האוצר: מיזוג הנסון-משאב עלול לפגוע בתחרות בשוק הבטון

כך עולה מנייר עמדה שהעביר אגף התקציבים לממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, לפני כשבועיים

משרד האוצר מתנגד לרכישת הנסון ישראל, יצרנית הבטון השנייה בגודלה בישראל, בידי קבוצת IDB - כך עולה מנייר עמדה שהעביר אגף התקציבים לממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, לפני כשבועיים. "אנו סבורים כי אישור המיזוג עלול לפגוע בתחרות בשוק הבטון", נכתב.

על-פי המכתב, גורמים במשרד הבינוי והשיכון מעריכים כי בטון, אחד המוצרים של מלט, הינו תשומה המהווה בדרך-כלל כ-10%-20% מעלויות הפיתוח והבניה למגורים. קבוצת IDB, שבשליטת נוחי דנקנר, משפחות מנור ולבנת, מתכוונת לרכוש את הנסון באמצעות יצרנית המלט משאב, שבבעלותה גם מונופול המלט נשר. בכך, עשוי הדבר "לפעול הפוך ממדיניות הממשלה לשכלל את שווקי התשומות", וזאת כחלק ממטרתה להביא ל"בלימת העליות במחירי הדירות".

הממונה על אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, מעריך את הנתח של הנסון המקומית בשוק הבטון בכ-15%, אך חלקה באזורי הביקוש למגורים המאופיינים בעליות מחירים "כנראה גדול הרבה יותר". בנוסף, ממוקמות מחצבותיה באזורי ביקוש כמו במרכז ובצפון.

IDB מחזיקה ב-75% ממשאב באמצעות כלל תעשיות, זרוע התעשיות והטכנולוגיה של הקבוצה (היתר מוחזק בידי תאגיד המלט הבינלאומי CRH). בקשתה של משאב לרכוש את מלוא מניותיה של הנסון ישראל נידונה בימים אלו בפני הממונה על הגבלים עסקיים. משאב מתכננת לרכוש את הנסון מידי HeidelbergCement הגרמנית תמורת 450 מיליון שקל בתוספת המזומנים בקופתה.

שוק תשומות הבנייה ריכוזי כבר כיום: מלבד משאב ונשר שבשליטתה, חולשת כלל תעשיות גם על המונופולים חרושת חומרי נפץ (חומרי נפץ למחצבות) ותעבורה (הובלת מלט בתפזורת), ובנוסף, ל-IDB גם שליטה בקבלניות מגורים כמו גב ים. "מיזוג של החברה עם מונופול בתחום המלט וחברות אחרות בשרשרת הייצור עלול להגדיל את נתח השוק של החברה, תוך דחיקה של המתחרים שלה והגדלת הריכוזיות בענף - מה שיביא לעליית מחירים", מזהיר אודי ניסן, הממונה על אגף התקציבים באוצר. "בניגוד למדיניות הממשלה להפחית את מחירי תשומות הבנייה".

מדובר IDB נמסר בתגובה כי "הופתענו לשמוע שקיים מסמך עמדות של אגף תקציבים בנוגע לעסקת מיזוג משאב-הנסון שאינו מוכר לנו. אנו נפנה לאגף תקציבים על מנת להציג את העובדות שמצביעות על כך שלא תהיה כל פגיעה בתחרות בעקבות העסקה". עוד ציין הדובר כי בדיון שהתקיים בועדת הכספים הן משרד השיכון והן משרד התשתיות לא התנגדו לעסקה ולא סברו שיש בה פגיעה בתחרות.