האם בנק הפועלים שם את פעילים על המדף?

מספר סיבות ובראשן שינויים רגולטוריים עשויות לדחוף את הבנק למכור את חברת ניהול התיקים שלו דוברת הבנק: "לא היו דברים מעולם"

האם בנק הפועלים יוותר בקרוב על פעילים? במהלך הימים האחרונים עלו בשוק הערכות בנוגע לכוונתו של הבנק להעמיד את חברת ניהול התיקים שבבעלותו למכירה. בבנק מכחישים זאת נכון להיום בתוקף, אך גורמים בשוק טוענים כי פועלים שם את פעילים על המדף כבר לפני כשנה. מקורבים לבנק אף ציינו כי בעבר התקיימו שיחות בנושא עם מגדל שוקי הון, אך אלו הסתיימו ללא תוצאות, וייתכן שכעת הבנק ינסה להגביר את מאמציו למצוא לפעילים רוכש.

פעילים, המנוהלת על ידי רבקה אלגריסי יפה, נחשבת לאחת החברות האיכותיות ביותר בתחום ניהול התיקים. היקף הנכסים המנוהל על ידה מוערך בכ-7-8 מיליארד שקל. יו"ר פעילים הוא יורם גבאי, וראש החטיבה לניהול נכסי הלקוחות בבנק הפועלים, האחראית על פעילים, היא חנה פרי-זן, המשנה למנכ"ל.

למרות שבבנק טוענים כי אין להם כל אינטרס למכירת פעילים, הרי שבחינה מדוקדקת יותר של החברה, ובעיקר של השינויים בשוק ניהול התיקים, מלמדת כי ישנם גורמים שעשויים לתמוך במכירת הפעילות של פעילים, ואף בהקדם.

האינטרס הראשון הוא אחת מתוצאותיה של רפורמת בכר, שנועדה להקטין את הריכוזיות בשוק ההון. במסגרת הרפורמה נאסר על הבנקים המקומיים או גופים מטעמם לנהל תיקים עבור לקוחות מוסדיים. עם כניסת התקנות לתוקף, נפדו מפעילים, על פי ההערכות, כשני מיליארד שקל נכסים של גופים מוסדיים. בנוסף, נפגע אחד ממנועי הצמיחה של החברה - השוק המוסדי. היום הרכב הנכסים של פעילים מכיל לקוחות ריטייל, תאגידים ולקוחות פלטיניום של בנק הפועלים.

אינטרס נוסף, שעשוי להכריע את הכף לטובת מכירת פעילים, נמצא כיום בדיונים בין איגוד הבנקים לרשות ני"ע ואפילו לא התגבש לכדי תקנה. ברשות ני"ע מעוניינים לטפל כיום בתפר שבין ייעוץ ההשקעות בבנקים לפעילות ניהול התיקים של החברות שתחתם.

ככל הנראה, מבקשת הרשות למנוע ניגוד עניינים בדרך בה מנותבים לקוחות בבנקים לקבלת שירותי ניהול תיקים בחברות הבנקאיות, והיא פתחה בדיונים מול איגוד הבנקים על מנת לגבש מסקנות שישביעו את רצון כולם. רצון זה של הרשות מטריד, ככל הנראה, את מנוחתם של הבנקים ובאיגוד מתנהלים דיונים סוערים סביב נושא זה.

"גזר דין מוות לפעילים"

חשוב לזכור כי מדובר עדיין בשלב של גישושים, ולא ברור איזו תקנה תתגבש מכך, וקיימת כמובן גם סבירות שהדיונים יסתיימו בפשרה עם הבנקים, ולא יוטלו מגבלות חמורות מאוד על התנהלותם בתחום. עם זאת, כאשר יתגבשו התקנות בתחום, במבנה כזה או אחר שיגביל את היועצים בהפניית לקוחות לפעילים, הרי שהן עלולות להיות בבחינת "גזר דין מוות עבור פעילים", כפי שמגדיר זאת מקורב לבנק.

פעילים, מהיותה חברה בנקאית, אינה רשאית להשתמש בשירותיהם של סוכנים, בדומה לבתי השקעות אחרים, ולפיכך היועצים בבנקים הם ערוץ ההפצה היחיד שקיים עבורה. מכיוון שבפעילים לא יוכלו לגשת לבנקים אחרים על מנת לקדם את שירותי ניהול התיקים של החברה, וערוץ ההפצה העיקרי שלה יאבד את האפקטיביות שלו, הרי שאופציות הגיוס של לקוחות חדשים יהפכו חסומות עבורה.

וישנו גם העניין של גופים בשוק לרכוש את התיקים של פעילים, במיוחד אם מדובר בגוף שכבר מחזיק תחתיו חברת ניהול תיקים גדולה. היקף הנכסים המנוהל בפעילים מוערך כאמור בכ-7-8 מיליארד שקל ומורכב ברובו מבסיס לקוחות ריטייל רחב. הגוף שירכוש את הנכסים הללו, במחיר הנכון כמובן, יזכה בנכסים איכותיים, המניבים שיעור רווחיות גבוה.

כל אלה הגרומים הללו עשויים לדרבן את בנק הפועלים למכור את פעילים עוד לפני שייכנסו לתוקף התקנות, שייפגעו כאמור בחברה ויעמידו את הבנק בעמדת נחיתות בניהול מו"מ על מכירה. "בנק נבון ילך וימכור את החברה רגע קודם לכן", אומר בכיר בשוק בהתייחס לנושא. דוברת בנק הפועלים מסרה בתגובה: "לא היו דברים מעולם".