שוק הסלולר בישראל: מי ישרוד ב-2010 מול ה-iPhone?

סמנכ"לי השיווק של המפעילות הסלולריות מדווחים ל"גלובס" על הטרנדים של השנה - וחושפים לראשונה את דעתם על עתיד ה-iPhone בישראל

בשוק הסלולרי הדינמי, תיזכר שנת 2009 בישראל, ככל הנראה בעיקר בזכות סופה - הגעתו של ה-iPhone. בינתיים, אם אפל לא תתחרט, המכשיר הפופולרי צפוי לנחות על מדפי המפעילות הסלולריות כבר בסוף השבוע הבא. חוץ מה-iPhone, שעוד לא כאן, היתה השנה החולפת עמוסה בטלפונים חכמים ומשוכללים, שהפכו אותה - לפי בכירי סלקום, פרטנר ופלאפון - לשנת המגע.

המגמה המורגשת ביותר ב-2009 היתה התחזקותם של הטלפונים החכמים, שהחלו לפנות לקהלים מחוץ למגזר העסקי. תפיסה זו החלה כבר ב-2008, עם השקת דגם E71 של נוקיה - מכשיר עם מקלדת מלאה, מסך גדול וחיבור נוח לדואר אלקטרוני. כ-130 אלף אנשים עברו לנוחות של כתיבת הודעות SMS עם מקלדת מלאה, במחיר שהיה כ-2,000 שקל בזמן ההשקה.

גאים בבלקברי

נוקיה אינה החברה היחידה שמשווקת מכשירים עם מקלדת מלאה. אחת החברות שרשמו את ההתחזקות הגדולה ביותר בשוק הישראלי השנה היתה RIM, שמציעה כאן את מכשירי הבלקברי שלה.

הבלקברי הוא מוצר מוצלח עבור כל מי שרוצה טלפון עם חיבור מצוין למייל. אם לפני שנתיים ניתן היה לראות את המכשיר רק אצל אנשי עסקים בכירים שעובדים בחברות בינלאומיות בישראל, היום מדובר במכשיר שהפך למוצר אופנתי בקרב כל אנשי העסקים בארץ, שמעדיפים להחזיק במכשיר שלא מוחזק גם אצל ילדים, כמו ה-iPhone למשל. למרות זאת, סיבה נוספת לגידול במכירות מכשירי הבלקברי בעולם ובישראל היא השפעת הרשתות החברתיות, ולא דווקא השימושים העסקיים.

לדברי סמנכ"ל השיווק בסלקום, עדי כהן, "מכשירי הבלקברי התחילו את החדירה המשמעותית שלהם בארץ כבר לפני שנתיים, אחרי שהתגברו על הקשיים העיקריים של בשלות ועברית". לדברי כהן, "הבלקברי פנה בהתחלה רק לאנשי עסקים והיום יש גם חבילות שמותאמות לאנשים פרטיים".

לדברי ארז פז, סמנכ"ל השיווק של פרטנר' מהפכת הבלקברי החלה בדגם בולד, שהביא לראשונה לארץ את טכנולוגיית הדור השלישי בדגמי החברה, וגם הוא גאה בחדירה שלו לישראל. "השקענו המון בבלקברי בשנתיים האחרונות, כמי שהביאו אותו ראשונים לארץ. 2009 היתה מהפכת הבלקברי ואנחנו מובילים אותה. אנחנו היחידים כרגע שמפרסמים את הבלקברי, וגם מוכרים הכי הרבה", אומר פז, שמסרב, בדומה למפעילות אחרות, לספק נתונים על מכירות המכשיר.

פלאפון, שהשיקה השנה את רשת HSPA שלה - המקבילה ביכולותיה לאלה של סלקום ופרטנר - הצליחה גם היא להפוך את הבלקברי למוצר מצליח. לדברי אסף עופר, סמנכ"ל השיווק בחברה, "כיוונו את המוצר הזה לקהל שלא היתה לו קודם נגישות לבלקברי, ולכן לא השקנו אותו עם חבילת גלישה יקרה, כך שהוא הפך בסופו של דבר למכשיר שמתאים גם לעסקים לא מאוד גדולים".

