אאודי A5 ספורטבק: צעצוע של מכונית

אאודי הצליחה לעמוד בפיתוי ולא להפוך את A5 ספורטבק לעוד מכונית לייף סטייל רכה ומעוצבת ■ אך מה שלא עושה העיצוב עושה התמחור, שעשוי להפוך אותה לגחמה אופנתיות בפלח "צעצועי המיליונרים"

תעשיית הרכב סופגת לעתים קרובות ביקורת על שמרנותה המופלגת. המבקרים טוענים, שחברות הרכב מדכאות את היצירתיות וצועדות בנתיב בטוח של פיתוח דגמים "ידידותיים" שדומים זה לזה.

אבל האמת היא שמאחורי השמרנות ניצבות סיבות כבדות משקל. עלות הפיתוח של דגם חדש מתחילה בתשע ספרות (בדולרים), ויכולה להגיע גם למיליארדים. פרויקט פיתוח ממוצע אורך לפחות שנתיים, ומרגע שקיבל את אישור הדירקטוריון ויצא לדרך קשה מאוד לעצור אותו. בנוסף, אם הרכב הפך ל"פלופ" ונכשל שיווקית, הוא ימשיך לייצר הפסדים במשך שנים.

מנגד, אם ההימור מצליח והרכב נקלט היטב בשוק, התגמול לו זוכה יצרנית הרכב מכובד בהחלט. במקרה כזה הרכב מייצר לעצמו נישה חדשה ורווחית, שהמתחרים לא יכולים לתת לה מענה לפחות במשך שלוש-ארבע שנים.

הימור כזה לקחה מרצדס לפני מספר שנים עם מכונית הקופה-ארבע-דלתות CLS, ועל הצלחתו מעידה העובדה שרק כיום מתחילות המתחרות הצמודות להיכנס לתחרות בנישה זו. אחת מהן היא A5 ספורטבק של אאודי.

מוחצן עד כדי שחצנות

חיצונית אימצה אאודי את נוסחת העיצוב שהפכה לסמל סטטוס אופנתי בקרב עשירי העולם. יש לה פרופיל צדדי "מהיר"; פרופורציות רחבות ונמוכות של רכב ספורט אמיתי; וגג שזורם לאחור בגל רצוף, מהשמשה הקדמית הנטויה בחדות ועד לקצה הזנב האגרסיבי.

דווקא החרטום הוא החלק הפחות מעניין ברכב, מפני שהוא מזכיר מאוד את A4 הגמלונית. אבל אפשר להתחכם ולומר, שפנסי ה-LED הקדמיים משדרגים את "אפקט ההגעה".

הכניסה לתא הנוסעים נוחה יחסית, למרות הגג הנמוך והמושבים הקרובים לרצפה. בתוך התא מתגלה חלל בעיצוב אופייני לאאודי: דיפונים הדוקים, שמשתלבים זה בזה בקווים הרמוניים; שילוב צבעים מרגיע; ואיכות גימור מוחצנת-עד-כדי-שחצנות.

עמדת הפיקוד מזכירה את A4 ואת A5 קופה, עם שילוב נקי ולא-מאיים של צגים דיגיטליים ומחוונים אנלוגיים. תנוחת הישיבה מאחורי ההגה מצוינת, אם כי הראות לאחור מוגבלת למדי ותלויה בחסדי מראות הצד והרדאר שמתריע על קרבת-יתר.

המרחב הפנימי במושב האחורי סביר. למראה הצער, ויתרה אאודי על מושב אמצעי מאחור לטובת "אפקט קופה" הכולל שני מושבים נפרדים בלבד. תא המטען אינו עמוק אך הוא רחב ושימושי מאוד, עם סף הטענה נמוך ואפשרות לקפל את מסעד המושב האחורי לטובת נפח הטענה רציני. שמחנו לגלות, שלעתים עיצוב ספורטיבי-אופנתי לא בא על חשבון השימושיות היום-יומית אלא משדרג אותה.

מחיר הספורטיביות

רכב ההדגמה שלנו צויד במנוע ה"בסיסי" של הספורטבק, עם 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר ומגדש טורבו, שמייצר 211 כ"ס. למי שעדיין שבוי בכבלי הקונספציה "נפח מנוע שווה Fun", מומלץ לקחת גרסה זו למבחן קצר, כדי להבין מה מאפשרת טכנולוגיית הרכב המודרנית להפיק מנפח של 2 ליטר.

נתון תאוצה של 6.6 שניות בלבד מ-0 ל-100 קמ"ש ברכב ששוקל 1,615 קילו מרשים לכשעצמו, אך הוא מספק רק חלק מהתמונה. A5 2 ליטר מרגישה כמו מכונית ספורט מהירה עם תגובות דוושה מידיות, תאוצות מאסיביות גם בשיפועים תלולים והרבה מומנט זמין. המנוע הרב-תכליתי מאפשר לשייט בשלווה ב-160 קמ"ש או להתנהל בעיר בעצלתיים ברגע אחד, ובמשנהו להאיץ על כבישים מפותלים עם נצנוץ אדום בעיניים ומצח מיוזע.

