיזוג הוא לא רק אמצעי להציל את המשרד, אלא גם הגורם העיקרי לפירוק המשרד, כך נודע ל"גלובס". בעוד גורמים המעורבים במשא-ומתן טוענים, כי הסיבה לפרישתם של 7 השותפים מהשותפות היא החשש מפגיעה במעמדם במשרד הממוזג, ככל שמתבהרת התמונה סביב הפירוק המפתיע, מתברר שהנימוק הזה אינו הסיבה האמיתית.

לדברי גורם שמעורב במשא-ומתן השותפים הפורשים בהחלט חששו למעמדם. "השותפים היותר צעירים במשרד רון-גזית לא היו מעוניינים במיזוג כיוון שהעריכו כי הם לא יקודמו במשרד גורניצקי. כבר במגעים הראשונים שהחלו לפני כשנה הם חשו רתיעה מהצעד המתוכנן. לאחרונה כשחודשו המגעים נדמה היה שהם שוב מגלים חשש למעמדם. חלק גדול מהשותפים הללו היו שותפים באחוזים מאוד קטנים במשרד, ובהתמזגות לתוך משרד גדול החלק שלהם היה צפוי להיות קטן עוד יותר. זה היה חלק משמעותי מהבעיה".

מתברר שההערכה הזאת לא ממש מדויקת, בייחוד לאור העובדה ששבעת השותפים שפרשו ממשרד רון-גזית - אייל שגיא, ירון רייטר, אמיר עמר, רם ז'אן, יואב כספי, יעקב כהן ורמי זלקו - לא ידעו על חידוש המגעים עם משרד גורניצקי.

המחלוקת בין השותפים הפורשים לעו"ד רון גזית ניצתה לפני מספר שבועות, על רקע גילויים כי מתנהל משא-ומתן חשאי מאחורי גבם למיזוג עם משרד גורניצקי. זאת, לאחר שמספר חודשים קודם לכן, כשנוהלו המגעים הראשונים למיזוג, נתקבלה החלטה בהנהלת השותפות של המשרד, על-ידי שותפי ההון, שלא יהיה מיזוג עם גורניצקי. ההחלטה שלא להתמזג נבעה מתפיסת השותפים הבכירים, שאינם השותפים-המייסדים במשרד, שישנה אי-התאמה ב-DNA של שני המשרדים.

ל"גלובס" נודע, כי לתחושת השותפים הפורשים, בעוד שלמשרד רון-גזית יש DNA ידידותי, פרו-עובדים, חם, פתוח, אוהב, משפחתי, למשרד גורניצקי, כך לתפיסתם, DNA שונה, שמאפיין משרד בגודלו. משכך, התקבלה החלטה פה אחד בהנהלת השותפות, שאין מיזוג עם גורניצקי בשל ההבדלים ביניהם.ההחלטה היתה חד-משמעית, לא ניתנת לפרשנות.

קרע חמור באמון

לפני מספר שבועות התברר לשותפים הפורשים שהחלטת השותפות הופרה מאחורי גבם, ובניגוד למה שהוחלט והוצהר חידש עו"ד רון גזית את המגעים למיזוג עם גורניצקי. צעד שיצר קרע חמור באמון בין השותפים במשרד וגרם להם לשבור את הכלים ולעזוב את רון גזית.

להערכת קולגה, "אם גזית לא היה מפר את האמון, שותפים כמו רייטר, שגיא, עמר ואחרים, היו נשארים איתו 'עד המוות'. הם אוהבים אותו מאוד, אך כיוון שהיו ביניהם יחסים של משפחה מורחבת, הפגיעה היתה צורבת יותר ולא נותרה להם ברירה אלא לעשות את המהלך של הפירוק".

עכשיו, עם פירוק משרד רון-גזית ועזיבת של השותפים שהתנגדו לו, פתוחה הדרך למיזוג. ל"גלובס" נודע כי המשא-ומתן למיזוג נמצא בשלבים מתקדמים, וכי המשרדים עשויים להודיע עליו כבר בראשית השבוע הבא. "הם נמצאים בשלבים סופיים לקראת חתימה על ההסכם. אני מעריך שבתחילת השבוע הבא, ככל שלא יהיו הפתעות בלתי צפויות, העניין ייסגר ונודיע על המיזוג", אומר גורם שמעורב במשא-ומתן.

עם זאת, נראה כי עד סוף-השבוע לא תהיה התקדמות נוספת במשא-ומתן, כי השותף-המנהל במשרד גורניצקי, עו"ד מוריאל מטלון, טס הבוקר לשווייץ וישהה בחו"ל ביומיים הקרובים.

הקרב על הלקוחות: מי יזכה בגייטס ובקוקה-קולה

משרד רון, גזית-רוטנברג, שהוקם ב-1986 על-ידי עוה"ד רון גזית (אליו הצטרף בהמשך עוה"ד בני רוטנברג), עוסק בתחומי המשפט המסחרי והאזרחי, ונחשב לאחד המובילים בישראל בתחום התקשורת, המחשוב והטכנולוגיה. עם לקוחותיו הגדולים נמנים מיקרוסופט, קוקה-קולה, פרטנר, שידורי קשת, שופרסל, אל-על, מיקרוסופט ועוד.

עם פירוק המשרד השבוע החלה גם המלחמה על לבם וכספם של הלקוחות.

לגבי כמה לקוחות - בהם מיקרוסופט, קוקה-קולה וקשת - נראה שלגזית אין ממה לחשוש. במקרה של מיקרוסופט הקשר ארוך שנים. גזית מייצג את החברה בארץ מ-1986, לאחר שקיבל טלפון מפתיע מאביו של ביל גייטס (מיקרוסופט היתה אז חברה קטנה יחסית, שהעסיקה 5,000 עובדים), שביקש שייצג אותם בישראל, בנושא של גניבות תוכנה. לאחר שזכה בפסק דין שקבע שאי אפשר להעתיק תוכנות (החלטה תקדימית בזמנו), נבחר לייצג את החברה בכל ענייניה בארץ. לימים, נוהל הליך בחירתו של אריה סקופ למנכ"ל מיקרוסופט ישראל במשרדו של גזית.

עם קוקה-קולה הסיפור יותר פשוט: החברה היא לקוח מאז נישואיו הראשונים של גזית לדרורית ורטהיים, בתו של מוזי ורטהיים, שבחר בגזית כעורך הדין המייצג את קוקה-קולה. כנראה שורטהיים מרוצה מהשירות שמספק גזית, כיוון שגם גירושיהם של גזית ובתו לא גררו גירושים מקוקה-קולה כלקוח. קשה להאמין שכעת ישנה את דעתו.

עוד לקוח גדול שלא ינטוש את גזית היא זכיינית ערוץ 2, קשת. גזית נהנה ממעמד של מייסד החברה. ב-1992 כשפורסם המכרז לערוץ 2, יזם גזית, יחד עם דודי ורטהיים (הבן של מוזי ורטהיים), את הקמת שידורי קשת, וחיבר לשם כך את קוקה-קולה, עם כלל ועם בנק לאומי. עד היום קוקה-קולה והבנק לאומי שם.