למרות שהמפעילות הסלולריות מתגאות בהצלחת הבלקברי, הן לא מתכוונת להרחיב בצורה משמעותית את מגוון מוצרי RIM שהן משווקות ומתכוונות להציע עד שני מכשירים בקטלוגים שלהן.

מערכת ההפעלה המנצחת של גוגל

במלחמה בין גוגל למיקרוסופט בתחום מערכות ההפעלה למכשירים סלולריים ניתן לקבוע שלפחות היום, גוגל ניצחה. חדירת מערכת ההפעלה הסלולרית שלה - האנדרואיד - לשוק המקומי השנה גרמה למפעילות לזנוח את חלונות מובייל, לאחר שנים שבהן נאלצו למכור מכשירים עם הממשק המגמגם של מיקרוסופט.

"להערכתי לא יהיו הרבה השקות של טלפונים עם חלונות מובייל עד להשקה של חולונות מובייל 7", אומר כהן. הוא מעריך שתפוצת האנדרואיד תלך ותגדל. גם פז לא צופה הצלחה רבה לגרסת הסלולר של חלונות ב-2010. "חלונות מובייל היא פלטפורמה שלא מועדפת כיום על הצרכן. כל המפעילות זיהו את זה. כרגע המגוון כאן נמוך מאוד, ואין כמעט מכשירים כאלה אצל המפעילות בישראל", טוען פז.

היחיד שנשמע אופטימי לגבי מיקרוסופט הוא עופר. לדבריו, "יש קהל שמאוד אוהב את חלונות מובייל, ואנחנו נראה מכשירים עם גרסת 6.5, מכיוון שהיא מביאה קפיצת מדרגה גדולה".

היום קיימים בישראל רק שני מכשירים מבוססי אנדרואיד - סמסונג גלקסי, ומג'יק של HTC. בחודשים הקרובים צפויות המפעילות להשיק מכשירים נוספים של אותן יצרניות, וגם של יצרניות חדשות בתחום בארץ, בהן LG ומוטורולה, וככל הנראה גם סוני-אריקסון. LG תבצע קאמבק בישראל כבר בשבועות הקרובים עם דגם מבוסס אנדרואיד, לאחר דממה כמעט מוחלטת ב-2009, בעקבות החלפת בעלים אצל היבואן בישראל.

מוטורולה צפויה לבצע קאמבק עולמי ומקומי גם כן באמצעות מכשירים מבוססי אנדרואיד. בחודשים הקרובים תשיק החברה בישראל את דגם Milestone, שכבר הושק בעולם. מדובר במכשיר עם מקלדת מלאה, מסך מגע בגודל 3.7 אינץ', וחיבור לעולם הרשתות החברתיות. מוטורולה צפויה לשווק את הדגם בסלקום ובפלאפון.

ומה יעשה ה-iPhone?

ה-iPhone של אפל, שאמור להגיע לארץ בימים הקרובים, גורם למפעילות הסלולריות לחשש לא קטן, האם השוק בישראל יוכל להחזיק את כמות הטלפונים שהן התחייבו למכור כאן, וכיצד זה ישפיע על המכירות של יצרניות מכשירים כמו נוקיה או סמסונג.

לדברי כהן, "די ברור שהשוק יהיה יותר צפוף. סוני אריקסון התחזקה בשנה האחרונה וסמסונג התבססה, לכן אני לא חושב שכמות המכשירים שתימכר בשוק ב-2010 תגדל בצורה דרמטית. מה שבטוח, שהשוק יצטופף מלמעלה על-ידי ה-iPhone. מה שיגרום לשוק להיות יותר תחרותי".

כהן טוען גם שהקאמבקים של מוטורולה ו-LG יגרמו לחוסר נוחות לנוקיה, לסמסונג ולסוני-אריקסון, בדיוק כמו ה-iPhone. "לא בטוח שיש מקום לעוד שחקנים בשוק, ולכן יכול להיות שהיצרניות החדשות ייקחו נתחי שוק מהיצרניות הקיימות", הוא אומר.