כסיוע למנוע נרתמת תיבת הילוכים כפולת-מצמדים מטיפוס DSG, על יתרונותיה וחסרונותיה. היא מתרגמת את פקודות הנהג במהירות מרשימה ומחליפה הילוכים כמו באופנוע ספורט תחת האצה כבדה. מנגד, פעולתה מלווה לעתים ברעשים מכניים מוזרים והיא מגיבה בצורה לא רהוטה על מצבי עצור-סע ופקודות רגל לא החלטיות.

לשילוב בין מנוע קטן-נפח לתיבת DSG יש יתרונות לא מבוטלים בתחום החיסכון, הדלק והפחתת הפליטה; אך נתון הצריכה הרשמי שנוקב בממוצע של כ-15 ק"מ לליטר תיאורטי בלבד. מי שירצה למצות אפילו חלק מפוטנציאל הביצועים של המנוע יגלה שממוצע של 8 ק"מ לליטר הרבה יותר ריאלי.

יחידת ההנעה המתוחכמת מניעה שלדה בוגרת, שמרגישה הרבה יותר מושחזת ומלוטשת מ-A4 המשפחתית, שעליה היא מבוססת. לחלק מהתחושה אחראית מערכת ההנעה הכפולה-קבועה "קוואטרו", שמעניקה למכונית אחיזת כביש טוטלית וביטחון מוחלט בפניות. אבל יש לה גם הגה מדויק ומהיר מאוד (משהו שסברנו שאאודי כבר שכחה איך מייצרים) וקשיחות מבנית רבה, שמתורגמת מחד לבקרה טוטלית על תנועות המרכב בעת שינויי כיוון אגרסיביים, ומנגד ליציבות כיוונית מרשימה על כביש מהיר.

מחיר מסוים על התחושה הספורטיבית נדרשים הנהג והנוסעים לשלם בפרק ספיגת הזעזועים, במיוחד בעיר, אם כי לא מדובר בקשיחות חסרת פשרות והמכונית לא מטלטלת את נוסעיה באגרסיביות כמו כמה מהספורטיביות הייעודיות שפגשנו.

A5 ספורטבק היא הפתעה לטובה. אאודי עמדה בפיתוי ולא הפכה את הקופה-ארבע-דלתות שלה לעוד מכונית לייף סטייל רכה ומעוצבת, שבה הסבא יכול להוביל את הנכדים בדרך למועדון הגולף. למרות העיצוב האלגנטי והשימושיות היום-יומית זוהי מכונית ספורט ראויה, שיכולה לענג חובבי נהיגה. למרבה הצער, תמחור של 434 אלף שקל בדגם הבסיס (525 אלף שקל לדגם ה-V6), כמעט 100 אלף שקל מעל A4 עם המפרט המקביל, מציב אותה עמוק בטריטוריית הלייף סטייל ודן אותה לגחמות האופנתיות של פלח "צעצועי המיליונרים".

אינפו אאודי A5

מתחרות

ב.מ.וו 5GT

ב.מ.וו 5GT

GT החדש' שמבוסס באופן הדוק על סדרה 5 החדשה, פונה גם הוא לפלח ה"קופה 4 דלתות", אך ממדיו ועיצובו נוטים יותר לכיוון של "קרוס אובר" משפחתי ופחות ספורטיבי.

זהו רכב מגודל, 5 מ' לאורך וקרוב ל-1.9 מ' לרוחב, ובסיס הגלגלים שלו ארוך משל האאודי. יש לו דלת אחורית ייחודית, שנפתחת כהאצ'בק או כדלת תא מטען מקובלת והוא מיובא כרגע לארץ עם מנוע 3 ליטר טורבו בהספק 306 כ"ס, שמאיץ מאפס ל-100 ב-6.3 שניות ועולה 550 אלף שקל

פולקסווגן פאסאט CC

פולקסווגן פאסאט CC

האחות ה"עממית" של A5 מציעה ממדים דומים ותא נוסעים מרווח לא פחות, אך עיצובה אלגנטי יותר מספורטיבי. היא נמתחת לאורך 4.8 מ' וניצבת על בסיס גלגלים ברוחב 2.71 מ', ויש לה מתלים נוחים וידידותיים יותר משל A5.

הדגם החזק ביותר שמיובא לארץ מצויד במנוע 2 ליטר טורבו בהספק 200 כ"ס, שמחירו 313 אלף שקל. מי שיתעקש יוכל להזמין את הרכב עם מנוע V6 בהספק 290 כ"ס, שמצויד בהנעה כפולה, במערכת מתלים אקטיבית ובמחיר שמתחרה ב-A5

אאודי A7

אאודי A7

במחצית השנייה של השנה הבאה תשיק אאודי את האחות הגדולה של הספורטבק, שמכונה כרגע A7. זו תהיה לימוזינת קופה מפוארת, שמבוססת על שלדת A6 החדשה ונמתחת לאורך של כ-5 מ' ולרוחב של קרוב ל-2 מ'. בהיצע שלה יהיו מנועי V6 ו-V8 רציניים ושלדה אתלטית עם הרבה אלקטרוניקה מתוחכמת. רמזים לגבי עיצובה מספק קונספט הספורטבק