לא עושים להם חשבון: ל-60 מיליון אמריקנים אין חשבון בנק

מדו"ח מחקר ממשלתי הקורא להרחבת השירותים הבסיסיים ל"מחוסרי הבנקאות" (unbanked), עולה כי האזרחים משתמשים בחנויות משכון, או באמצעים שאינם בנקאיים לניהול כספם

כ-60 מיליון אמריקנים חיים ללא חשבון בנק, ומשתמשים בחנויות משכון, או באמצעים שאינם בנקאיים לניהול כספם. כך עולה מדו"ח מחקר ממשלתי הקורא להרחבת השירותים הבסיסיים ל"מחוסרי הבנקאות" (unbanked).

תאגיד ביטוח הפקדונות הפדראלי (FDIC) פרסם אתמול (ד') את הדו"ח, שעשוי להגביר את הלחץ הפוליטי על הבנקים לפעול יותר לטובת הקהילות שבהן הם פועלים, במיוחד לאחר החילוץ הממשלתי שהם זכו לו בזמן המשבר הפיננסי.

שילה בייר, יו"ר ה-FDIC, אמרה שהבנקים חייבים להציע מוצרים מיוחדים המותאמים לאזרחים שעד כה נמנעו משימוש בשירותיהם.

הנשיא יגשר

מהמחקר עולה שכ-17 מיליון אזרחים בוגרים בארה"ב חיים במשקי בית נטולי חשבון בנק. ל-43 מיליון איש אחרים יש אמנם חשבון בנק, אך הם עדיין נחשבים ל"מחוסרי-בנקאות", משום שהם מסתמכים על שירותים חוץ-בנקאיים כמו "הלוואות של יום המשכורת" (pay-day lenders) ובתי עבוט.

מספר האמריקנים שאינם משתמשים בשירותי הבנקים גדול ממספרם המוערך של האמריקנים שאין להם ביטוח בריאות כלשהו - 46 מיליון איש. הנשיא, ברק אובמה, צוטט כמי שמתכוון להקדיש את נשיאותו לגישור בין אזרחים אלה לבין שאר הציבור.

לחץ מצד גוף הפיקוח על הבנקים כדי שירחיבו את סל השירותים עשוי להתברר כמהלך שנוי במחלוקת - בנקים רבים עדיין סובלים מההפסדים על הפעילות הקמעונאית שלהם. הניסיון להרחיב את השירותים הבסיסיים, למשל בנושא פתיחת חשבונות בקהילות עניות ולאזרחים עם היסטוריית אשראי בעייתית, עשוי להיות עניין מסובך, דווקא בגלל התפקיד המרכזי שמילאה שערוריית הלוואות הסאב-פריים במשבר.

חשבון לפי צבע

המחקר משקף גם הבדל משמעותי בגישה לחשבונות בנק בין אזרחים שחורים ללבנים. לכמעט 22% ממשקי הבית השחורים אין חשבון בנק, לעומת 3.3% בלבד ממשקי הבית הלבנים. בכמה אזורים בולט ההבדל עוד יותר: בעיר סנט לואיס ל-31% ממשקי הבית השחורים אין חשבון בנק, לעומת אחוז אחד בלבד של משקי בית לבנים נטולי חשבון.

לדברי מתיו לי מארגון Inner City Press, האזרחים המשתמשים בשירותים בלתי-בנקאים עשויים ליפול בקלות קורבן למלווים חסרי-מצפון.

לפי הדו"ח, הסיבה המרכזית להישארותם של בתי האב הללו מחוץ למערכת הבנקאית, היא שאין להם מספיק כסף לפתיחת חשבון. שליש ממשקי הבית נטולי החשבון החזיקו בעבר חשבון בנק, אך הם נאלצו לסגור אותו בשל עמלות השורה והאוברדראפט.