פז בטוח ה-iPhone יעשה בישראל מהפכה של גלישה סלולרית, כאשר משתמשי הטלפון של אפל ישתמשו בו באופן יומיומי. לדבריו, "הוא יעשה מהפכה בשימוש באפליקציות ומשחקים, והוא יאפשר לכל מקור מידע באינטרנט שהיה במחשב להיות זמין עכשיו גם בסלולר".

פז דווקא חושב של-iPhone יש פוטנציאל להגדיל את כמות המכשירים שנמכרת בארץ. "ה-iPhone יגדיל את התמהיל של הטלפונים החכמים במכירות ויגביר גם את צריכת תעבורת הנתונים בעולם הסלולרי. הצרכנים יקנו יותר ויותר חבילות דאטה מוגברות בשביל לנצל את הגלישה הסלולרית", הוא אומר.

עופר טוען שהדבר הראשון שיקרה הוא שה-iPhone יגיע לכל הצרכנים, גם למשתמשים שהחזיקו מכשירים פשוטים וגם לכאלה שהחזיקו טלפונים חכמים. לדבריו, "בסופו של דבר הקטגוריה של הטלפונים החכמים תגדל מאוד".

עופר מוסיף כי "הבלקברי הוא יותר מכשיר עבודה וה-iPhone הוא יותר מכשיר מוזיקה, בידור וגלישה באינטרנט, ולכן הוא פחות טוב לעבודה עם מיילים לעומת הבלקברי, והוא גם פחות טוב בצילום מה-N97 של נוקיה".

נראה כי החודש האחרון של 2009 מוקדש ל-iPhone, מגמה שכנראה תימשך גם לתוך 2010. אבל זה עדיין לא אומר שהיצרניות הוותיקות ישאירו לו לככב בשנה הבאה. בשוק הזה - המגמות עשויות להשתנות מהר. בעוד שנה נראה.

סוני-אריקסון - Satio

סוני אריקסון - Satio

מערכת הפעלה: סימביאן סדרה 60, גרסה 5

מצלמה: 12 מגה פיקסל

זיכרון פנימי: 128 מגה

תכונה נוספת: מסך מגע

נוקיה - E72

נוקיה E72 / צלם יחצ

מערכת הפעלה: סימביאן 9.3, סדרה 60, גרסה 3.2

מצלמה: 5 מגה פיקסל

זיכרון פנימי: 250 מגה

תכונה נוספת: מקלדת מלאה

HTC - Touch Pro 2

HTC - Touch pro 2 / צלם יחצ

מערכת הפעלה: חלונות מובייל 6.5

מצלמה: 3 מגה פיקסל

זיכרון פנימי: 512 מגה

תכונה נוספת: מסך מגע ומקלדת נשלפת

מוטורולה - MILESTONE

מוטורולה Milestone / צלם יחצ

מערכת הפעלה: אנדרואיד גרסה 2

מצלמה: 5 מגה פיקסל

זיכרון: 16 ג'יגה באמצעות כרטיס

תכונה נוספת: מסך מגע ומקלדת נשלפת

אפל - ה-iPhone 3GS

אפל איפון 3GS / צלם יחצ

מערכת הפעלה: iPhone

מצלמה: 3 מגה פיקסל

זיכרון פנימי: 16 או 32 ג'יגה

תכונה נוספת: מסך מגע

RIM- בלקברי בולד 9700

בלקברי בולד 7000 / צלם יחצ

מערכת הפעלה: בלקברי 5.0

מצלמה: 3 מגה פיקסל

זיכרון פנימי: 256 מגה

תכונה נוספת: מקלדת מלאה

סמסונג - גלקסי ספיקה I5700

סמסונג Galaxy spice I5700 / צלם יחצ

מערכת הפעלה: אנדרואיד גרסה 1.5

מצלמה: 3 מגה פיקסל

זיכרון פנימי: 180 מגה

תכונה נוספת: מסך מגע