שתי חברות - סיפור הצלחה אחד

במיוחד בענף השבבים רכישת חברת סטארט-אפ על ידי ענקית בינ"ל הוא הצלחה

שוק השבבים הפך בשנים האחרונות לשוק אכזרי. התחרות הקשה, העלויות שמטפסות, הידע הרבה שנדרש בכדי לייצר טכנולוגיה פורצת דרך, ובסופו של דבר גם ההחזרים על רוב ההשקעות בתחום, מסתיימים במפח נפש. כך, שאין פלא, שקרנות הון סיכון, רבות החליטו להתרחק מהתחום, זה פשוט לא משתלם להם.

לכן, רכישת חברת סטארט-אפ על ידי ענקית שבבים בינלאומית במחיר גבוה יחסית, נחשב לסיפור הצלחה. במקרה של דיון נטוורקס, שנרכשה השבוע על ידי חברת ברודקום תמורת כ-178 מיליון דולר, נטו, ההשקעה באמת השתלמה. הקרנות JVP, פיטנגו קרן אורום של מוריס קאהן, אוורגרין ו-USVP יקבלו כל אחת בין 20-30 מיליון דולר, מה שמגלם החזר של פי 3-4 על ההשקעה.

בדיון היו לאורך השנים מחשבות על עתיד אחר. החברה, שזכתה ב-2008 כאחת מחברות ההיי-טק המבטיחות של "גלובס", התכוונה לצאת להנפקה ב-2010. התנאים בחברה - סדרי הגודל של המכירות והרווחיות - אפשרו זאת. אבל התוכניות השתבשו בעקבות המשבר הכלכלי. לחברה נשאר להסכים להצעה שקיבלה מברודקום.

ההצלחה של החברה במקרה הזה באה לידי ביטוי במספרים הקטנים. לחברה נשארו בקופה כ-24 מיליון דולר, סכום משמעותי לסטארט-אפ שפועל בשוק כל כך תובעני מבחינת ההוצאות והפעילות. בנוסף, העובדים והיזמים יקבלו חלק משמעותי מהמכירה. סדר גודל של כרבע מהסכום כולו. דבר שכמעט ולא קורה בחברות סטארט-אפ שנמכרות אחרי כמעט עשור של פעילות.

לחברת גארדיום (Guardium) לא היו תוכניות גדולות. המשקיעים, שליוו את החברה מהרגע הראשון, זיהו את הפוטנציאל, נתנו את הסכום המתאים להתחלה, העבירו את החברה לארה"ב, הביאו את המנהלים המתאימים, ונזהרו בהוצאות. התוצאה, בצירוף מיקוד ברור בשוק המטרה, הייתה הצלחה פיננסית יוצאת דופן. הצלחה מהסוג שקשה לראות כבר בשווקי ההיי-טק העולמיים, ובעיקר לא בשוק התוכנה והמחשוב.

גארדיום, שאומנם מאז 2003 כבר אינה קשורה לישראל, נמכרה השבוע ליבמ תמורת כ-200 מיליון דולר. ההצלחה במונחים ישראלים אינה קשורה לעובדים אלא למשקיעים - הקרנות סידר, סטייג'-וואן, וריטאס ו-Ascent, שיקבלו והחזר פנומנאלי של בערך פי 10 על השקעה של כ-21 מיליון דולר - וכן למייסדים, אמנון קינן, ליאור טל, וחברת התוכנה לוג און, שהצליחו לזהות בתחילת העשור את הפוטנציאל שיש להם בידיים, וגם יצאו נשכרים מהעסקה הנוכחית.

בגארדיום, שפיתחה טכנולוגיה לאבטחת מסדי נתונים, התמודדו בשנים האחרונות עם תחרות מול ענקיות התוכנה ושוק שהפך לרגיש מאוד להוצאות גדולות. בכל זאת, הצליחו בחברה לסיים את השנה האחרונה עם מכירות של קרוב ל-40 מיליון דולר ולהיות רווחיים. לחברה, שבסך הכל הייתה מועמדת להירכש כבר לפני תקופה ארוכה, היו יחסים קרובים עם ענקיות המחשוב שעל בסיסי הנתונים שלהם היא מגינה, כך שהרכישה ע"י אחת מהן אינה מפתיעה.